flytta Akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LALALA
    • September 2003
    • 1

    flytta Akvariet

    Hm jag "råkade" placera mitt akvarie på fel plats. Så nu tänkte jag flytta det. Undrar vilket som är det smidigaste sättet och vad man ska tänka på. Akvariet är på 170l.
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Lägg fiskarna i hinkar med akvarie vatten. Spara så mycket vatten du kan och använd det igen. Tänk på att tömma akvariet helt om du ska lyfta det, annars kan det då itu. Passa på att rengöra innerglasen med en trasa och vatten, inga rengöringsmedel. Lycka till.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • pixelina
      • August 2003
      • 8

      #3
      Jag flyttade mitt alvarium då jag hällde så mycket som möjligt med det gamla vattnet och fiskarna där i.Sedan Tog jag all sand och la i en stor balja.Allt gick ra men det tog tid (2 tinmmar 220 l)
      Lycka Till!
      pixelina *ANIMALLOVER*

      Kommentar

      • Dr. Strange
        • March 2003
        • 995

        #4
        Töm det på vatten och om det är möjligt flytta det med bänk och och gruset i, om det inte blir för tungt.


        //Marcus
        " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

        Kommentar

        • JR
          • April 2003
          • 2112

          #5
          har flyttat mitt 180 liter ett par ggr.
          om det är möjligt så gör som DrStrange sa, bara knuffa möbeln när du tappat ut 80 % av vattnet (spara en del i hinkar)
          annars går det att lyfta det ganska lätt om det inte är långt det ska om man bara har 10 cm vatten i det. så slipper man ta ut fiskarna =)
          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

          Kommentar

          • magric
            • July 2011
            • 2

            #6
            Håller detta verkligen?
            Jag skall flytta ett 54 liters snart ock det väger nog i och försig inte mer än mellan 20 och 30 kg, men min oro är att det skulle gå sönder med alla fiskar i. huha!

            Någon som vill kommentera?

            Kommentar

            • kullgren
              • June 2010
              • 160

              #7
              Varje gång jag har flyttat mitt kar har jag tömt det på både vatten och grus, nu är det visseligen ett 250l så väger en del. Fiskarna har fått bo i ett mindre kar jag har stående, men kan tänka mig att det går lika bra med spannar. Jag brukar använda en luftpump till för att hålla vattnet syresatt. Efter det har jag gjort som oscar och sparat lite vatten till att köra igång med igen.
              Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

              Kommentar

              • Trelleborg
                • May 2011
                • 45

                #8
                Ursprungligen postat av magric
                Håller detta verkligen?
                Jag skall flytta ett 54 liters snart ock det väger nog i och försig inte mer än mellan 20 och 30 kg, men min oro är att det skulle gå sönder med alla fiskar i. huha!

                Någon som vill kommentera?
                Jag vill minnas att jag lärde mig att 1l vatten väger c:a 1kg.. o mitt 60liters hade jag i en 12-13kg sand i, om jag inte minns fel där heller..
                Vilket gör, om jag räknar rätt, att mitt 54liters väger över 60kg.. o jag hade absolut inte vågat lyfta det med vatten o allt i.. jag må vara överförsiktig, men de känns som att belastningen på glaset blir fel om man lyfter o de skvulper runt vatten o sand i det.

                Kommentar

                • Cigaro
                  • July 2011
                  • 25

                  #9
                  Tömmer mitt 180 kar helt på både vatten, grus och fisk när jag flyttar det. Sparar 20 liter med vatten som fiskarna simmar i, resten av vattnet häller jag ut. Flytta inte med något i förutom typ pump och sånt. Bättre att ta det försiktigt och göra det ordentligt, än att glaset spricker och du ångrar dig sen

                  Kommentar

                  • Decals
                    • January 2011
                    • 101

                    #10
                    Du måste spara MER än 20 liter!

                    Kommentar

                    • mrandersson1
                      • April 2011
                      • 11

                      #11
                      har alltid sparat minst 50% av vattnet vid flytt inom hemmet och jag har ett 375"L. Finns billiga regnvatten tunnor på bauhaus upp till 200liter tror ja... allt för att inte förstöra balansen och skada mina vänner "fiskarna"

                      Kommentar

                      • Vanish
                        • April 2011
                        • 900

                        #12
                        Ursprungligen postat av Trelleborg
                        Jag vill minnas att jag lärde mig att 1l vatten väger c:a 1kg.. o mitt 60liters hade jag i en 12-13kg sand i, om jag inte minns fel där heller..
                        Vilket gör, om jag räknar rätt, att mitt 54liters väger över 60kg.. o jag hade absolut inte vågat lyfta det med vatten o allt i.. jag må vara överförsiktig, men de känns som att belastningen på glaset blir fel om man lyfter o de skvulper runt vatten o sand i det.
                        Nu är det inte så många som lyfter fulla akvarium. Däremot va det en som antagligen menade ifall du orkar lyfta i själva bänken/skivan den står på. Då är det ju bara styrka som behövs! I mitt 54l räckte det att ta ut växter, stenar, vatten och fisk. Sanden lät jag ligga kvar och det gick ypperligt att flytta det. Men då skulle det även stå i min bil eftersom jag flytta, så ville inte ha vatten i det då

                        Kommentar

                        Arbetssätt...