yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • coony
    • January 2004
    • 90

    yngel

    Jag har läst att det är bra med flytväxter så att ynglen kan gömma sig där...jag har både vattenpest och javamossa, men mina yngel (några dagar gamla) simmar ju omkring vid botten istället och gömmer sig bland stenarna och gruset??

    Vad mer kan jag göra för att de skall klara sig??
    Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!
  • NinaStina
    • March 2003
    • 314

    #2
    Hejzan!!

    Du kan ha dom i en skål istället (poppcorn skål,chips skål)

    Men då måste man göra lite vatten byte till dem varge dag..

    MVH Ida

    Lycka Till

    Kommentar

    • Popolos
      • February 2004
      • 33

      #3
      Vad är det för yngel...?
      "Ju smutsigare kläder, Desto renare samvete"

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        Conny: Se till att hålla Javamossan nere vid botten så kommer de att gömma sig där. (Lägg en näve grus över en del av den, eller föst den vid en rot, så håller den sig på botten). De flesta akvarier har ganska strömt vid ytan, och det är fruktansvärt jobbigt för yngel att hålla sig där. De följer så lätt med strömmen rakt in i gapet på en större hungrig fisk. Istället håller de sig då på botten där det finns gott om gömställen för dem också.

        Kommentar

        • coony
          • January 2004
          • 90

          #5
          Hur lång tid tar det för platy yngel att bli så stora att bli de inte riskerar att bli uppätna av de vuxna platysarna?
          Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #6
            3-4 veckor brukar det ta för dem att växa till en storlek där de är för stora som mat.

            Kommentar

            • coony
              • January 2004
              • 90

              #7
              Nu har jag tre yngel: två som jag lyckats fånga och som finns i en egen glasskål med ljus från en extern lampa som oxå alstrar värme samt syretabletter för att hjälpa till med luftningen av vattnet samt javamossa. De verkar må fint. Sen har jag ett yngel som inte låter sig infångas i det större akvariet. han håller till i javamossan vid botten och verkar må ok, lite mindre än de andra. Jag finfördelar lite foder som jag slänger i det stora akvariet och hoppas att han får tillräckligt att äta...
              vad mer kan jag göra? Han går ju inte att fånga!! har försökt och försökt...
              Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

              Kommentar

              • kia
                • August 2003
                • 366

                #8
                Det låter som du fixat det jättefin för dem i skålen! Hur funkar syretabletter? Jag har hört talas om dem men har ingen erfarenhet. Vad kostar de och hur länge räcker de och till hur många liter vatten?
                Nybörjare, Nivå II .
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                Kommentar

                • coony
                  • January 2004
                  • 90

                  #9
                  Tja, jag vet faktiskt inte hur stor effekt de har, men det ger mig lite bättre samvete i alla fall. Det står på paketet hur mycket man skall ta, en tablett per 10 l vatten om jag minns rätt.
                  Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

                  Kommentar

                  • Qwerty
                    • December 2003
                    • 526

                    #10
                    omg har ynglen nåagot och gömma sig FÖR?
                    363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

                    Kommentar

                    • coony
                      • January 2004
                      • 90

                      #11
                      ?????????????
                      Kan du formulera om frågan???
                      Undrar du om ynglen har någon anledning att gömma sig så är svaret ja, det finns vuxna platy i akvariet där ett yngel befinner sig. Om du undrar om de har någonstans att gömma sig så är svaret oxå ja, i java mossa mm.
                      Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...