lite frågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kRiLLo
    • January 2004
    • 65

    lite frågor...

    Hejsan.

    Precis starta mitt akvarium. Har just nu två scalarer. Ska skaffa guppys och neontetra och nån sorts mal med. Frågan är bara , det står ju att guppy och neon... är stimfisk så måste man verkligen ha minst 10 av dom. För jag skulle hellre bara ha 6 så det inte blir för mycket fisk i akvariet. Och en fråga till. Behöver man byta vatten om en vecka nu när man bara ha två fiskar i sitt akvarium och när det är så pass nystartat?
    96L med 1 vanlig mal , 7 fläckiga pansarmalar, 2 platy och 8 neoner.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Hur stort är ditt kar?
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • kRiLLo
      • January 2004
      • 65

      #3
      Oj. glömde skriva det. Det är på 96liter.
      96L med 1 vanlig mal , 7 fläckiga pansarmalar, 2 platy och 8 neoner.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Var läste du att guppi är stimfiskar? Angående neontetror så är det bra att veta att neontetror är en del i scalarens naturliga diet, dom äter neontetror i naturen. Men om du så gärns vill ha dom så tycker jag nog att 10 stycken är ett absolut minimum, jag har 100 stycken, då blir dom riktigt häftiga när dom går i stim. Sen tycker jag att 96 liter är för litet för vuxna scalarer, byt ut dom eller byt upp dig om ett år.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • kRiLLo
          • January 2004
          • 65

          #5
          Kan man inte ha scakaler i ett 96liters ? Dom är ganska stora fiskar fast tycker inte dom är förstora för mitt akvarium. Dom är ganska stillsamma fiskar. Skulle vara synd om jag inte kan ha dom kvar
          96L med 1 vanlig mal , 7 fläckiga pansarmalar, 2 platy och 8 neoner.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Zoopets rekomendation är minst 275 liter, det viktigaste för dom är höjden. Man skall aldrig hålla skalarer i akvarium som är lägre än 50 cm. Läs om skalaren här:
            http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=196
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • kRiLLo
              • January 2004
              • 65

              #7
              okej. Men när kan man börja lägga i fler fiskar ? Och när ska man göra första vatten bytet?
              96L med 1 vanlig mal , 7 fläckiga pansarmalar, 2 platy och 8 neoner.

              Kommentar

              • kRiLLo
                • January 2004
                • 65

                #8
                nån som vet ?
                96L med 1 vanlig mal , 7 fläckiga pansarmalar, 2 platy och 8 neoner.

                Kommentar

                • muppins
                  • September 2002
                  • 1629

                  #9
                  Du bör väl vänta minst en vecka innan du lägger i fler fiskar....
                  ( från det att du släppte i de första... )
                  /muppins


                  Kommentar

                  Arbetssätt...