KRIS i akvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wadel
    • June 2003
    • 140

    KRIS i akvariet.

    Alla fiskar i mitt akvarium har senaste 2 dagarna bråkat med varandra , tillochmed de annars så snälla neontetrorna jagar varanda på ett sät jag aldrig tidigare sett.
    Praecoxhannen jagar den mindre hannen av samma art osv...

    I akvariet finns 11 neontetra , 4 små praecox , 1 mal , 2 dvärggurami , samt 1 ziklid då den andra stackaren dog efter ett vattenbyte (R.I.P).
    Problemet började då akvariet fick tillökning med 4 st gurami igår förmiddag. nu bråkar alla fiskar med alla andra av sin egen art. :-(((

    Vill göra något åt det snarast då jag inte vill hålla djur som mår dåligt i fångenskap.
    Några tips ? skall jag prova att separera bort de senast tillkommna guramisarna ? innan var allt "frid och fröjd".

    "93 liter problem" :-((( , funderar på att sluta med akvarium...
  • wadel
    • June 2003
    • 140

    #2
    Jajust , Akvariet finns i centrala Linköping och om någon djurvänn
    Vill ha mina 4 st nyinköpta guramisar skänker jag gärna bort dom , så att balansen i akvariet kan återställas (förhoppningsvis).

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      konstigt... men man kan ju alltid pröva det skadar ju int om du tar bort dem och ser om det funkar bättre...


      mvh/Glenn
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • wadel
        • June 2003
        • 140

        #4
        Jo , tyvärr har jag bara 1 extra akvarium och det är bara på 45 liter och däri bor 9 st pyttesmå praecoxyngel.
        bäst om nån vill ha guramisarna.
        ananrs får jag flytta ynglen till kvällen.. till... hm stor glasburk... tror guramisarna slukar ynglen annars.

        Kommentar

        • gugges
          • May 2003
          • 893

          #5
          Jag har idag 6 st marmor guramis i ett 450 liters som bråkar lite med varndra med... kanske du vill testa att "fostra" dem hos mig eller bara ha dem där ett tag? jag hade inte tänkt att utöka antalet guramis nämligen till förmån till en annan fisksort... men det dröjer innan jag skaffar dem!, vad är det för gurmais du har? (bor i linköping)
          Guardians Of Catfish - www.goc.se

          Kommentar

          • wadel
            • June 2003
            • 140

            #6
            Det är Paradis-gurami.
            Dock har jag precis flyttat dom till det lilla akvariet , så de 4 guramisarna är ensamma i det nu , och praecoxynglen som bodde där får bo i ett 8 liters plastakvarium.
            Efter jag flyttat guramisarna tog det ungefär 2 minuter så vart alla andra fiskar lika lugna som de var innan guramisarna kom dit..
            Mycket konstigt , nästan som om de vore drogade ... helt lugna.
            Skall prova att flytta tilbaka guramisarna en om dagen med start om några dagar och blir det samma bråk i akvariet igen så får du mer än gärna ta guramisarna för jag vill då inte ha dom ifall de bara bråkar.
            tillochmed malen som brukar vara tuff har varit sönderstressad och helt konstig sedan guramisarna kom ner i vattnet.
            Hoppas ditt erbjudande kvarstår om en vecka då jag vet hur jag skall göra , vill inte spola ner dom i toaletten direkt.

            Kommentar

            • gugges
              • May 2003
              • 893

              #7
              Nej då, det är lugnt! hoppas det går bra dock! du kan ju alltid kolla in på min kameralänk här under och se hur mina beter sig
              Guardians Of Catfish - www.goc.se

              Kommentar

              • wadel
                • June 2003
                • 140

                #8
                Häftigt med kamera !
                Dina verkar lugna och normala.
                Mina var tills omplaceringen helvilda och mycket aggressiva.
                Nu har de dock lugnat sig lite då det inte finns någon annan fisk att jäklas med , de får vässa tänderna på gruset ifall de är sugna på mera bråk.

                Kommentar

                • wadel
                  • June 2003
                  • 140

                  #9
                  Flyttat tillbaka alla 4 guramisarna nu och de är lugna . tog en i taget med halvdygnsintervaller.
                  Dock står alla 4 gurrarna mycket uppe vid akvariets yta och lixom andas ... sedan går de ner lite och släpper ut luftbubblor ur munnen. inte helatiden men ganska mycket.
                  Kan det vara för lite syre i akvariet ?
                  har mycket växter och en hyfsat stor pump , fluval 2 heter den.
                  den skall flytta 470 liter vatten per timma.
                  räcker det för att syresätta 93 liters akvarium ?
                  kan jag mäta syrehalten ?

                  Kommentar

                  • cecilia
                    • January 2003
                    • 754

                    #10
                    Är det paradisfiskar/makropoder (http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=240) du har? Isåfall vill de inte ha lika varmt som dina övriga fiskar (mina har precis flyttat in efter att ha tillbringat sommaren i en liten damm, tempen på morgnarna har nu varit strax över 10 grader. Inget som en dvärggurami hade klarat, direkt). Att de andas vid ytan är normalt, men inte att de hänger där hela tiden. För varmt? Makropoder är ganska aggressiva och "stirriga" fiskar, speciellt vid lek. Vet du om du har honor eller hanar? Mer än en hane ska du inte ha kvar i ett 93-liters. Men spola INTE ner dem. De är väl värda allt besvär, vackrare och intressantare fiskar får man leta efter! /Cecilia

                    Kommentar

                    • wadel
                      • June 2003
                      • 140

                      #11
                      paradisgurami , spola ner !
                      Är du galen !?!? Fattar inte mentaliteten som råder bland akvariefolk , klart som fan ja inte spolar ner en FISK !
                      Det är ju en familjemedlem !
                      Jag annser att köper man ett djur är man ansvarig för djuret tills det självdör , oavsett kostnader , och oavsett djurets storlek.

                      Sådan där djurplågarmentalitet verkar råda bland många akvarister , skrämmande , jag som trodde första förutsättningen var att man var djurvänn....

                      Tex. detta läser jag på någon svensk sida som heter ciklidleken som är medlemmar i ciklidsällskapet , taget lite ur sitt sammanhang men endå :

                      " En fisk som börjat svullna upp är bättre att slänga än att slösa medicin på. Vita prick kan man åka på om fiskarna blivit kalla efter en lång transport t.ex. "
                      Hur gör dessa människor när deras katt/hund/häst blir sjuk ?
                      Slänger hästen i en container ?

                      *skrämmande*

                      Kommentar

                      • cecilia
                        • January 2003
                        • 754

                        #12
                        Citerar ur ett av dina inlägg ovan:
                        "Hoppas ditt erbjudande kvarstår om en vecka då jag vet hur jag skall göra , vill inte spola ner dom i toaletten direkt."
                        Vad bra att vi har samma inställning.

                        Kommentar

                        • anifre
                          • January 2003
                          • 50

                          #13
                          Hej!
                          Paradisfiskar har ett kompletterande andningsorgan, labyrinten. Du kan läsa om detta här på zoopet, under labyrintfiskar.

                          MVH
                          Anita

                          Kommentar

                          • wadel
                            • June 2003
                            • 140

                            #14
                            Cecilia :

                            Menar du att vara sarkastisk ?
                            Kan inte riktigt läsa mellan raderna där.
                            Det var dessutom skämtsamt menat , skulle aldrig spola ner en fisk i toaletten.

                            Kommentar

                            • witten
                              • April 2003
                              • 17

                              #15
                              klart att man är ansvarig för ett djur som man äger...
                              men att dom ska leva tills dom själv dör vet jag inte om jag håller med om... om du äger en häst och den snubblar när du är utte och rider så att den brytter ett ben som aldrig kommer att läka ordentligt och som du vet att den kommer att lida av i rästen av sitt liv.. är det inte mer hummant att avliva hästen en att låta den gå och lidda????
                              bara undrar
                              http://w1.485.telia.com/~u48508516

                              Kommentar

                              Arbetssätt...