Hjälp mig välja de sista fiskarna till akvariet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kia
    • August 2003
    • 366

    Hjälp mig välja de sista fiskarna till akvariet!

    Nu börjar mitt akvarium se ut som jag drömt om, växterna vajar grönt och fiskarna simmar piggt omkring. (Man kan undra hur länge den lyckan får vara?)

    Men nu problemet är att jag ska välja de sista fiskarna. Hittills finns i mina 275 liter vatten:
    2 Ancistrus (varav en nog inte är den lilla A. dolichopterus)
    8 små Otocynlus
    20 kardinaltetror
    3 Svärdbärare (De hamnade i akvariet mer eller mindre av misstag, men nu finns dom där och övriga familjemedlemmar protesterade vilt när jag berättade att jag ville ge bort dem)...

    Helst vill jag ha sydamerikanska fiskar, med personlighet och färg! Har tänkt på skalarer eller någon dvärgciklid. Snälla ge mig tips och erfarenheter.

    Nybörjare, Nivå II .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Eftersom du redan har många små fiskar tycker jag du ska köra vidare på det. Det blir s.a.s mr akvarium med små fiskar.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Makka
      • April 2002
      • 187

      #3
      Nyckelhålsciklid kanske?

      http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=176

      Kommentar

      • kia
        • August 2003
        • 366

        #4
        Småfisk, jag då hoppar jag över skalaren, jag misstänker att svärdbärarna skulle nippla på deras fenor...

        Nyckelhålscikliden verkar präktig, men saknar den där gnuttan färg jag önskar. Tror ni att någon av dessa skulle kunna passa, hur många bör jag skaffa mig i så fall?

        Skulle någon av dessa dvärgciklider vara ett alternativ. Idag har jag ett stabilt Ph på 7. Vilken är färggrannast i verkligheten?

        Fjärilsciklid(Mikrogeophagus ramirezi)
        Boliviansk fjärilsciklid (Mikrogeophagus altispinosus)
        Kakadua ciklid (Apistogramma cacatuoides)
        Röd dvärgciklid (Apistogramma hongsloi)



        Nybörjare, Nivå II .
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
        "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

        Kommentar

        • Ola paul
          • March 2003
          • 432

          #5
          Det finns ju mängder av Apistogramor bara välja en i högen, dom är förövrigt ofta personliga också iaf dem jag hade.
          Ola Lindeberg.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

          Kommentar

          • zingo_boy
            • August 2002
            • 983

            #6
            fjärils ciklid skulle jag inte vela rekomendera. p.g.a. deras super krav på vattnet. surt och mjukt. jag har själv inte lyckats med dem än, eller jo. 3 honor som lever i dagens läge.

            grön bågciklid, är däremot att rekomendera. inte särskilt krävande. och dessutom lätt lekta, (påstås det!)

            skalare är de inga problem med tillsammans med svärdbärare. de är väl så att de kan vara svärdbärarna som kan ta stryk av skalare, om dom nu är inte å trevliga.

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Det skulle vara snyggt med ett par Scalare i ditt kar tror jag. De små fiskarna syns bättre i kontrast mot de stora, dessutom går tetror bättre i stim om det finns något större som skrämmer ihop dem. Om du ska ha någon mindre fisk så kanske ett 10 tal större tetror kanske bli snyggt. Jag har kombinationen Citrontetra, Robertsitetra och tycker att det är snyggt.
              Några små ciklider typ fjärilar eller kakaduor skulle så klart vara det ultimata, men då måste du vänta tills karet är ordentligt inkört och vara beredd på att ta jobbet med att ha perfekta vattenvärden. Vattenbyte en gång i veckan kommer att bli ett måste t ex....
              Malar kan också ge en extra färgklick, tänk dig 2 st Golden Nugget i det karet...
              Hoppas jag inte förvirrat mera än att hjälpa nu....
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Jonas.E
                • May 2003
                • 199

                #8
                I ett 275 sydamerika skulle jag lugnt klämt in ett par av en snällare jordätare, typ biotodomna wavrini eller b. cupido. snälla fiskar som också rengör bottenlagret. akvarielagret hade ett gäng vildfångade cupido när jag var där i slutet av juni som de säljer ganska billigt, kolla in dem.

                lycka till med firrarna!
                Mvh Jonas

                Mbuna Rocks

                Kommentar

                • TzOn
                  • July 2003
                  • 5

                  #9
                  ursäkta.. scalarer och tetror? låter inge bra, om du inte vill köpa nya tetror varje vecka...
                  TzOn the man to be

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Ursäkta TzOn, men det finns många olika tetror, vad jag vet så räknas även pirayorna dit...
                    Är helt övertygad om att stora höga tetror typ Dolksticks- Fantom- Citron- och Robertsitetra går fria för Scalarer, däremot är det nog lite riskfyllt med Kardinaler kan jag tänka mig.
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Mariaa
                      • January 2002
                      • 591

                      #11
                      Hej1
                      Jag har Rosentetror med mina Scalarer och det har gått bra hittils. Har haft dem tillsammans i över ett år.
                      Mvh Maria

                      Kommentar

                      • zingo_boy
                        • August 2002
                        • 983

                        #12
                        de beror på vad de är för strl på sclare när du köper kardinaler. är de stora scalare är de bättre att dra upp dom till ful storlek i ett annat akvarium. eller också skaffa små scalare och kardinaler så de växer upp med varandra, så inte de blir mat åt dom.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...