Vilken ordning på fiskarna vid isättning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mage
    • January 2004
    • 165

    Vilken ordning på fiskarna vid isättning?

    Hoj hoj!
    Har efter många om och men lyckats bestämma mig för vilka fiskar det blir i karet(50L)..

    neontetror
    ett par kakaduor(eller bör jag ha fler honor??)
    och otocinclus(2 eller 3 kanske??)

    Frågan är: I vilken ordning ska dom i karet?? Tetrorna går redan där.. 7 st(ska bli fler)
    Börjar just ana lite alger på en halv kruka som ligger på botten.. Karet har varit igång i snart 3 veckor..

    //Mage
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Börja med att köpa Ottosarna då, så att inte algerna får för stort grepp... Rätta mig om jag har fel, men jag tror att de ska vara minst 6 st för att göra ett bra jobb i karet... de är stimfiskar.
    Kakaduahannarna behöver flera honor, flera än två kanske du inte bör ha i det karet. Med tanke på att Kakaduorna blir 7 cm så innebär det 21 cm fisk... Ottosarna blir 5 cm, så om vi säger att du har de tre du tänkt dig så blir det 15 cm fisk, Neontetrorna blir också 5 cm så du har ju redan 35 cm av dem... Sammanlagt blir det alltså drygt 70 cm fisk när de är vuxna... Man räknar ca 1 cm fisk per liter vatten... så du har redan på gränsen till för mycket fisk om du befolkar det som du tänkt. Men eftersom dina fiskar rör sig i olika skikt i karet kanske det fungerar ändå, men köp inte till mera än tre neoner i alla fall..., det är vad jag skulle råda till.
    Ordningen är som sagt ganska klar, köp till dina Ottosar... sedan tetrorna... Sedan bör du låta karet gå till sig några veckor innan du sätter i cikliderna, de är känsliga för dåliga vattenvärden.
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Mage
      • January 2004
      • 165

      #3
      Tack för det Nanc
      Har hört att otto är stimfiskar men aldrig hört hur många det minst ska vara... får väl kolla upp det bättre..
      Sen är mitt kar ganska långt (75cm) och någon akvariehandlare jag pratade med sa att det gick ha lite mer än 1cm fisk/L då.. vet inte om det bara är strunt eller..
      Finns det nån annan algätare som inte behöver va i stim då som trivs i litet kar? eller man kanske kan köpa en liten av nån annan sort och byta när den växt lite?

      Finns det några andra förslag på fiskuppsättning som inte innehåller tetror, guppys eller liknande?? Om jag måste skrota idén med kakaduorna tänkte jag..
      Ville som ha lite mer spännande fiskar.. om det går vill säga

      //Mage

      Kommentar

      • cool
        • October 2002
        • 1869

        #4
        Kan ju säga att när det står att dom e grupplevande brukar man räkna me 6 st eller fler
        Jadu mer fisk kan bli knivit en liet art corydoras!
        Tobbe
        Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
        NY MSN:t__skate@hotmail.com
        Skorpion och amfibie fantast

        Kommentar

        • Mage
          • January 2004
          • 165

          #5
          Nej nej!!
          Ville inte ha fler ändå utan tänkte att jag ville ha nån spännande art men det kanske inte går i mitt lilla kar tillsammans med tetrorna jag redan har...
          Så du missförstod nog lite cool.. Kanske var jag som var lite otydlig..
          Så andra förslag som ändå är nåt spännande ihop med tetrorna??(om det inte funkar med kakaduorna)

          //Mage

          Kommentar

          • kampfisken
            • September 2003
            • 666

            #6
            En vacker kontrast till neonerna kan nog vara läckert röda svärdbärare eller platy. Kanske 5-6 stycken, 2 hanar och resten honor? Otocinclus är en väldigt bra algätare och jag rekommenderar den varmt, den är inte en stimfisk som Nanc påstår men "bildar gärna små stim" som det står i artbeskrivningen. Kanske 4 ottisar vore lagom? Skulle nog själv köra med neoner, ottisar och svärdisar och strunta i kakaduorna, då man får lite mer utrymme för neoner och svärdisar.
            Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

            Kommentar

            • Mage
              • January 2004
              • 165

              #7
              Tack för svaret Kampfisken!
              Tror jag får tänka om och kanske satsa på några svärdbärare istället för kakaduorna..
              Men hur räknar man på svärdbärare som står att dom ska bli 16 cm!!!!??
              Går ju inte få nån ordning på det juh.. Kan man räkna bort en bit av svärdet då eller??

              //Mage

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Snälla Mage, nu får du väl inte ge upp din dröm!!!!
                1+2 Kakaduor
                10 Neoner
                Några Amanoräkor som käkar alger... vad tror du om det??? Åsså lite Malaysiska sandsnäckor som tar hand om matresterna....

                Självklart ska man inte hänga upp sig slaviskt på centimetrarna, det är bara ett riktmärke...resten får man klara med sunt förnuft. Det viktiga är att se till att fiskar som behöver utrymme verkligen får det...

                Om du vill ha något annat annorlunda så får du väl läsa tåtarna om snäckskalslekare... Håller själv på att starta ett sånt kar i 54 l, känns väldigt kul!


                Kampfisken!
                <u> Rätta mig om jag har fel</u>, men jag tror att de ska vara minst 6 st för att göra ett bra jobb i karet... de är stimfiskar.
                Tack!
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • Mage
                  • January 2004
                  • 165

                  #9
                  Haha.. Har kommit fram till två saker:
                  1) Jag är alldeles för velig, har ändrat mig typ 10 gånger..
                  2) Jag lyssnar och blir allt för påverkad av vad alla här säger..

                  Nu äre så att det BLIR Kakaduor, neoner och amano!!!

                  Det enda som bekymmrar mig just nu är att det precis håller på vara lite synliga alger och jag ska bort i helgen så jag kan inte stoppa i några algätare nu..
                  Sen hoppas jag att jag får tag i Amano här i Umeå.. vet inte om det finns!?
                  Annars får jag lösa det på nåt annat sätt tills jag får tag i Amano..

                  Tack så mycket för svaren allihop! (än om jag bara blir veligare)

                  //Mage

                  Kommentar

                  Arbetssätt...