Första vattenbytet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klinga
    • February 2004
    • 25

    Första vattenbytet

    Tack, ni som svarade på min förra fråga här i forumet!! Fantastiskt så många det är som läser och svarar!

    Nu, ikväll, tänkte jag alltså göra mitt första vattenbyte. Jag har ett Juwel som rymmer 96 liter, vatten och växter har varit i under en vecka, mina fiskar, 10 kopparbarb och 4 guppy sedan i lördags kväll. Jag hällde, tillsammans med vattnet i "15.000.000" små medhjälparare, av något slag. Mina filter är de som följde med; 1 vitt tunt, 1 kolfilter och två blå olika grovlek.

    Gör jag rätt som byter ikväll? Är det något speciellt jag ska tänka på?

    Tack på förhand för era tips!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag brukar vänta 2-3 veckor mellan att fisken lagts i och mitt första vattenbyte. I början har inget nitrat bildats så det finns ingen anledning att byta vatten. Köp ett nitrat test, så slipper du onödiga vattenbyten.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Och den ammonium/ammoniak beroende på pH som bildas före nitrit/nitrat bortser du från den, räknar du den som ofarlig.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Deffinitivt inte ofarlig och jag räknar deffinitivt inte bort den. Om man bara befolkar karet försiktigt så skall det inte vara några problem. Men om man har problem med amoniak/amonium eller nitrit (inte givet en uppstart) så är tillsats av filterbakterier effektivare än vatten byten som till och med kan öka amonium/amoniak och nitrit. Jag själv använder mig av filterklägg från fungerande kar vid uppstart, men det finns andra som föredrar "bakterier på burk". I en väl fungerande uppstart utan komplikationer behöver man inte byta vatten förrän nitrat värdet börjar stiga. Sen när akvariet är igång så byter man vatten för att hålla nere nitrat halten, inget annat. Men allt detta borde väl du om någon veta? Jag hoppas dock att frågeställaren bortser från denna teoretiskla diskusion om den ligger utanför hans/hennes förståelse. Det är viktigt att komma ihåg att vi skriver i nybörjarforumet.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          "Jag brukar vänta 2-3 veckor mellan att fisken lagts i och mitt första vattenbyte"

          Nybörjare det var det, jag menade och då många väljer den enklaste vägen då är det lätt att tänka Topfrog han byter inte vatten förän efter 2-3 veckor.
          Jag tycker man ska uppmana alla nya att mäta ammonium/nitrit/KH/pH ofta för när det har blivit tillräckligt hög halt nitrat då kan fiskarna redan vara döda av ammoniak/nitritförgiftning.

          Men att man sedan med ett akvarium i balans kan genom att mäta nitraten avgöra när och hur mycket vatten som behöver bytas det är riktigt.

          Men jag tänker inte käbbla med dig om det så du Klinga gör som Topfrog skriver och bortse från mitt inlägg.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Själv så mäter jag amonium och nitrit enbart när något verkar fel i karet. Fram tills nu har jag aldrig haft några mätbara nivåer. Om man har nitrit så tror jag att inympning av bakterier är bättre än vattenbyten, men efterssom jag aldrig har haft det så har jag inga egna praktiska erfarenheter. Det är ju klart lättare att undvika amonium/nitrit spikar när man sätter i tetror som första fisk än mot när man sätter i guldfiskar som första fisk. Att belasta långsammt är det bästa rådet jag kan ge till uppstart då slipper man problem och behöver inte byta vatten eller krångla med filtergegg.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Corydoras mad
              • April 2003
              • 1686

              #7
              <font color="red">Jag gör som Magnus, "Jag brukar vänta 2-3 veckor mellan att fisken lagts i och mitt första vattenbyte".</font id="red">
              /Mathias
              The Corydoras freak

              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

              Kommentar

              Arbetssätt...