ciklider...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pixelina
    • August 2003
    • 8

    ciklider...?

    Jag är nybörjare på akvarium och jag har fått tag i ett akvarium som är 220 liter och nu har jag köpt pump och filter o.s.v
    Min frågor är:

    Kan det vara en bra ide att börja med ciklider?
    Från samma grupp,är inne på att skaffa MALAWI fiskar 5 olika sorter samma ph och samma grader?

    Har oxså beställt en fyr och ett skepp och lite korallstenar och undrar vad man ska ha för växter?

    Vilken botten är bäst för ciklider?

    Tack på förhand!
    pixelina *ANIMALLOVER*
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Utan tvekan är malawi- bra nybörjarfiskar och de är rejält tåliga om man bara sköter vattenbytena och håller ett någorlunda korrekt pH.
    Du hittar väldigt mycket info om du klickar på "Fiskgrupper-Allmän info" på Första sidan och sedan kollar specielt på grupperna "Mbuna" och "Aulonocara".
    Där får du svar på dina frågor om växter och bottenmaterial.
    En synpunkt dock - jag tycker att du skall nöja dig med 3 arter eller absolut max. 4 arter, 5 arter blir väl grötigt.
    Kolla också vad som står i resp. artbeskrivning så att de inte blir för stora.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • pixelina
      • August 2003
      • 8

      #3
      <font color="red">
      Utan tvekan är malawi- bra nybörjarfiskar och de är rejält tåliga om man bara sköter vattenbytena och håller ett någorlunda korrekt pH.
      Du hittar väldigt mycket info om du klickar på "Fiskgrupper-Allmän info" på Första sidan och sedan kollar specielt på grupperna "Mbuna" och "Aulonocara".
      Där får du svar på dina frågor om växter och bottenmaterial.
      En synpunkt dock - jag tycker att du skall nöja dig med 3 arter eller absolut max. 4 arter, 5 arter blir väl grötigt.
      Kolla också vad som står i resp. artbeskrivning så att de inte blir för stora.
      Akvaristiska hälsningar

      <font color="green">Tack ska genast läsa på och studera </font id="green">
      </font id="red">
      pixelina *ANIMALLOVER*

      Kommentar

      Arbetssätt...