hur många fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imshee1
    • August 2003
    • 125

    hur många fiskar?

    har fem platy, tio kardinaler, två otocinclusar (ska utöka med två till)
    idag fick jag också rädda tre kilfläcksrasboror från min systerdotters dagis då de 'avinstallerade' sitt akvarium...
    vet inte om de ska vara kvar, i vilket fall - är det inte lite lite med bara tre?

    funderar på att köpa ett par black molly för att 'balansera färgerna' i karet, är detta dumt? har hört olika om huruvida de behöver salt eller inte, och att en del exemplar tydligen är mycket svårskötta och känsliga?

    platy+kardinal+otto+ 2 molly = lämpligt antal fiskar eller för många?
    vad tror ni om kilfläcksrasbororna?

  • Inge Ting
    • July 2003
    • 239

    #2
    Hur stort är karet?
    Ingenting

    Kommentar

    • imshee1
      • August 2003
      • 125

      #3

      syns inte det i min signatur? eller är det bara jag som ser den? nej nu börjar det här bli krångligt..

      hursomhelst, karet är sexkantigt, 50 liter!

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Jag skulle skippa mollysarna o skaffa ytterligare tre kilfläckisar. Det blir nog inte för mycket, håll koll på nitritvärdena.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • imshee1
          • August 2003
          • 125

          #5


          okej, mollysar skippade.

          men hur många fiskar är egentligen lämpligt att ha i en 50 liters burk? jag har hört så många olika sätt att räkna, 1 cm fisk per liter och så vidare. alla säger olika!
          vilket är egentligen rätt?
          jag vill inte ha ett överbefolkat akvarium, men vill kunna planera fiskbeståndet bättre i framtiden...

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Det bästa är att iakta fiskarna och vattenvärdena. Ser fiskarna ut att ha det utrymme de behöver för att simma och sträcka ut sig så är det inte för mycket fisk. Sen är det viktigt att filtret har kapacitet att hålla bra vattenvärden för fiskarna. Mer fiskar betyder också tätare vattenbyten. Vissa fiskar skitar också ner mer än andra, men dina fiskar skitar inte ner så mycket. Försök undvika mat som skitar ner som tex räkmix och mata sparsamt.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • imshee1
              • August 2003
              • 125

              #7


              jag byter en tredjedel av vattnet en gång i veckan, ska jag byta mer eller mindre?
              hur skulle du sköta ett akvarium som mitt?
              vill göra det bästa möjliga av ett sådant litet kar

              hade problem tidigare i sommar då jag vart borta på semester i två veckor, grannen passade då fiskarna och när jag kom hem hade tre dött, sen dog ett par kardinaler efter varandra och sedan en platy.
              nu verkar jag dock fått någorlunda ordning på det hela igen, en platyhane som såg väldigt hängig ut ett tag har rättat sig till helt och hållet och ser ut som sitt vanliga pigga jag igen.

              det enda som bekymrar nu är belysningen men den är jag på G med.
              och imorgon ska jag åka och köpa vattentesterna

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Det låter som du har järnkoll på ditt akvarium så jag tycker du ska fortsätta på samma sätt.

                Jag vill förtydliga mitt tidigare inlägg om antal fisk. Eftersom du inte har några revirhävdande fiskar så kan du använda principen som jag skrev. Det hade varit annorlunda om du haft någon revirhävdande fisk då de behöver extra utrymme för sitt revir.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                Arbetssätt...