Reningsfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katarina S
    • August 2003
    • 32

    Reningsfilter

    Jag har en känsla av att det blir jag som kommer att stå för dumma frågor ett tag framöver... Har nyligen startat upp ett akvarie och har problem med nitrit har jag förstått idag av era svar, frågor som andra har ställt. det är väl bara att hålla tummarna att inte alla fiskarna dör... Suck...tänker på barnens fiskar som de köpt.
    Nu till nästa märkliga fråga: Jag har en sån himla fart på mitt reningsfilter! Har blivit rekomenderad den här på akvarieaffären så jag hoppas att det är rätt. Akvariet är på 160 liter och pumpen var för ca 113 liter till 200 om jag inte minns helt fel. Nu är det så att det känns om att det är lite väl ström i vattnet, tycker fiskarna får kämpa för att komma fram bitvis. Och det är så mycket luftbubblor att det nästan är så att man upplever vattnet som lite grumligt. Jag har ställt in den på det lägsta och den sitter på bakrutan i ett hörn, just nu med "utblåset" riktat mot gaveln bredvid för att dämpa farten lite. Tidigare så var det riktat mot framsidan av akvariet. Ska det verkligen vara så här mycket bubblor?
    Jag har inte sett ett akvarium som har sån fart i sig eller så mycket bubblor tidigare.
    En av många , många frågor....Katarina S
  • mgrant
    • July 2003
    • 475

    #2
    Sätt pumpen på kortsidan och låt den spruta rakt fram dvs mot den andra kortsidan så blir det nog bättre. Luft bublorna beror nog på att du har någon typ av slang som blandar i luft i vattenstrålen, den kan du ta bort. Så länge vattenytan rör på sig så blir vattnet syresatt.
    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

    Kommentar

    • Katarina S
      • August 2003
      • 32

      #3
      Hej!
      Tack snälla du för ditt svar!
      Idag har vi varit iväg och införskaffat medel för att kontrollera nitrithalten som var en aningen hög som du misstänkte. Har bytt en del vatten, haft i medel och håller tummarna nu. Det är så pinsamt att vara så himla klantig att man är för ivrig med att skaffa nya fiskar....! En enkel tumregel som tydligen var lätt att glömma bort!
      Tack igen, Katarina S

      Kommentar

      • Katarina S
        • August 2003
        • 32

        #4
        Senil är jag tydligen också som inte kollar vad jag svarr på....!!!!!!!!
        Var nyss in på "övrigt" och bläddrade sedan hit men mins ju tydligen inget utan tackar för det svaret där, här istället *rodnar*!
        Hrm , jo jag skulle då vilja tacka dig för tipset om reningsfilter istället!!! (Åh, vad jag skäms nu!)
        Det var ju väldigt enkelt att lösa det problemet (också...)! Tänkte aldrig på att man kunde stänga till så att man slipper alla luftbubblorna. Nu ser akvariet ut som ett normalt akvarie igen och sjögången har lagt sig!
        Katarina S

        Kommentar

        • Morpheus
          • February 2003
          • 673

          #5
          Här på forumet finns inga dumma frågor, speciellt inte när man är nybörjare. Så jag tycker att du ska fråga på hur mycket du vill. Detta forum finns ju för att man ska fråga och ge svar till andra som har frågor och få svar på sina egna frågor. För om inte någon hade någon fråga hade det inte funnits något forum
          Mvh Anders

          Kommentar

          Arbetssätt...