Hur många fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ichabod
    • January 2004
    • 33

    Hur många fiskar?

    Jag har precis införskaffat mig ett akvarium, som för tillfället väntar på ett par fiskar. Har förståt att man ska ta det lugnt med antalet när man startar upp ett nytt akvarium. Akvariet är på 100l och jag tänkte ha några vanilga fiskar som; Black Molly, Guppy, några algätare och ett gäng neon- eller kardinaltetror. Undrar därför hur många av dessa jag kan stoppa i från början? Skulle även vilja ha några Skalarer, men har hört att dom inte är snälla mot tetror. Kan dom dock inte funka som "hot" så att tetrorna håller sig i stim?
  • davide
    • February 2003
    • 1093

    #2
    De skulle säkert få tetrorna att stimma. jag skulle peronligen aldrig ha scalarer i ett akvarium som är lägre än 50 cm...

    Begränsa dig till så få fiskar som möjligt till en början (vet att det är svårt). Sedan köper du några fler varje vecka.
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

    Kommentar

    • Makka
      • April 2002
      • 187

      #3
      Jag har haft tetror med skalarer och tetrorna vänjer sig snart vid deras närvaro och bryr sig inte.

      Dessutom är ditt akvarium i minsta laget för skalarer (som blir rätt stora).

      Kommentar

      • malawi_voodoo
        • October 2003
        • 209

        #4
        glöm scalarer...det funkar inte i 100L..

        kör på 20tetror, kardinaler är bäst.
        5blackmolly å 5 guppy.
        2ancisturs

        börja med tetrorna, sen levandefödarna som är mer känsliga för nitrit å nitrat.
        Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

        Kommentar

        • Olle A
          • January 2002
          • 1660

          #5
          Jag skulle vilja avråda från black molly, eftersom de bör ha en salttillsats i vattnet. Det gillar inte tetrorna. I stället för scalarer kanske det skulle passa bra med någon tålig och fredlig dvärgciklid som t ex kurvciklid eller thomasciklid?

          Olle

          Kommentar

          • Ichabod
            • January 2004
            • 33

            #6
            Ja jag kanske bör strunta i scalarerna. Men mitt första problem är antalet som jag ska stoppa i från allra första början. Ska jag börja med typ 3 fiskar eller 15? Kan jag alltså köpa runt 10 tetror och ett par tre av dom andra eller?
            Jag lyckades även med bravaden att dänga i en mangroverot (så heter det va?) lite för tidigt och har nu ett rödlätt skimmer i akvariet. Är detta farligt för fiskarna? Måste jag byta allt vatten eller är det något som filtreras bort?

            Kommentar

            • gigardt
              • February 2003
              • 772

              #7
              Låt roten ligga i blöt i en hink i ca 1 vecka,gärna längre
              så försvinner det värsta men de kommer att färga
              av sig rätt så länge.Byt vatten i hinken ofta.Byt ca:½ av
              vattnet i akvariet så blir det lite bättre.Börja med ca:5st
              fiskar till att börja med.Ett nitrit nitrattest är att rekomendera
              att inhandla.
              MVH Richard
              600l Sydamerika(invånare se nedan)
              7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
              500l innedamm(Koi)
              4500l Damm(Koi)
              125l yngelburk
              400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

              Kommentar

              • Robot
                • February 2004
                • 1174

                #8
                Jag har skalarer i mitt 110 liters, 46 cm högt.. välj skalarer som är små från början så funkar dom dessutom bra med små tetror...

                Kommentar

                Arbetssätt...