Hungrig Mal.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan
    • August 2003
    • 56

    #16
    Ja, nu är det för sent att oroa sig...när jag kom hem från jobbet idag var min stackars Pleco död. Jag vet inte varför, den var som sagt väldigt passiv från att jag satte i den för en vecka sedan. Den var väldigt blek igår och reagerade knappt när Platysarna var framme och nosade.
    Platysarna mår dock bra och vattenvärdena verkar OK, så jag hoppas att den helt enkelt inte orkade med miljöbytet. Jag gör ett försök med Ancistrus i morgon...

    Kommentar

    • Peter1904
      • February 2003
      • 1079

      #17
      Hogan>>> I nystartade kar är det lätt att få för höga nitritvärden och det är ofta malar som är mest känsliga för nitrit. Passivitet är en symtom på det.

      Kommentar

      • Hogan
        • August 2003
        • 56

        #18
        Nja, jag tror inte det. Jag testade igår och då var det OK (enligt Aquavital Multistick), Nitrat låg på ca 0-10. Ph 7,2 (det har dock sjunkit från 7,6 då jag satte i malen).
        Kan det vara för lite syre? Platysarna verkar dock, som sagt, må bra...

        Kommentar

        • wadel
          • June 2003
          • 140

          #19
          Matade malen med sk. "Maltabletter" bruna tabletter i förpackning för 69:- kronor..
          Han åt dom inte !!!

          Viftade lite med svansen över en tablett och simmade omkring runt tabletten men struntade annars i den..
          Andra tips som kan komma den hungriga malen till godo ?

          Han äter ju upp växterna ...

          Kommentar

          • gugges
            • May 2003
            • 893

            #20
            Mina malar får både maltabletter och lite zuccini nersänkt med en sked ibland! de blir som tokiga när det kommer ner en maltabblett i akvariet! de ser den inte men måste på nått sätt känna av att den finns där för de sticker ifrån roten alla 3 och börjar simma kors och tvärs till s de har hittat tabletten, med zuccini får man inte det resultatet men när de väl hittat den så brukar de bosätta sig där! jag har i den över natten och tar sen upp resten på dagen efter... är det för lång tid?
            Guardians Of Catfish - www.goc.se

            Kommentar

            • Framerate
              • July 2003
              • 118

              #21
              Verkar som om ensamma fiskar ibland antingen blir aggressiva eller deprimerade & passiva. Hade du haft två hade han kanske klarat sig?

              Kommentar

              • Karon
                • January 2002
                • 3170

                #22
                Deprimerad pleco, tror du verkligen det ?
                Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                Kommentar

                • Peter1904
                  • February 2003
                  • 1079

                  #23
                  Mina ancistus var kinkiga med maten, Nutrafins algtabletter ville dom inte ha men sedan bytte jag till Hikari och nu äter dom ordentligt.

                  Kommentar

                  • Framerate
                    • July 2003
                    • 118

                    #24
                    Ursprungligen skickat av Karon
                    Deprimerad pleco, tror du vekligen det ?
                    Jag hade en ensam svärdbärare som definitivt inte mådde bra. Stod mest stilla i ett hörn. Helt apatisk.
                    Köpte en svärbärare till och som den gamla simmade runt och fjäskade. Den böjde sig som en ostbåge nära den andra fisken och var helt klart "glad".
                    Nu är den som en vanlig normal fisk.

                    Så visst kan ensamma fiskar vantrivas. Jodå.

                    Kommentar

                    • Karon
                      • January 2002
                      • 3170

                      #25
                      Men nu var det en pleco det gällde.
                      Har man t.ex. en ensam svärdbärarhane och köper en hona till den så är det klart att livet leker för honom då
                      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                      Kommentar

                      • Framerate
                        • July 2003
                        • 118

                        #26
                        Ursprungligen skickat av Karon
                        Men nu var det en pleco det gällde.
                        Har man t.ex. en ensam svärdbärarhane och köper en hona till den så är det klart att livet leker för honom då
                        Och det gör det inte för en pleco?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...