hej ! vad kan man ha med en kräfta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ricke
    • February 2004
    • 352

    hej ! vad kan man ha med en kräfta?

    hej jag har presis skaffat en jätte söt röd kräfta och jag undrar om jag kan ha nårgra fiskar med den och undrar lite vad den ska äta och hur ofta ? '


    snälla hjälp mig!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Den tycker om att äta fisk, så nu har du fått svaret på bägge dina frågor. Dom är också kanibaler så det är inte lönt att skaffa mer än en.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Qwerty
      • December 2003
      • 526

      #3
      men om man har kräfta i ett 540L så kan man väll ha fler en en kräfta?
      363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

      Kommentar

      • imported_n/a
        • March 2003
        • 320

        #4
        "Klart" du kan ha flera,men det blir strid och då är det med största sannolikhet att nån får sätta livet till eller blir av med klor eller ben! Och att som dom skrev så äter dom ju upp både andra av sin egen art och tycker om o fånga fisk till middag!
        M-L

        Kommentar

        • JR
          • April 2003
          • 2112

          #5
          jag såg i fiskaffären några som köpt ett par kräftor..de kom tillbaka med dem & hade med sig en ganska stor scalare.. den ena kräftan hade hållt scalaren med klorna och sakta börjat käka upp den, började med ögat..3 st scalare hade den mördat innan de gick till baka med dem...
          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

          Kommentar

          • imported_n/a
            • January 2003
            • 54

            #6
            Jag har en så kallad blå hummer, vilket är en sorts kräfta. Den grävde samt åt växter och fiskar vilket ledde till att jag tog den ur 150 liters tanken och stoppade den i ett 60liters med plast- och flytväxter. Det blev ganska tråkigt med bara en kräfta i tanken så jag stoppade också i 10st tigerbarbar, som ju är ganska tuffa små fiskar.

            Visst blev en och annan uppäten i början. Men jag fyllde på med 10st nya och nu är det mycket länge sedan någon blev mat. Nu verkar det som kräftan antingen inte uppskattar tigerbarbar till mat eller så har barbarna lärt sig vad en kräfta är. Tigerbarbar har inte heller långa fenor och de är rappa när det gäller.

            Men det gäller att ge kräftan en räka eller en bit fisk (eller fiskpinne-bit) var eller varannan dag, annars äter den mer än flytväxter, ja till och med roten och plastväxterna har den mumsat på. Kortfattat kan man säga att en Blå hummer är ett litet "monster" (gäller nog de flesta kräftor) i akvarium och de är betydligt intelligentare än fiskar. Det är nog dock just de egenskaperna som gör att man tycker så mycket om den.

            Kommentar

            • Zybeer
              • July 2002
              • 699

              #7
              Hej,

              en liten röd kräfta låter mycket like mina Red Claw Yabbies. Har de väl uppnått lite storlek (samma storlek som fisken) kan det vara problematiskt att ha dem i samma akvarium som mindre fisk. Långfenade akvariefiskar och de med "spröt" (som scalarer och guramis) funkar inte särskilt bra. Har du "kräftan" med lite tuffare ciklider ska det inte vara något problem alls även om det säkert beror på vad kräftan har "vant sig vid" i affären. Den andra "kräftan" jag köpte gav sig faktiskt på någon fisk men endast i början. De jag sedan odlade fram själv har aldrig gett sig på någon fisk. Dock tycker de om att slåss inbördes och bör ha gott om gömställen i form av grottor och rötter. Växter som inte är väldigt robusta äter de helt sonika upp eller "knipsar av" i bottenhöjd. Men av egen arfarenhet kan jag säga att det funkar bra med Sebraciklider, Röda ciklider, Jack Dempsey, lite större plecostomus mm. Visst ger de fiskar som kommer för nära en reva i fenan då och då men jag har aldrig haft ett dödsfall av dessa fiskar till sammans med mina Red Claws. Hur många du kan ha tillsammans beror som sagt på antalet gömställen i akvariet och självklart även akvariets storlek. Jag har två i ett 100 liters kar och det verkar fungera bra de har några revirstrider men håller sig för det mesta i sina respektive grottor.

              Jag hoppas du har fått lite mer kött på benen nu, det är väldigt intressanta akvariedjur. De äter allt, något sjunkande foder är ju självklart en bra ide. Lycka till med din kräfta!



              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

              Kommentar

              • ricke
                • February 2004
                • 352

                #8
                tack för alla svara ska testa med ett par fiskar o kolla om han tar dom hoppas inte!

                Kommentar

                • Niizze
                  • February 2003
                  • 206

                  #9
                  Testa inte med zebraciklider, killen i affären sa att kräftan inte rör dem.
                  Jag påpekade lite försiktigt att de kanske rör honom.
                  Men det skulle inte vara nåt problem.
                  Kan tillägga att jag inte har någon kräfta längre.
                  /Niizze

                  Kommentar

                  • Zybeer
                    • July 2002
                    • 699

                    #10
                    Testa inte med Sebror för att kräftan inte rör dom? Nu blev det väl ändå lite fel. Om de inte är tänkta som mat förstås. Sebror är kvicka och robusta fiskar, de blir inte tagen av en kräfta i första taget även om kräftan är större än fisken. Jag har heller aldrig haft problem med Sebror som äter kräftor. Rödcikliderna snappade lite efter ett gäng väldigt små kräftor men det är bara att använda sunt förnuft gällande vilka storlekar som funkar. Är kräften liten nog att kunna gå in i fiskens mun är det ju ganska självklart att det kan gå illa.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                    Kommentar

                    • scoooob
                      • July 2003
                      • 102

                      #11
                      Vanlig zebrafisk eller leoparddanio är ju riktigt snabba annars...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...