Hungrig Mal.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wadel
    • June 2003
    • 140

    Hungrig Mal.

    Har en mal/Slammsugare tillsammans med neontetra/praecox och malen kommer alltid fram och letar mat när de andra får mat.
    Men det är ju så lite som faller till botten så han bör vara hungrig , han äter lite på växterna och glasrutorna men tror npg han behöver extra mat. provat att mata med ett plaströr där jag häller ner maten till honom. men det äter han inte.

    Vad kan jag mata malen med och HUR ?
    Synd om han ifall han får va hungrig helatiden.

    Växtfråga , växterna är lite brunaktiga på vissa blad och vissa har det gått hål i precis där det är brunt , växtsjukdom ?
  • pyrro
    • March 2003
    • 73

    #2
    köp algtabletter..gröna små diskar som man bara häller ner i karet ..typ 5-6 st åt gången..uppskattas lovar jag..eller räkpellets funkar oxå bra
    Catfish4ever
    500 med 4 st Syntodontis petricola Vf och 1 hane 3 honor Altolamprologus compressiceps"Kigoma"Vf
    8 st Callochromis macrops "Stappersi Tanzania" och 8 st
    Paracyprichromis nigripinnis,Fast antalet ska utökas både Petricola ,nigripinnis till 8 resp 20.
    Samt att karet ska fyllas med BTN moduler.

    Allt jag säger är endast min personliga åsikt som privatperson och hobby-akvarist, ingenting annat!!(lånat med tillstånd)

    Kommentar

    • Karon
      • January 2002
      • 3170

      #3
      Lägg i en bit gurka, brysselkål/rosenkål eller broccoli om det är en sugande/gnagande mal, är sjunkande fodertabletter en möjlighet.
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

      Kommentar

      • wadel
        • June 2003
        • 140

        #4
        ok de skall jag prova !
        Tror ju att gurka/brysselkål kommer att slukas av de alltid glupska och hungriga snabbväxande praecoxen som är såglupska att de äter på fingrarna om man stoppar ner handen.

        Kommentar

        • Karon
          • January 2002
          • 3170

          #5
          Köttbullar kanske
          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Köttbullar är väl inte att rekommendera, men i övrigt finns det flera olika sorters bra foder som en del nämner.
            Ett standardtips är att mata efter att ljuset har släckts på kvällen. T.ex. några algtabletter som alltid placeras på samma ställe i akvariet.
            Akvaristiska hälsningar
            KJell
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Corydoras mad
              • April 2003
              • 1686

              #7
              <font color="red">Kjell, det här med att mata på samma ställe gäller det också pansarmalar?</font id="red">
              /Mathias
              The Corydoras freak

              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

              Kommentar

              • Glenn
                • April 2002
                • 3904

                #8
                angående växterna så kan det ha vart nån mal som har gnagt i sig av bladet och därför så kan dem ha blivit bruna...


                mvh/Glenn
                Mvh /Glenn

                Min Zoon

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  Maltablettena kan ju landa lite var som helst med tanke på mina 700l/h i 105L men mina pansarmalar är där på fem röda oavsett var de hamnar. Det kan ju bero på att karet inte är så stort men nu har jag tre rötter och massa växter så fiskarna kan omöjligt ha uppsikt över hela karet. De känner nog på lukten.

                  wadel: maltabletter rekommenderar jag! Det är enkelt och näringsrikt med de vitaminer och mineraler de behöver. Sen kan du komplettera med någon grönsak då och då. Fråga efter vegetariska maltabletter i din zoo-butik.
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • sippe
                    • April 2002
                    • 308

                    #10
                    Mina tycker om räk rom likaså mina sebraciklider!



                    /Sippe

                    Kommentar

                    • pyrro
                      • March 2003
                      • 73

                      #11
                      Det värsta med att att lägga i brysselkål,,enligt mina erfarenheter är att det blir massor med rester som drar omkring som vilsna nomader i hela karet..tas det inte om hand så börjar det ruttna och vattnen luktar skit...men visst är det ett utsökt foder till malar..bara man tar upp resterna med 1 gång..mal tabletter är då bättre,mina malar älskar räkpelletsen oxå
                      Catfish4ever
                      500 med 4 st Syntodontis petricola Vf och 1 hane 3 honor Altolamprologus compressiceps"Kigoma"Vf
                      8 st Callochromis macrops "Stappersi Tanzania" och 8 st
                      Paracyprichromis nigripinnis,Fast antalet ska utökas både Petricola ,nigripinnis till 8 resp 20.
                      Samt att karet ska fyllas med BTN moduler.

                      Allt jag säger är endast min personliga åsikt som privatperson och hobby-akvarist, ingenting annat!!(lånat med tillstånd)

                      Kommentar

                      • wadel
                        • June 2003
                        • 140

                        #12
                        får köpa lite maltabletter imorgon då.
                        -broccoli gick inte bra för det tog de andra innan det han nå botten.

                        Kommentar

                        • Karon
                          • January 2002
                          • 3170

                          #13
                          Du kan tynga ner grönsakerna med en tesked .
                          Kokt blomkål går också bra.
                          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                          Kommentar

                          • Hogan
                            • August 2003
                            • 56

                            #14
                            Jag har också problem med min mal. Jag har ett nystartat akvarium på 70 liter. Än så länge har jag bara en Pleco och 5 Platy. Plecon är jäkligt passiv och det enda som indikerar att han överhuvudtaget lever är att han ligger på nya ställen varje morgon. När det är ljust ligger han helt öppet på gruset och rör inte en fena. Platysarna däremot dammsuger ständigt hela akvariet på all föda. Problemet är att de också äter upp malens käk, trots att jag lägger i algtabletter efter släckning. Skall jag behöva ha klockan på väckning mitt i natten för att gå upp och mata malen?

                            Kommentar

                            • JR
                              • April 2003
                              • 2112

                              #15
                              är du orolig så får du väl ändra tiderna lite ett tag & släcka tidigare, så det hinner vara släckt en timma eller två innan du stoppar i käk & somnar själv =)
                              så hinner du kika lite på han på "natten" med ...
                              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...