malar + algätare *råd sökes*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imshee1
    • August 2003
    • 125

    malar + algätare *råd sökes*

    funderar på att införskaffa några malar som 'renhållare' i mitt 50 liters sexkantiga kar, startades för drygt ett halvårsedan.

    jag kan i princip ingenting om malar, vet att när jag var liten hade vi 'dvärgpansarmalar' i akvariet därhemma...
    har bara uppfattat att de inte är några renhållare på 'heltid' utan måste ha ha tablettfoder samt att de måste hållas i grupp.
    (rätta mig nu om jag fattat fel

    i karet finns fem platy, tio kardinaltetror samt 2 otocinclusar(två dog någon vecka efter inköp...)
    tror ni det skulle passa med några malar här? hur många, vad är minimiantalet för ett sådant här litet akvarium? vilken art är lämpligast isåfall?

    vidare - är två otocinclusar för lite? jag har inga synliga alger i akvariet, kanske lite lite på några växter men ingenting alls på rutor eller stenar. dog de andra otocinclusarna av svält? behöver de överlevande stackarna tillskottsfoder, typ tabletter?

  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Pansarmalar är ju inte rena algätare utan tar överblivet foder på botten. Det stämmer att de gärna ska vara ett stim. Du har ju två st ottosar som gör ett bra jobb, sattsa på två till. Tror inte de dog av svält, men det skadar inte att slänga ner en algtablett i mellanåt.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • imshee1
      • August 2003
      • 125

      #3

      hej!
      så 'ottosar' är också 'flockdjur'?
      jag vet att malar inte är rena algätare utan jag tänkte precis att dom skulle hålla litet snyggt på botten, men med fyra otocinclus är kanske inte malar nödvändigt alls?

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Du kan ha ett par khuli-ålar i det lilla akvariet, de rensar botten.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        Arbetssätt...