Vilka sorters fiskar är bra nybörjarfiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Vilka sorters fiskar är bra nybörjarfiskar?

    <font color="teal"></font id="teal">
    Jag är nybörjare på det här med akvarium, så jag behöver lite hjälp.
    Jag har ganska nyss fått ett 54 liters akvarium och har inrett det med mörkt grus (som jag har hört ska vara bra?), en trädrot, en sten med håligheter, 6 st växter, en doppvärmare (och termometer) och en pump/filter.
    Nu har jag smått börjat köpa fiskar. Dom på djuraffären rekomenderade mig att börja med sebrafiskar, och det gjorde jag. Jag har än så länge 6 st fiskar: 5 sebrafiskar och en guldalgätare. Jag ska köpa några st sebrafiskar till (3-5 st) och sedan köpa någon ny art. Jag har funderat på koppartetror, dvärgguramer och någon sorts barb (dom visade mig en barb i djuraffären som jag skulle vilja ha. Den såg ut som en tigerbarb, men skulle vara mycket fradligare av sig).
    Går dom här arterna ihop? Är dom bra nybörjarfiskar? Är det någon som har något annat förslag på fiskar som är bra att börja med? Jag vill ha lätthanterade fiskar, men ändå sådanna som är LITE ovanliga (jag vill inte ha inte neontetror eller guppier!)

    Tack på förhand!
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Har du funderat på palettciklid?
    Din guldalgätare kommer att förvandlas till ett fiskätande monster med tiden, det är en av dom agresivaste fiskarna som finns i akvariehandlen, se upp!
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Nils och Alva
      • January 2004
      • 145

      #3
      Ursprungligen skickat av Tropfrog
      Har du funderat på palettciklid?
      Din guldalgätare kommer att förvandlas till ett fiskätande monster med tiden, det är en av dom agresivaste fiskarna som finns i akvariehandlen, se upp!