Regnbågsciklid dog vid vattenbyte.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wadel
    • June 2003
    • 140

    Regnbågsciklid dog vid vattenbyte.

    Bytte 15% vatten i 93 litersakvariet och en regnbågsziklid vart efter några minuter vitaktig och låg på botten och flämtade.

    Återhämtade sig något efter någon timma men i morse låg han på botten och var död.
    Nu är ziklidhonan ensam :-(
    Vet inte varför han dog men kanske mår honan dåligt av att hanen saknas ?
    Hur kan det bli såhär illa ?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Min gissning är att du har väldigt höga ammoniumhalter och lågt pH. Gör man ett litet vattenbyte då så höjs pH och ammoniumet blir ammoniak. Ammoniak är dödligt även vid mycket låga nivåer.

    Temperaturchock är en annan, men mycket mindre sannolik, möjlighet - dvs om du bytte med väldigt varmt vatten kan du ha skållat fisken. Du kan däremot inte ha dödat fisken med för kallt vatten.

    Jag skulle rekommendera att du gör större vattenbyten med tätare intervall. Mer växter, gärna flytväxter som Pistia, hjälper också till att ta bort ammoniumet.

    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • wadel
      • June 2003
      • 140

      #3
      Vattnet jag hälde i var ca 24 grader , så jag tror på din andra teori !

      Kan det vara bra att byta 30% av vattnt en gång i veckan i fortsättningen ?
      Vart kommer det dumma ammoniumet ifrån ?
      Går det att neutralisera ?
      Vad jag kunnat läsa mig till så kan vissa typer av bakterier göra om ammoniumjoner till nitratjoner... hm...

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ja, 30% i veckan låter bra.

        Ammoniumet utsöndras av dina fiskar - det är deras motsvarighet till vår urin, ungefär...

        Neutralisera... Nja, så länge pH är lågt så är ammoniumet ofarligt, det är ammoniaken som bildas när pH stiger som är dödligt. Att undvika pH över, säg, 7.5 bör betyda att ammoniak normalt sett inte blir ett problem. Men det enklaste är att byta mer vatten plus ha bra biologisk filtrering.

        Japp, bakterier omvandlar ammonium till nitrat, så ett bra filter kan lösa problemet. Växter tar som sagt också mycket gärna upp ammonium (hellre än nitrat, t.o.m.).

        Jo, en sak till - ammoniak har mycket kraftig lukt, så även vid mycket låga halter kan man känna att vattnet luktar fränt. Ta och lukta på ditt vatten, känner du en frän lukt är saken ganska klar.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • wadel
          • June 2003
          • 140

          #5
          Det luktar faktiskt nästan inget alls.

          Kommentar

          Arbetssätt...