När ska man börja med vattenbyte??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lova
    • February 2004
    • 31

    När ska man börja med vattenbyte??

    Hej

    Har ett akvarium som varit igång knappt två veckor. Jag har INTE hällt i något nitritmedel eller liknande.

    Har fått för mig att akvariet "ska stå" i tre veckor innan man gör första byte vatten för att få rätt bakteriekultur (eller nåt).

    Sedan 1 vecka tillbaka har jag 2 svärdbärare, 2 black molly, 1 kampfisk och 2 guppy.

    Bör jag göra något vattenbyte redan nu? Hur görs det? Ska jag bara häll i i kranvatten direkt, eller?

    Bör jag hälla i något medel i akvariet?? I sånt fall vad och ca vad kostar det?

    Många frågor.... Vore tacksam för svar under dagen...

    /Lova
    150 liters kar: 2 Mosaik Gurami, 3 Guld Gurami, 3 Blå Gurami, 1 Kampfisk, ett gäng Guppy, ett stim GuldTetra, 3 Ancistrus, 1 Svärdbärare
  • Scan
    • November 2002
    • 93

    #2
    Du kan nog göra ett delvattenbyte nu. Gör dock ett ganska litet vattenbyte, kanske 10%. Efter några dagar kan du göra likadant.

    Om pumpen går normalt, så strunta i att göra rent filtret på ett tag. Behöver du göra rent den, så skölj bara bort det värsta i ljummet vatten. Och kom ihåg, det är bättre med täta, små vattenbyten än stora då och då!

    Du tappar helt enkelt ur 10% av vattnet och fyller på med nytt från kranen. Försök få ungefär samma temperatur.

    Det finns vattenberedningsmedel att köpa, men om du inte har några konstigheter i vattnet, och inga ovanligt känsliga fiskar, så bör du kunna hoppa över detta. Somliga använder det jämt, andra aldrig. Priser hittar du på nätet.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Segelflyg är också kul
      • January 2004
      • 55

      #3
      Om jag kommer ihåg rätt från en bok jag läst så tar det nästan 5 veckor för kvävecykeln att gå ett varv. Nitrit-toppen kommer efter 2-3 veckor. Det skadar ju inte att hälla i Nitrivec några veckor vid uppstart för att hjälpa bakteriekulturen på traven...
      /Magnus

      Kommentar

      • e_cat
        • August 2003
        • 263

        #4
        Jag har aldrig haft i något edel.. mina fiskar fick simma i akvariet i 3veckor tror jag inna det blev 1/3dels byte av vatten. =)

        Det är ju så att bakteriefloran inte ska försvinna.. och innan 3v så har det inte bildats en stadig flora.. =)

        Så ta du det lugnt, kolla så att inte algerna svämmar över så är det ingen fara.. =) att fylla på när det dunstar vatten är ganska ok. =)
        Mvh Sandra

        Kommentar

        Arbetssätt...