"Filterstyrka"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan
    • August 2003
    • 56

    "Filterstyrka"

    Hej,

    Jag har precis startat upp mitt första akvarium, ett litet 70-liters. Det har stått med vatten, grus, sten och en stor rot i en dryg vecka. För 4 dagar sedan satte jag i ett par Jättevalliniseria, 4 Anubias och en Cryptocoryne (jag reserverar mig för stavningen...).

    Igår satte jag i min första firre. Det är en Pleco-mal (ca 4 cm). Han verkar dock vara lite chockad ännu och står bara i ett hörn och försöker hålla sig fast i strömmen. Det fick mig att börja fundera över hur starkt strömmande vatten man skall ha i akvariet? Eftersom det än så länge är väldigt lite alger i akvariet (förutom trådalger på Vallineserian) släppte jag ned en tablett åt min stackars mal nu i kväll - men tabletten for iväg i strömmen och malen surade vidare i sitt hörn...
    Jag har ett Fluval 3+, och nu har jag skruvat ned det på lägsta läget. Räcker detta för att syresätta mitt akvarium? Hur vet man om fiskarna inte får tillräckligt med syre? (Jag misstänker att en mal inte går upp till ytan och snappar luft...?)

    Jag gjorde ett för övrigt ett vattentest idag. Resultat:
    pH - 7,6
    KH - 6
    GH - >7
    Nitrit - ok
    Nitrat - 10


    Något jag bör tänka på? När kan jag släppa i nästa fisk? (Tänkte mig antingen ett stim Zebrafiskar eller några Platy.) Alla råd mottages tacksamt.

    /Håkan
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Ditt filter ska dra runt allt vatten´i karet 2-4ggr/timmen, du ser bäst själv. Det ska va lite motständ för fiskarna men de ska inte åka runt med strömmen. Se till så utblåset från pumpen rör om ytan då syresätts vattnet. Ser du att fiskarna trycker med näsan i ytan så har de förmodligen för lite syre.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Andas fiskarna häftigt så är de antingen stressade eller har för lite syre. Jag kan nästan garantera dig att du får tillräckligt med syre i akvariet med minsta läget på Fluval 3+ i ett 70-liters full med fisk. Bara utblåset är ungefär en centimeter från ytan.

      Malar vill ha det ganska kraftigt strömmt, speciellt sugmalar. De är konstruerade för att leva i forsande bäckar. Är han stressad så vill han inte äta. Undvik att mata i ett par dagar, jag vet att det är frestande att stoppa i lite mat.

      Sen borde du nog ha i lite mer snabbväxande växter för att undvika alginvation. Vattenpest, hornsärv, vallisneria, svärdsplantor mfl.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • Hogan
        • August 2003
        • 56

        #4
        Ok,

        Tack för svaren. Nu verkar han ha piggnat till lite och har varit på upptäcktsfärd i akvariet.

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Hej
          Tänkte bara på peka att även nitrit förgiftning kan ge häftiga gälrörelser. Det är alltid bra att kolla nitrit innan man börjar lufta i karet. Detta gäller då inte Hogans kar så det är lite offtopic.

          MVH
          Magnus

          min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...