Fiskval till mitt 275 liters akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kia
    • August 2003
    • 366

    Fiskval till mitt 275 liters akvarium

    I helgen tänkte jag sätta igång mitt nyinköpta begagnade akvarium på allvar. Jag ska hålla mig till latinamerika när det gäller fiskval. Större delen av familjen hästammar därifrån.

    Först tänkte jag starta med växter och några malar. Jag funderar på 2 Ancistrus och eventuellt 1-2 piskstjärtsmalar. Finns det någon som har erfarenhet av sådana? Jag har läst om dem på zoopet men har inte hittat något någonannanstans.

    Nästa steg är att sätta in 10-20 kardinal- eller neontetra och 6 platy (Neontetran för att jag alltid tyckt de är så vacker i stim, platyn för att den är snäll, tacksam tålig, kanske till och med ynglar av sig till lillgrabbens glädje).

    Steg nr tre är att sätta in 4-6 skalarer.

    Senare när vi fått mer erfarenhet och akvariet känns stabilt ytterligare någon fisk, någon ciklid antagligen.

    Verkar det här en vettig mix och ett vettigt antal att starta med?
    Nybörjare, Nivå II .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Låter väl ganska okej
    Vänta dock gärna tills cardinaltetrorna växt till sig, så att de inte scalaremat.
    Tag också gärna fler än färre cardinaler, de är ju så snygga i stim, ju fler desto bättre.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • kia
      • August 2003
      • 366

      #3
      Du skriver "ganska OK". Finns bättre förslag?? Emottages tacksamt!
      Nybörjare, Nivå II .
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
      "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

      Kommentar

      • Peter1904
        • February 2003
        • 1079

        #4
        Låter som en ok kombination förutom att neontetror/kardinaltetror riskerar att bli skalarmat ifall skalarerna är lite större. Hoppas inte heller för mycket på platyyngel eftersom ynglena troligen snabbt blir skalarmat.

        Kommentar

        • sippe
          • April 2002
          • 308

          #5
          Vad jag vet kommer skalar från amazonas i syd-amerika! Men köp annars lite störe tetror som kejsartetra http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=472 kommer från sydamerika men är väldigt fina fiskar!

          /Sippe

          Kommentar

          • kia
            • August 2003
            • 366

            #6
            Tack för tipset Sippe! Kejsar Tetran är vacker jag ska överväga den istället för neontetrorna! (Här får du en lektion i geografi på köpet: Latinamerika är hela spansktalande amerika. Skalarer är definitivt spansktalande! Sydamerika och Centralamerika är delmängder av latinamerika. Däremot tillhör inte centralamerika sydamerika). :-)
            Nybörjare, Nivå II .
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
            "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

            Kommentar

            • sippe
              • April 2002
              • 308

              #7
              Välj gärna några dvärgciklider T.e.x Gul dvärgciklid (Apistogramma borelli) http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=142 väldigt fin fisk när den färgar ut hanarna blir som på bilden blåa!! Jag har ju lov nu så då tänker man inte lika klart


              /Sippe

              Kommentar

              • JR
                • April 2003
                • 2112

                #8
                Ursprungligen skickat av kia
                Tack för tipset Sippe! Kejsar Tetran är vacker jag ska överväga den istället för neontetrorna! (Här får du en lektion i geografi på köpet: Latinamerika är hela spansktalande amerika. Skalarer är definitivt spansktalande! Sydamerika och Centralamerika är delmängder av latinamerika. Däremot tillhör inte centralamerika sydamerika). :-)
                hur kan en fisk vara spansktalande? hehe
                tur att mina fiskar inte pratar för jag har blandat asiatiska rasboror med mina sydamerikanska dvärgciklider....
                och nej, rasbororna äter INTE med pinnar! =)
                --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                Kommentar

                • kia
                  • August 2003
                  • 366

                  #9
                  Va! Får du inte svar när du pratar med dina fiskar??? Det beror nog på att ni inte har något gemensamt språk! Pröva att tala svenska med en mört du får upp vid bryggan. De är i allmänhet väldigt pratsam!
                  Nybörjare, Nivå II .
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                  "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                  Kommentar

                  • Makka
                    • April 2002
                    • 187

                    #10
                    Ursprungligen skickat av kia
                    Tack för tipset Sippe! Kejsar Tetran är vacker jag ska överväga den istället för neontetrorna! (Här får du en lektion i geografi på köpet: Latinamerika är hela spansktalande amerika. Skalarer är definitivt spansktalande! Sydamerika och Centralamerika är delmängder av latinamerika. Däremot tillhör inte centralamerika sydamerika). :-)
                    Ska man vara en riktig besserwisser så kommer många av de fiskar du tänkte köpa från spansktalande sydamerika utan från Brasilien och där snackar man spanska.:-)

                    Sen skulle jag inte räkna med (långlivade) platy-yngel. När jag hade Skalarer hade jag dem tillsammans med ett 20-tal guppies och skalarerna åt nog aldrig den mat jag gav dem, de levde på yngel.

                    Kommentar

                    • Peter1904
                      • February 2003
                      • 1079

                      #11
                      Ska man vara en riktig besserwisser så kommer många av de fiskar du tänkte köpa från spansktalande sydamerika utan från Brasilien och där snackar man spanska.:-)
                      Portugisiska!

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Och portugisiskan är också ett latinskt språk. DVS brasilien är också latinamerika.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • Makka
                          • April 2002
                          • 187

                          #13
                          Peter:

                          Aj fasen. Tänkte påpeka att man inte snackar spanska utan portugisiska och så skriver jag spanska.

                          Nåväl, tillbaka till ämnet kanske?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...