gravid platy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • coony
    • January 2004
    • 90

    gravid platy?

    Min ena platyhona är enormt tjock så förmodligen är hon väl gravid?? Jag har köpt en liten yngellåda (tror jag det heter) till akvariet som jag släppt in honan i i väntan på förlossning. Men, skall lådan inredas på något sätt?? Ska honan vara där redan nu eller skall man vänta på att ynglen kommer ut? Och hur länge bör det dröja??

    många frågor...
    Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!
  • LindaJ
    • July 2003
    • 27

    #2
    hej!

    yngelburen behöver inte inredas. När du ser att det börjar bli lite mörkare färg på magen på honan kan det nog vara idé att lägga i henne i buren! Då dröjer det inte så länge innan ynglen kommer...ett par tre dar eller så om jag inte minns fel. Det var längesedan jag hade just platy men fick också yngel då..det är jätteroligt! Kom ihåg att köpa "bebisfoder" i djuraffären! Kanske går bra med vanligt foder också det vet jag inte..men då ska den nog smulas!

    Kommentar

    • coony
      • January 2004
      • 90

      #3
      Magen är mörk nu, man får känslan av att fisken är genomskinlig för man ser en mörk klump inne i buken....så det är nog dax då!! Vad spännande! hoppas det går bra...
      Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

      Kommentar

      • LindaJ
        • July 2003
        • 27

        #4
        det mörka man ser tror jag är ynglens ögon..=D

        Kommentar

        • söder
          • January 2004
          • 44

          #5
          jag hade min platy hona i en yngel burk och första gången hon fick yngel åt hon upp alla för ynglerna simma de upp till henne genom gallret då la jag en liten växt i burken på ovansidan av gallret så att ynglerna simmade in i den och gömde sig i stället
          bräckt vatten

          Kommentar

          • coony
            • January 2004
            • 90

            #6
            Ha! I morse när jag tittade efter såg jag ett yngel simma omkring i karet. Tyvärr hade jag gett upp den lilla yngellådan i förrgår -tyckte synd om honan... men jag har java mossa och vattenpest i akvariet så ynglen kan gömma sig där. Är det någonying annat jag skall tänka på?? hoppas någob klarar sig! Kommer det fler tro?
            Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

            Kommentar

            • söder
              • January 2004
              • 44

              #7
              dom bukar få sina yngel med ganska longa mellan rum så på en timme kan ske två yngel så var det för mig i alla fall
              bräckt vatten

              Kommentar

              • Theo
                • January 2004
                • 203

                #8
                mina kom med 10 sekunders mellanrum!
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=155688

                Inte så mycket än... men det kommer!

                Kommentar

                • söder
                  • January 2004
                  • 44

                  #9
                  aha e det så olika men det kan ju bero på att mina e ganska nya och unga
                  bräckt vatten

                  Kommentar

                  • söder
                    • January 2004
                    • 44

                    #10
                    nu har jag 12st små yngel i mitt 43 liters akvarium
                    bräckt vatten

                    Kommentar

                    • mobe
                      • September 2003
                      • 71

                      #11
                      Jag fick 16 st platyyngel för nån månad sen. Hade dem i yngel "bur" till de var så stora som mina guppyyngel var när de fick komma ut i det stora akvariet... Nu har jag inga kvar! På ett dygn så hade alla blivit uppätna. Jag tror att platy ynglen är långsammare än guppysarna, för dessa klarade sig bra vid samma storlek...

                      Så mitt tips är att fånga in ynglen och ha dem i yngelkaret tills de blir bra stora...

                      Kommentar

                      • coony
                        • January 2004
                        • 90

                        #12
                        Det är ju lättare sagt än gjort -de är pytttesmå och snabba!! Men de verkar ha förstånd att gömma sig i alla fall... blir det kanske värre när de har växt lite? Och hur snabbt växer de egentligen? Pratar vi om veckor eller månader?
                        Nu är min andra hona tjock om magen så henne har jag i alla fall fångat in och satt i yngelpåse i väntan på småttingar..
                        Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...