Uppstart av beg akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KhiraLi
    • August 2003
    • 103

    Uppstart av beg akvarium.

    Så tyckte jag det var på tiden att mina guramis skulle få lite större utrymme än de 45 liter de har nu, så jag har köpt ett beg 222 liters som jag kommer hämta i helgen. Jag misstänker att det var ett tag sedan det akvariumet var igång. Ett eheim ytterfilter följer med men ingen sand. Mitt 45 liters har varit igång i drygt två veckor och har precis blivit nitritfritt. Vad skall jag göra för att slippa få en nitrittopp i det nya akvariet. Skall jag köra med två pumpar ett tag, även den från 45 litern? Bör jag använda min gamla sand? (vill ha en ny som är mindre grovkornig). Nitrivec?
    500L - Cyrtocara Moori, Placidochromis phenochilus "Tanzania", Tropheops "Red Top-Chilumba", Röd rubin, Gibbiceps, Ancistrus.
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    #2
    låter som en bra ide..jag hade sköljt ur sanden från den lilla i det stora för att få med ev. bakterier som bildats i den, och kört med två pumpar.
    nitrivec är aldrig dumt det heller!
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

    Kommentar

    • Kenell
      • September 2002
      • 499

      #3
      Om du flyttar över fiskar, vatten o allt i det nya karet och använder båda pumparna så bör väl inget hända med vattnet knappt, du mer än fyrdubblar ju vattenmängden och för att få nitrittoppar då så måste du ju mer än fyrdubbla nitriten med mot hur du har det nu....

      Fyller du däremot på med massor med mer fisk så har du ju lite mer att tänka på.

      Men mata på fiskarna lite i det gamla karet innan du skiftar till det nya och låt bli att mata dom på ett par dagar när dom flyttat, så är det nog lugnt sen.

      Det är vad jag skulle gjort i alla fall, men å andra sidan mäter jag sällan eller aldrig något i mina kar heller så jag vet ju inte hur mycket nitrit jag har, men eftersom jag har friska och glada fiskar som ynglar av sig så torde ju vattnet vara ok

      /Peter
      Zoo what? -Zoopet - Zoo lame...
      www.fisknördarna.se

      Kommentar

      Arbetssätt...