Vilka sorters fiskar är bra nybörjarfiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Vilka sorters fiskar är bra nybörjarfiskar?

    <font color="teal"></font id="teal">
    Jag är nybörjare på det här med akvarium, så jag behöver lite hjälp.
    Jag har ganska nyss fått ett 54 liters akvarium och har inrett det med mörkt grus (som jag har hört ska vara bra?), en trädrot, en sten med håligheter, 6 st växter, en doppvärmare (och termometer) och en pump/filter.
    Nu har jag smått börjat köpa fiskar. Dom på djuraffären rekomenderade mig att börja med sebrafiskar, och det gjorde jag. Jag har än så länge 6 st fiskar: 5 sebrafiskar och en guldalgätare. Jag ska köpa några st sebrafiskar till (3-5 st) och sedan köpa någon ny art. Jag har funderat på koppartetror, dvärgguramer och någon sorts barb (dom visade mig en barb i djuraffären som jag skulle vilja ha. Den såg ut som en tigerbarb, men skulle vara mycket fradligare av sig).
    Går dom här arterna ihop? Är dom bra nybörjarfiskar? Är det någon som har något annat förslag på fiskar som är bra att börja med? Jag vill ha lätthanterade fiskar, men ändå sådanna som är LITE ovanliga (jag vill inte ha inte neontetror eller guppier!)

    Tack på förhand!
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Har du funderat på palettciklid?
    Din guldalgätare kommer att förvandlas till ett fiskätande monster med tiden, det är en av dom agresivaste fiskarna som finns i akvariehandlen, se upp!
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Nils och Alva
      • January 2004
      • 145

      #3
      Ursprungligen skickat av Tropfrog
      Har du funderat på palettciklid?
      Din guldalgätare kommer att förvandlas till ett fiskätande monster med tiden, det är en av dom agresivaste fiskarna som finns i akvariehandlen, se upp!
      Så vida det inte handlar om Ancistrus Gold, ancistrusar har jag aldrig hört talas om att de skulle vara något aggresiva. ev blir det lite för stora för 54 liter. Palettciklider är trevliga, men om de skulle får för sig att yngla så kan dom bli ganska aggresiva. se till att få jämna par.
      I övrigt tycker jag att det verkar lite mycket med 3 olika stimfiskar + gurami i 54 liter, blir det kanske inte lite fisksoppa?

      Vad tycks om rosentetra? ser lite ut som små, små pirajor tycker jag... http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=453
      Nils och/eller Alva
      -------------------------
      250 l Malawi + Ancistrus & Pleco

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Jag kanske var lite snabb att svara där. Om fisken du har är en guldancistrus så är det givetvis inga problem. Jag trodde att du menade den fisk som ibland säljs under handelsnamnet guld algätare som är en avelsvariant av den som brukar kallas vanlig algätare eller kinesisk algätare. Är det en sådan så har du problem.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Linn.c
          • July 2003
          • 128

          #5
          En sak att tänka på bara...ofta rekommenderas guppy eller platy som nybörjarfiskar. Själv tycker jag inte det stämmer eftersom dessa lätt drabbas av sjukdomar. Det är inte så kul att vara nybörjare och alla fiskarna bara dör.

          Hälsningar
          Linn
          Besök gärna min zoon:

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=144349

          Kommentar

          • Lubbe
            • February 2004
            • 677

            #6
            Ursprungligen skickat av Tropfrog
            Jag kanske var lite snabb att svara där. Om fisken du har är en guldancistrus så är det givetvis inga problem. Jag trodde att du menade den fisk som ibland säljs under handelsnamnet guld algätare som är en avelsvariant av den som brukar kallas vanlig algätare eller kinesisk algätare. Är det en sådan så har du problem.
            MVH
            Magnus
            Fisken jag har heter guld algätare i affären där jag köpte den. Den ska kunna bli upp till 27 cm lång, men dom sa att det inte var något problem eftersom den skulle anpassa sig efter akvariets storlek och bli högst 15 cm. Det stod också att den kunde bli agressiv med åren, men dom som jobbar där sa att det var mycket ovanligt.
            Är det här en guldancistrus? Eller har jag köpt mig ett problem? :S (börjar bli lite orolig när det gäller den här fisken..)
            310 l - Sydamerika
            200 l - Asien
            104 l - Asien
            70 l - Sydamerika

            Kommentar

            • Zaphi
              • November 2003
              • 724

              #7
              Jag tycker utrycket "nybörjarfiskar" är helt absurt. Det borde inte finnas något som heter så. Alla som sköter sitt / sina akvarium ordentligt, byter vatten varje vecka, håller koll på nitrit etc, kan ha vilka fiskar som helst, sålänge akvariet är stort nog och miljön är den rätta.

              Det är en underlig inställning att skaffa "nybörjarfiskar", det är precis som om man då skall skaffa fiskar med tanke på att man skall ha lite slarvmarginal och då bör man inte ha fiskar alls. Optimal skötsel bör vara målet och man bör vara påläst innan man skaffar sina fiskar.

              Låter kanske lite kontroversiellt det här, men jag anser att om man skall skaffa fiskar får det aldrig ske halvhjärtat. Självklart finns det vissa fiskar man bör undvika som kräver mycket speciell skötsel, men det är inte så många...

              Lubbe: Att fisken kommer bli kortare för att den får trånga levnadsförhållanden är ett tecken till dig som köpare att antingen inte köpa fisken eller skaffa större kar. Jag anser att den säljaren borde bojkottas!
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • small
                • January 2003
                • 470

                #8
                Lubbe!
                Kolla in den här länken nedan.Då hamnar Du i Zoopet´s fiskarkiv.
                Sök där fiskar som har svårighetsgrad 1,så hittar Du säkert någon trevlig fisk för Dig att börja med.

                Zaphi:Jag tror, och jag säger tror,att man med nybörjarfiskar brukar mena fiskar som är mer anpassningsbara för olika vattenförhållande än andra fiskar.Som nybörjare är det kanske inte så lätt att ha exakt koll på vattenvärdena.

                LYCKA TILL!!!
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
                Att måla är ingen konst.

                Kommentar

                • cool
                  • October 2002
                  • 1869

                  #9
                  Fiskar kan inte anpassa sig efter akvarier!!!!!!!!!
                  Visst dom kan men inte på ländern o dom komme inte må särskilt bra
                  Ja skulle rekomendera nån lite apistogramma art
                  Dom e små lätta dvärgciklider som inte alls e bråkiga som alla säjer att ciklider är;(
                  Tvärtom dom e små lungna fiskar som gillar gå i ett akvarie me mycke växter o ett tetra stim
                  Lycka till//Tobbe
                  Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                  NY MSN:t__skate@hotmail.com
                  Skorpion och amfibie fantast

                  Kommentar

                  • jolon
                    • December 2002
                    • 1075

                    #10
                    Tror att du har hittat en handlare som tycker om att sälja,, allt jag har läst om din algätare påpekar att dom är DUKTIGT aggresiva
                    My internet should be readonly.

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Frågan är inte om utan när din algätare börjar döda dina andra fiskar i karet. Att den heter algätare tycker jag är väldigt slarvigt efterssom den enbart äter alger när den är liten, när den blir större så föredrar den fisk. Den är ett riktigt monster. Gå till din butik och fråga om du kan byta den till en ancistrus i stället.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Lubbe
                        • February 2004
                        • 677

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Tropfrog
                        Frågan är inte om utan när din algätare börjar döda dina andra fiskar i karet. Att den heter algätare tycker jag är väldigt slarvigt efterssom den enbart äter alger när den är liten, när den blir större så föredrar den fisk. Den är ett riktigt monster. Gå till din butik och fråga om du kan byta den till en ancistrus i stället.
                        MVH
                        Magnus
                        Tack så jättemycket för alla tips!
                        Jag är glad att jag fick veta sanningen om min "algätare" innan mina andra fiskar försvann...

                        I vilket fall som helst så ska jag inte köpa någon ny fisk i den affären jag köpte min algätare.. Sist jag var där så var det döda fiskar i akvariumen och många fiskar verkade sjuka.. Så nu har jag hittat en annan affär som är nyöppnad där jag tänker köpa mina fortsatta fiskar.
                        Jag tycker att det är synd att djuraffärer inte vet vad det är för fiskar dom säljer. Hade jag inte tagit reda på något om min algätare på egan hand så hade det kunnat gå riktigt illa i mitt akvarium..
                        310 l - Sydamerika
                        200 l - Asien
                        104 l - Asien
                        70 l - Sydamerika

                        Kommentar

                        • MightyMike
                          • January 2004
                          • 100

                          #13
                          Hej!

                          Jag är själv nybörjare, men en rejält påläst sådan! =)

                          Min 4 veckors erfarenhet av Platy är PROBLEM PROBLEM. Jag hade nog otur och fick en sjuk från start. Alla är nu smittade och svårbotad.

                          Men andra har förhoppningsvis fått en bättre start, detta är bara min "erfarenhet".

                          Jag ska skaffa ciklider istället, palletciklid och kakaduciklid.
                          De är "tåligare" har jag fått höra!

                          Lycka till!

                          /Micke

                          Kommentar

                          • Olle A
                            • January 2002
                            • 1661

                            #14
                            Det viktigaste rådet man kan ge nybörjare är: Läs på så mycket ni kan! När zoohandlare säger t ex att fiskar anpassar sin storlek efter akvariet (d v s att det är OK att de blir krymplingar) och att vanliga algätare sällan blir aggressiva är det illa, men tyvärr är det inte ovanligt att de ger fel information. Jag menar inte att alla zoohandlare är okunniga och bara vill sälja, men att det finns sådana med den inställningen är illa nog. Alltså kommer man inte ifrån att man måste vara påläst själv. Gå till biblioteket och låna akvarieböckerna som finns där (främst nybörjarböckerna, praktverken kan vänta) och läs åtminstone de allmäna kapitlen och om de fiskar ni vill ha - INNAN ni köper dem! Förutom att se efter vad de vill ha för vatten, temperatur, inredning, sällskap (stimfisk, aggressiv...), foder o s v är det viktigt att kolla hur stora de blir och hur stort utrymme de behöver. Ett annat roligt sätt att lära sig akvariehobbyn är att gå med i en akvarieförening. Där träffar ni kunniga akvarister som inte har några ekonomiska intressen i det hela. Det är kul att diskutera fisk runt fikabordet, och ibland ordnar de roliga aktiviteter som auktioner på fiskar och växter och utflykter till foderdammar, utställningar m m. Lycka till!

                            Olle

                            Kommentar

                            • kia
                              • August 2003
                              • 366

                              #15
                              Nybörjarfiskar är kanske fiskar som är lite mer "tolererande" än andra fiskar. Det beror inte enbart på sorten, utan hur de blivit odlade också.

                              Sebrafisk är klart en "tolerant" liten fisk. Den håller sig högt i akvariet. Då bör du titta på någon fisk som håller sig i mellan nivån och någon som håller sig på botten nivån.

                              Barber ska hållas i stim. Vad jag vet kräver de flesta mer utrymme än 56 liter.

                              Dvärgguramin är verkligen vacker. Jag har ingen personlig erfarenhet av den, men ett par i 56 liter skulle nog gå bra. De har höga krav på vattenkvaliten så köp den sist, när du känner att vattnet är stabilt. (I början har inte goda bakterier bildats i pumpar och sand. Då är det lätt att få nitritchocker som leder till fiskdöd)!

                              Neontetra kan vara en bra fisk i början. De är också lite känsliga för dåliga vattenvärden, men väldigt billig.....

                              Kräv att få lämna tillbaka din algätare. Byt den mot, eller köp några otocinclus, den minsta av alla sugmalar. Den är också mycket känslig i början (av sju har jag tre kvar ett halv år senare:-(

                              Om du läser på och är noga på om vattnet från början så kommer det troligen gå bra. Det är viktigt att du kör in akvariet väl med några få fiskar, typ sebrafiskarna, sedan inte sätta in mer än någon/några fiskar i taget.

                              Det är extra viktigt att inte ge för mycket mat när man har ett litet akvarium. Ett stort akvarium är mycket mer "förlåtande" för en nybörjares misstag.
                              Nybörjare, Nivå II .
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                              "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                              Kommentar

                              Arbetssätt...