Fina fiskar med slöjskärtar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eldione
    • January 2004
    • 40

    Fina fiskar med slöjskärtar?

    Finns det några sådana som inte är så dyra och som passar i lite mindre akvarium(70 cm långt?)?
  • Alva
    • May 2003
    • 434

    #2
    kampfiskhanar. brukar kosta 30-40 kr i en vanlig zooaffäer och finns i massor av färger
    <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

    Kommentar

    • eldione
      • January 2004
      • 40

      #3
      tack! det var precis vad jag sökte. Vet du vart man kan få tag på bilder på honorna? Vill gärna se hur de ser ut också, det är ju bara bilder på hannar överallt.

      Kommentar

      • NinaStina
        • March 2003
        • 314

        #4
        Hejzan!!!

        Honorna ser pricis ut som hanarna (om man tar bort fenorna typ) Dom har fenor men mykke mindre än hanarna..

        MVH Ida

        Kommentar

        • Alva
          • May 2003
          • 434

          #5
          sök på kampfisk här på zoopet. under bilden står det Fler bilder. kolla där, det finns ett par honor där.
          <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

          Kommentar

          • Alva
            • May 2003
            • 434

            #6
            första och tredje nedifrån är honor
            <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

            Kommentar

            • Milkshake
              • January 2004
              • 19

              #7
              Jag har hört att kampfiskhanar inte går ihop med t.ex. slöjstjärtar och hanguppys.. P.g.a att även de har slöjor och kan hetsa upp kamphanarna.. Men det kanske inte stämmer?
              100L
              6 st Guppys, 10 Kardinaltetror

              Kommentar

              • eldione
                • January 2004
                • 40

                #8
                Jag läste också det, så jag får väl låta bli guppys då. Synd för jag hade kunnat få sådana från min kompis...

                Kommentar

                • Expresso
                  • June 2011
                  • 1

                  #9
                  Jag hoppas dock att det inte händer vår familj har bland annat en slöjskärt. Kanske kommer skaffa en kampfiskhanne.

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Jag vet inte hur mycket ni kan om fiskar, men så här är det..
                    Slöjstjärtar är kallvatten-fiskar och vill helst ha max 20 grader och vill även ha en period som är riktigt kall typ ner mot 5-10 grader, tropiska fiskar såsom kampfisken och guppien vill helst ha minst 24-25 grader..
                    Av den anledningen finns det egentligen inga fiskar som man kan blanda medslöjstjärt/guldfisk förutom koi-karp och guld id som är relativt lätta att få tag i, dock så blir båda dessa sorterna så pass stora så att man helst ska ha dem i en damm..

                    Så om du vill vara så schysst som möjligt så mot dina fiskar så finns det med andra ord inte en enda fisk som du kan ha med dina slöjstjärtar..

                    Har du fler frågor så är du välkommen att fråga på..

                    MVH// Patrik
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Hmmm, jag undrar lite över din första mening där...
                      Och vad baserar du dina antaganden att de ska ha den tempen på vattnet, samt att de inte funkar med några andra fiskar alls?
                      Ursprungligen postat av pikachu
                      Jag vet inte hur mycket ni kan om fiskar, men så här är det..
                      Slöjstjärtar är kallvatten-fiskar och vill helst ha max 20 grader och vill även ha en period som är riktigt kall typ ner mot 5-10 grader, tropiska fiskar såsom kampfisken och guppien vill helst ha minst 24-25 grader..
                      Av den anledningen finns det egentligen inga fiskar som man kan blanda medslöjstjärt/guldfisk förutom koi-karp och guld id som är relativt lätta att få tag i, dock så blir båda dessa sorterna så pass stora så att man helst ska ha dem i en damm..

                      Så om du vill vara så schysst som möjligt så mot dina fiskar så finns det med andra ord inte en enda fisk som du kan ha med dina slöjstjärtar..

                      Har du fler frågor så är du välkommen att fråga på..

                      MVH// Patrik
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Det enda jag vill inflika med i den här tråden är att man bör undvika att blanda alla arter som har välutvecklade fenor med kampfisk, stora fenor retar den och den bekämpar sådana fiskar med stor intensitet och en stackars släjstjärt är tämligen försvarslös! Olika små tetror brukar däremot vara ett bra sällskap!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          #10 Guldfisk har inget emot vare sig lägre eller högre temp men behöver inte gå ner till 5grader. Slöjstjärtar är känsligare än "vanliga" guldfiskarna så hellre högre än lägre temp. Självklart finns fisk man kan ha tillsammans med slöjstjärtar.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • Joakim Lundgren
                            • August 2006
                            • 631

                            #14
                            Makropoder kanske?
                            AKA: Lizardking

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lizardking
                              Makropoder kanske?
                              Absolut inte, det är en väldigt aggressiv art! Man ska bara ha harmlösa fiskar tillsammans med slöjstjärtar!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...