Vem ska man tro på???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lova
    • February 2004
    • 31

    Vem ska man tro på???

    Hej igen

    Jag blir helt matt!!! Jag skickade in en fråga tidigare angående vattenbyte etc. Nu har jag precis varit i min fiskaffär. Gubben där pratar hela tiden emot allt som alla andra föreslår. Han säger att det han säger är rätt och det alla andra föreslår är fel.

    Han menar b l a att man absolut inte ska ha i anti-nitritmedel i vattnet. Han menar också att man inte behöver gödningskulor till växterna.

    En fiskvän till mig menade att man skulle låta akvariet stå ca 3 veckor innan man gör vattenbyte (och helst inte stoppa i några fiskar förens efter 3 veckor, själv gjorde jag det efter en vecka då jag inte hade tålamod att vänta).Fiskaffärsgubben menade att man skulle göra vattenbyte varje vecka redan från början och då byta 1/4 del...

    Fiskaffärsgubben menade att man kunde stoppa i fiskar redan efter en vecka och att man inte behövde några andra medel i vattnet bortsett från salt.

    Jag förväntar mig egentligen inget svar på detta. Jag känner mig mest så frustrerad över att fiskafffärsgubben menar att alla andra tips och förslag jag refererar till (b l a sånt jag läst här i forumet) är fel och allt han säger är rätt.

    Är det inte frustrerande med "besserwissrar"???!!!
    150 liters kar: 2 Mosaik Gurami, 3 Guld Gurami, 3 Blå Gurami, 1 Kampfisk, ett gäng Guppy, ett stim GuldTetra, 3 Ancistrus, 1 Svärdbärare
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    #2
    Tycker du ska strunta i vad akvariesnubben säger och gå din egen väg med stöd av den information som finns här på zoopet! OK, det vi användare (medlemmar) skriver är väl ingen absolut sanning då man kan uppfatta samma sak på olika vis, och visst finns det nog ett par "missar" som vi har snöat in oss på, men i helhet litar jag mer på zoopet än min fiskhandlare. Du ska veta att du inte är ensam om att bli frustrerad av envetna gamla fiskhandlare som motsäger allt man frågar om. Stå på dig och kör med sunt förnuft!
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

    Kommentar

    • nybörjaren
      • July 2003
      • 132

      #3
      Jo jag känner verkligen igen allt det där. Själv började jag med akvarium i maj förra året och jag känner mig totalt som en nybörjare fortfarande. Jag satte iallafall i mina fiskar efter 1 vecka med vattenberedningsmedel och utan salt. Men saltet beror väl också på vilka fiskar man har?
      jag hade palettciklider och de trivdes som bara den. Fast för att vara på säkra sidan så har jag hört av många att man ska vänta i 3 veckor. Men det är ju upp helt till dig själv hur du vill göra. I vissa zooaffärer finns det "experter" fast de har jag tagit med en nypa salt.
      Lycka till!
      cikliden

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det finns ingen absolut regel som säger att om man gör på ett visst sätt så funkar dset perfekt, eller tvärtom om man struntar i regeln så behöver det inte innebära att det går åt skogen.
        En del har gjort på ett visst sätt och det har funkat bra, nadra har gjort på ett annata sätt och det har också funkat bra - alla kan alltså ha rätt utifrån sina utgångspunkter även om de rekommenderar tvärtom.
        I zoopetavdelningen "Starta akvarium" http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Starta+akvarium ges en del grundläggande tips för hur man skall göra för att det skall funka.

        Han menar b l a att man absolut inte ska ha i anti-nitritmedel i vattnet
        Är man mycket försiktig i matningen och startar med få fiskar behövs det inte - dessa bakteriekulturer är väl snarare en extra säkerhet.

        Han menar också att man inte behöver gödningskulor till växterna.
        Det beror på vilka växter man väljer, men de snabbväxande (se Starta akvarium) klarar sig oftast utan.

        En fiskvän till mig menade att man skulle låta akvariet stå ca 3 veckor innan man gör vattenbyte (och helst inte stoppa i några fiskar förens efter 3 veckor, själv gjorde jag det efter en vecka då jag inte hade tålamod att vänta).Fiskaffärsgubben menade att man skulle göra vattenbyte varje vecka redan från början och då byta 1/4 del...
        Fiskaffärsgubben menade att man kunde stoppa i fiskar redan efter en vecka
        Utan fiskar i akvariet får man inte igång någon nyttobakteriekulktur. Så jag rekommenderar att man redan efter några dagar lägger i några få fiskar som man matar försiktigt (lite varannan dag) och då kan man vänta åtminstone 4 veckor tills man gör det första delvattenbytet.

        och att man inte behövde några andra medel i vattnet bortsett från salt.
        På vissa orter behövs vattenberedningsmedel, på andra inte. Se det som en extra säkerhet.

        att man inte behövde några andra medel i vattnet bortsett från salt.
        Anser inte att man normalt sett behöver salt i ett vanligt sällskapsakvarium men det beror ju försås en del på vilka fiskar du skall ha.

        Jag känner mig mest så frustrerad över att fiskafffärsgubben menar att alla andra tips och förslag jag refererar till (b l a sånt jag läst här i forumet) är fel och allt han säger är rätt.
        Den som påstår att enbart jag har rätt och alla andra har fel har missat en hel del eftersom det inte finns någon evig sanning som funkar i alla lägen.

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Generellt sett skulle jag faktiskt vilja påstå att snittkunskapen är betydligt större hos sveriges akvariehandlare än de är här på forumet.
          Men som sagt - lyssna på alla och välj sedan din egen väg, men var då konsekvent och följ den vägen. De stora problemen brukar uppstå om man ibland gör på ena sättet och ibland på ett annat.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Tricella
            • October 2002
            • 1052

            #6
            Han menar också att man inte behöver gödningskulor till växterna.
            Allt som fiskgubben säger behöver inte vara fel. Jag har provat de gödningskulor som finns och visst blev växterna starkare, men det hade samtidigt en fruktansvärd sidoeffekt med algtillväxt över min vildaste fantasi. Till slut drog jag upp allt med sand och startade om karet med rengjord sand. Aldrig mer gödkulor kan jag säga!

            Sedan är det väldigt irriterande att Zoohandlare har så fruktansvärt svårt att lyssna på sina kunder.

            Allt är inte rätt som handlare säger och allt är absolut inte rätt som sägs här.

            Kommentar

            • max_imum73
              • December 2003
              • 20

              #7
              hej !
              jag är ingen expert, men jag startade ett akvarium för ca:3 mån sen, och jag vet ju hur det har gått.....jag gjorde i ordning tanken och fyllde med vatten och hällde i två medel, sera aqutan som man ska hälla i dom första 7 dagarna, och ett annat medel som man använder första dagen 2 ggr men jag kommer inte ihåg vad det heter...sera bio nånting. sen efter 2 dagar när tempen låg på ca 26-27 grader så släppte jag ned fiskarna och har bytt ungefär en tredjedel vatten en gång i veckan och det har funkat finfint.....har inte använt gödningskulor heller utan det funkar bra ändå för mig. Det enda som jag vet som har varit klurigt är matningen, att lära mig hur mycket mat man ska ge dom, har märkt att det är väldigt lätt att mata för mycket och det är ju ingen höjdare.....men dom ser ju alltid så hungriga ut...:-) men det är ingen fara att dom svälter har jag märkt, min ena scalar klarade sig över en vecka utan mat och han lever och frodas. Sen har jag märkt att fenorna på vissa fiskar ibland kan "fransa" sig, men då har jag testat att byta lite vatten och det har faktiskt funkat, nästa dag är fenorna läkta....vet inte precis vad det beror på, nitrit till följd av för mycket mat kanske?? finns så många dukiga akvarister här på forumet så nån kan säkert tala om det och kanske korrigera det jag sagt...men som sagt, jag är nybörjare på det här så det jag säger ska man nog ta med en nypa salt.....men efter min erfarenhet så har det funkat så..........
              max_imum73
              180L
              6scalarer,4slöjstjärtar
              7tetror..2 försvunna:-)

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen skickat av Lova
                Han menar b l a att man absolut inte ska ha i anti-nitritmedel i vattnet. Han menar också att man inte behöver gödningskulor till växterna.
                Jag har aldrig använt ett anti-nitritmedel eller en gödningskula under hela min karriär som akvarist. Så man _behöver_ dem i alla fall inte, fast jag personligen misstänker att åtminstone bakterie-starters nog hjälper.

                En fiskvän till mig menade att man skulle låta akvariet stå ca 3 veckor innan man gör vattenbyte (och helst inte stoppa i några fiskar förens efter 3 veckor, själv gjorde jag det efter en vecka då jag inte hade tålamod att vänta).Fiskaffärsgubben menade att man skulle göra vattenbyte varje vecka redan från början och då byta 1/4 del...Fiskaffärsgubben menade att man kunde stoppa i fiskar redan efter en vecka och att man inte behövde några andra medel i vattnet bortsett från salt.
                Jag håller med fiskaffärsgubben här också, förutom att jag vill påstå att man inte behöver salt heller.

                allt han säger är rätt.

                Är det inte frustrerande med "besserwissrar"???!!!
                Jo... För saken är den att det finns en väldigt vid marginal vad gäller vad som funkar. Det funkar att använda anti-nitritmedel och inte göra vattenbyten, och det funkar att INTE använda anti-nitritmedel och istället göra vattenbyten. Det funkar att släppa ner fisken direkt, eller efter tre veckor. Det funkar att använda salt, eller låta bli.

                Det är väl snarast det du skall ta till dig - att det inte finns _ett_ rätt sätt, utan många.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • davide
                  • February 2003
                  • 1093

                  #9
                  Generellt sett skulle jag faktiskt vilja påstå att snittkunskapen är betydligt större hos sveriges akvariehandlare än de är här på forumet.
                  Jag håller med. Men bara för att de kan mycket så ska man inte lite på dem. De vill trots allt sälja.

                  Din handlare verkar trots allt lite vettig då han inte tyckte att du behövde någon vattenberedningsmedel. Nu vet jag inte var du bor och vad ni har för vatten, kanske skulle du behövt det men det tyder i.a.f. på att han inte ville lura på dig en massa onödigt som annars brukar vara fallet.
                  MVH David
                  www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    • November 2002
                    • 1595

                    #10
                    Jag tycker fisk-affärsgubben verkar vettig, han säger inget som är "fel". Men det finns mer än en väg till "rätt". Det enda som är helt fel i din berättelse har Kjell redan pekat ut, det där med 3 veckor utan fisk.

                    Jag måste även hålla med Kjell att akvariehandlares snittkunskaper överstiger snitt-zoopettaren.
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • izac
                      • April 2003
                      • 756

                      #11
                      Det låter ju mycket bättre om expediten kan sina grejer och kan uttala sig om det man undrar över. Iaf just då. En affär där dom som jobbar där kan svara på frågor och rekommendera olika saker. En sån affär återvänder man gärna till, TILLS man får reda på att de dom har rekommenderat och svarat är fel. Då blir man lite mer tveksam till affären. Men tills dess går man ju till den affären. OCh det gör man nog efter att man "vet lite mer" oxå.. fast kanske inte lyssnar lika mycket på dem.

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #12
                        Jag tycker du har en stött på en duktig handlare (duktigare än de flesta) men hans besserwisserstil låter trist.
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Om man ger råd till en nybörjare ska de råden inte vara utformade så att de ska vara lätt att förstå och med god marginal för fiskarnas säkerhet, tex testa ditt vatten varje dag, du ska alltid ha under 0,3 i nitrit, om du får nitritvärde på tex 0,5 då behöver du byta hälften av vattnet så att du kommer ner till det nitritvärde det ska vara, under 0,3. eller tillsätta en bakteriekultur för att sedan testa vattnet efter någon timme.
                          Om du har fiskar som vill ha ett vatten med pH över 7,5 bör du även testa ammoniumvärdet (som är det första steget i kvävecykeln) därför vid pH över 7,0 omvandlas ammonium till giftig ammoniak vilket är giftigt för fiskarna osv.
                          Det är inte mycket jobb att testa vattnet.

                          Och påstående att "om du matar försiktigt då kan du göra första delvattenbytet efte 4 veckor"
                          Är det verkligen seriöst råd till en nybörjare, och jag förstår att det kan vara svårt att veta vad man ska tro då de råd man kan läsa är från, byt lite varje dag och testa vattnet, till om du matar försiktigt då kan du göra första delvattenbytet efter 4 veckor, vilket råd är säkrast för fiskarna.

                          Men jag har väl fel som vanligt.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Och påstående att "om du matar försiktigt då kan du göra första delvattenbytet efte 4 veckor"
                            Är det verkligen seriöst råd till en nybörjare,
                            Så här skrev jag de facto
                            "Så jag rekommenderar att man redan efter några dagar lägger i några få fiskar som man matar försiktigt (lite varannan dag) och då kan man vänta åtminstone 4 veckor tills man gör det första delvattenbytet."

                            Dvs du glömde en del - dels skrev jag att man skulle ha få fiskar och mata försiktigt VARANNAN dag - en viss skillnad.
                            Men visst allt kan missförstås och men på detta sätt har jag i alla fall gjort när jag under årens lopp startat upp gott och väl 1.000 akvarier, vilket självklart INTE innebär att det i alla vatten, i alla lägen och för alla personer är det bästa sättet att starta upp ett akvarium på.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Lova
                              • February 2004
                              • 31

                              #15
                              Hej alla

                              Tack för alla fina svar.... Hade inte räknat med att folk skulle ha så mycket åsikter...

                              Sammanfattningsvis kan jag bara säga att det som egentligen irriterade mig mest med min akvariehandlare var är hans besserwisser-stil. Sen kan han som sagt säkert ha rätt i en del han säger. Jag tycker bara att man bör ha lite mer ödmjuk framtoning mot sina kunder. Han vet ju faktiskt inte vem jag har rådfrågat när han sågar deras tips.

                              Well, well.... nu har jag iallfall gjort ett vattenbyte. Det gick bra. Jag har också gett gödningskulor till växterna. Jag struntar i antinitrit-medel och jag har gett mina fiskar röda mygglarver(Tack till dig som tipsade om mygglarver till kampfisken. Nu har han äntligen ätit).

                              /Lova
                              150 liters kar: 2 Mosaik Gurami, 3 Guld Gurami, 3 Blå Gurami, 1 Kampfisk, ett gäng Guppy, ett stim GuldTetra, 3 Ancistrus, 1 Svärdbärare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...