Tips - Fiskar i 120 L -kar???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Corona
    • September 2003
    • 241

    Tips - Fiskar i 120 L -kar???

    <font face="Comic Sans MS">Tjenahejsan

    Imorgon bär det av för inköp av akvarium. Har hittat ett jättesnyggt på 120 liter.

    Nu undrar jag om det är någon som har nåt tips på vackra, relativt lättskötta fiskar som man kan ha där i?
    Har tittat på många, men kan inte bestämma mig!

    Tacksam för svar snarast </font id="Comic Sans MS">
    Man lär så länge man lever
  • carlsberg
    • April 2003
    • 85

    #2
    Tja

    Lite blandade malawi är ju alltid snyggt... eller ett gäng dvärgciklider typ fjäril eller kakaduciklider dom kan man lätt ha med andra typ platy eller tetror i ett sällskapsakvarium

    Kommentar

    • davide
      • February 2003
      • 1093

      #3
      Jag tycker 120 liter är för litet för Malawciklider. Men dvärgcikliderna skulle fungera bra. Kanske Kakaduaciklid (Apistogramma cacatuoides) 1 hane och 3 honor tillsammans med 15 kardinaler och några ancistrusar...
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        Mitt enda svar är: köp malawi-ciklider. De fungerar utmärkt i ett 100 l, om du inte har för många. Du kan till exempel ha 1 hane och 3 honor i ett 100 l. I ett 120 l är det inga problem. Tänk bara på att de flesta malawi inom gruppen mbuna är mycket aggresiva mot andra fiskarter...
        Björn Forsberg

        Kommentar

        • mats_jn
          • July 2002
          • 43

          #5
          Jag hade köpt tanganyikaciklider! Ett gäng snäcklekare samt någon julle kanske.

          Kommentar

          • Corona
            • September 2003
            • 241

            #6
            <font face="Comic Sans MS">Var inne och kollade på Kakaduaciklid... GUD vilken snygg fisk!

            Men jag undrar hur jag ska få tag i den? Den finns ju inte i vilken zoo-affär som helst, och jag har inget körkort, så jag kan inte ta mig vart som helst

            Någon som vet? Jag bor i Klippan i Nordvästra Skåne...</font id="Comic Sans MS">
            Man lär så länge man lever

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Eftersom du har ett nystartat kar vill jag varna lite för dvärgcikliderna. De är extremt känsliga för dåligt vatten och rätt dyra i inköp, så om jag vore du skulle jag avvakta med dem. Vilken djuraffär som helst kan ta hem dem till dig annars, bara att säga till att du vill ha...
              Om du räknar med dvärgciklider så lär du ju ha ganska lågt pH, varför inte börja med någon tetra som kan passa med cikliderna framöver... Citrontetror, Glödbandtetror och Svarta neontetror är ganska tåliga. Sedan måste du ju ha någon som tar hand om algerna också... låt inte djuraffären lura på dig en mal som växer ur ditt kar bara... Mitt råd är 2 Ancistrusar, en Golden Nugget eller ett stim Ottocinclus. Om du går på mina råd så lutar det åt att du har en sydamerikansk biotop, då skulle du kunna ha ett stim Corydoras också, tuffa pigga rackare som städar foderrester från botten...
              Lite tips blev det, hoppas du får nytta av dem...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • mikael33
                • July 2003
                • 27

                #8
                Ta en titt på Biotodoma cupido cikliderna http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=172
                och pristella tetror . Det väldig fart på dem och rätt underhållande.
                http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=479, mina trivs bra ihop och väldigt fina när de växer upp..
                ett par ancistrus är "väll ett måste" som skrevs här ovanför..

                Mvh Mikael
                Mikael.O

                Kommentar

                • Corona
                  • September 2003
                  • 241

                  #9
                  <font face="Comic Sans MS">Jag funderar på det här med PH. Fick reda på att här har vi PH 8, men det verkar vara lite för högt för dom flesta fiskar som jag har tittat på...

                  Kan man sänka det på nåt sätt?

                  Mvh</font id="Comic Sans MS">
                  Man lär så länge man lever

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Visst kan du sänka pH, det blir bara lite mera stök med akvariet då, men det kanske inte gör något. Jag är urkass på sånt där eftersom vi redan har jättemjukt vatten, får du inga svar här får du kanske skapa en ny tåt ... det finns massor med hobbyvattenkemister här på Zoopet nämligen...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • mikael33
                      • July 2003
                      • 27

                      #11
                      Gå in på
                      http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=8308&LOPNR=17
                      Där står det lite om Ph värden även på...
                      http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=195

                      Mikael
                      Mikael.O

                      Kommentar

                      • Corona
                        • September 2003
                        • 241

                        #12
                        <font face="Comic Sans MS">Läste nyss om en räka som verkade ganska häftig, coolt inslag i akvariet: Amanoräka (Caridina japonica) jag såg även att den äter alger...

                        Är det något man kan ha istället för mal? Eller kan man ha både och?

                        Är det någon speciell fisk som räkan inte trivs ihop med?

                        Tacksam för svar snarast </font id="Comic Sans MS">
                        Man lär så länge man lever

                        Kommentar

                        • JR
                          • April 2003
                          • 2112

                          #13
                          kör med amanoräkor och ancistrus..
                          fast akta dig för ph fall..jag köpte ett par stora rötter och då sjunk ph 1 grad ganska fort..alla utan mina räkor klarade sig =(=(
                          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                          Kommentar

                          • illerfisken
                            • January 2009
                            • 313

                            #14
                            Ursprungligen postat av davide
                            Jag tycker 120 liter är för litet för Malawciklider. Men dvärgcikliderna skulle fungera bra. Kanske Kakaduaciklid (Apistogramma cacatuoides) 1 hane och 3 honor tillsammans med 15 kardinaler och några ancistrusar...



                            många arter malawiciklider går bra i ett 120 liters akvarium eller menade du någon större art av malawi ?
                            http://mfksweden.forum24.se/

                            Kommentar

                            • Henrik_von_Jyndevad
                              • January 2006
                              • 272

                              #15
                              30 endlers guppy
                              MVH Henrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...