Omstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johanna95
    • December 2003
    • 26

    Omstart

    Hej,

    mina fiskar har dött efter en vita-prick epidemi (tror jag). Överlevande är endast en liten krabba och 2 skäggmunsmal, men de verkar i och för sig lite matta...

    Hur som helst, behöver akvariet rensas ut helt och städas, med en helt en ny omstart därefter? Eller räcker det att göra några större vattenbyten de kommande veckorna, för att därefter succesivt ta in nya fiskar? Hur göra med växterna?

    kram Johanna
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Medicinera med protozin för att vara på den säkra sidan.Då vita pricken är parasiter
    Fredrik

    Kommentar

    • johanna95
      • December 2003
      • 26

      #3
      Räcker det verkligen bara med Protozin, det finns inte risk för att smittan "gömmer sig" bland växter och sanden?

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Protozin är ett medel som tar parasiten i sitt frisimmande stadium. DVS den botar inte sjukdommen men tar bort alla frisimmande parasiter i karet. Prickarna på fiskarna försvinner inom 3 dagar om inga nya parasiter överlever. Om du har protozin i karet och inga prickar på fiskarna på 3 dagar så kan du utgå ifrån att smittan är eliminerad för nu. Mer stress och nya fiskar kan dock göra att den kommer tillbaka.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...