Kampfiskar - Miljö

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoX
    • September 2003
    • 30

    Kampfiskar - Miljö

    Hejsan Svejsan!

    Har haft med min flickvän ett vanligt akvarium ett tag nu med lite blandade fiskar. men nu har hon köpt ett nytt akratium ochskall ha silverhajar så jag tog hem det andra till mig. Det är ett 60 Liters akvarium. Grejen är nu att jag har en kampfiskehane och 2 honor. Tillsammans med dessa är det lite andra överblivna fiskar från förra akvariumet, men dessa kommer sakta att bytas ut. Min fråga är hurdan miljö jag gör bygga upp för kampfiskarna. Att jag bara får ha en hane har jag förstått. men hur många honor bör jag skaffa mig.
    Sedan är det hur tetror går ihop med kampfisken, det är 9 stycken neontetror, och det går bra, men jag skulle gärna vilja skaffa mig rödmunstetror, eller någon annan fin tetra. Går dessa fiskar alls ihop? För neontetrorna och kampfiskarna struntar i varandra vad det verkar som (mer än vad kampfisken och scalaren gör, men scalaren skall bort sedan)

    Några miljötips och så tas tacksamt emot, vill att akvariet skall bli så fint osm det bara går..har bara två växter i det just nu, men om jag fattat det ärtt så vill kampfisk och tetra har mycket växter och en del simyta, så jagskall skaffa fler växter

    /Tommy Richardsson
  • LinK
    • April 2003
    • 385

    #2
    Hej!

    kampfiskar gilalr tätt planterade aklvarier men som du säger vil ju de flästa fiskar ha simyta oxå. Om du ska skaffa fler honor till din hane så se till att det finns många gömställen.
    Något som är snyggt är bambu-rör i kampfisk akvariet. Ytväxter är även nånting som kampfiskarna uppskattar då de är skumbobygare och även gillar lite "dunkel" belysning. Jag tycker att du ska skaffa en hona till och 5-10 neontertror till..(om du vill ha fler tetror)

    tänk på att när kampfiskarna lekt vill du nog helst inte ha några andra fiskar i ett så pass litet akvarium... hanen blir riktigt agro och har tänder att bita med.. risken finns att många fiskar kommer få sätta livet till tom honan som han lekt med..

    Hoppas det va lite hjälp!
    har du fler frågor kan jag försöka svara på dem med!
    MvH
    Martin Sundholm

    "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

    Kommentar

    • hgus
      • July 2003
      • 221

      #3
      Jag såg en sida med ett mycket läckert inrett akvarium till kampfisk igår (tog dock ingen länk ). I princip var det halvfullt, och hade ordentligt med växter över vattenytan, som också hängde ner över vattnet, i bakgrunden satt vita plastväxter som liknade risplantor. Det påstods att kampfiskar gärna vill ha växter även över vattenytan så de kan känna sig trygga.

      Kommentar

      • LoX
        • September 2003
        • 30

        #4
        ok..jag tackar för svaren..skaffade lite mer växter idag. långa växter som även flyter lite på ytan på sina ställen. Jag hoppas att de kommer trivas bra nu..mer finns det ju att inreda, men allt tar sin tid..skall om en stund ge mig ut att leta lite stenar och kanske en rot att börja behandla och dona med...
        bamburör verkar opoois för kampfiskar också..sett det på ett par ställen, något att fundera på...tack återigen =)

        Kommentar

        Arbetssätt...