Hur gör man vid flytt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hannya
    • November 2003
    • 56

    Hur gör man vid flytt?

    Hej.
    Ska snart flytta, både mig och mina fiskar, och undrar då hur jag ska göra för att fiskarna inte ska dö. Den nya lägenheten ligger inte mer än fem minuter från den gamla.
    Jag har hört att man kan skaffa hinkar med lock och däri hälla akvarievatten + fiskar + växter + grus. Har jag fel?
    Snälla, hjälp mig hur jag ska göra. Vill ju inte att det ska hända något med mina små älsklingar
    /Hanna
    En som inte är så van vid akvarier men gärna vill lära sig.

    54 liters med:
    10 neontetror
    3 guppys
    2 regnbågsplaty
    2 ancitrusmalar
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    En lösning, beroende var du har för temperament på fiskarna, är att skaffa sig ett mindre akvarium tillfälligt eller kanske låna ett som du gör i ordning innan och har fisken där under flytten och under ordningställande av ditt stora kar. Detta kanske du kan ha hos någon vän...

    Lycka till!
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • Rosa
      • September 2002
      • 435

      #3
      När jag flyttade så la jag fiskarna i en tunna (jag har lite mer fiskar än dig) växterna i en hink, sanden i en hink, och sen flyttade jag akvarierna och startade upp dom använde gammla vattnet.
      Vi förlorade inga fiskar.
      Eva

      Kommentar

      • gigardt
        • February 2003
        • 772

        #4
        Spara hälften av vattnet och ha resten i hinkar med lock.
        Håll växterna fuktiga under flytten.På det här viset
        gjorde jag och allt gick bra.
        MVH Richard
        600l Sydamerika(invånare se nedan)
        7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
        500l innedamm(Koi)
        4500l Damm(Koi)
        125l yngelburk
        400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

        Kommentar

        • swetrot
          • April 2003
          • 966

          #5
          Planera ordentligt, se till så att ni har gott om tid, vet var akvariet skall stå i den nya lägenheten och ha allting redo.

          Fiskar i en eller ett par hinkar är helt OK. De klarar i allmänhet ett dygn eller mer däri om man får lite cirkulation på vattnet med en pump. Se till så att växterna ligger antingen i vatten, eller i lufttomma, förslutna påsar.

          Vid flytten, tänkt på att fiskarna inte klarar temperaturfall hur som helst. Du behöver inte spara en massa vatten om du kan hålla filtret i sådant skick att bakteriekulturen där inte dör.

          Och som sagt, ta gott om tid på er, stressa inte och ha allt berett så minskar risken för att akvariet spricker, det blir överlsag i doppvärmaren och lysrören knäcks.


          Kommentar

          Arbetssätt...