Ska starta mitt 65liters akvarium!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blunder90
    • July 2003
    • 155

    Ska starta mitt 65liters akvarium!!!!

    Hejsan...
    Jag undrar vad jag kan ha för mal i mitt 65liters akvarium...
    Jag tänkte också ha
    1 kampfisk hane
    5 guppys
    5 neontetror eller kardinaltetror
    3 platys
    och några svärdbärare kan jag ha det eller så ger ni förslag på vilka fiskar jag kan ha i...
    Vad ska jag ha för grus på botten och inrednin och växter...??
    Snälla svara=)
    Kjamisar Linn//=)
    Mitt namn är Linn och jag är 15år

    Ska snart starta upp ett 130liters kar, hade jag tänkt.
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Ett gäng otocinclus kanske.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Blunder90
      • July 2003
      • 155

      #3
      Oki... Men kan jag typ inte ha en Pterygoblichthys gibbiceps eller några Corydoras arcuatusar???
      Kjamisar Linn//=) Vad kan jag mer ha för fiskar...?
      Kjamisar Linn//=)
      Mitt namn är Linn och jag är 15år

      Ska snart starta upp ett 130liters kar, hade jag tänkt.

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        På tok för litet för Gibbiceps. Jo du kan ha Corydoras men det är ju inga algätare direkt.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • Jonas.E
          • May 2003
          • 199

          #5
          satsa på en ancistrus o ett helt gäng med pansarmalar......förresten, utöka gärna gruppen med kardinaltetror och skippa platysarna......tetror gillar att gå i stim.....
          Mvh Jonas

          Mbuna Rocks

          Kommentar

          • TaNk girL
            • July 2003
            • 153

            #6
            Hej igen Linn,
            du undrade över inredning och växter också. Köp först några snabbväxande växter, tex echinodorus eller vallisneria. När du planterat växterna, vänta en vecka eller så med att skaffa fiskarna. Ha hellre "för mycket" växter än för lite. Växterna tar upp koldioxid från fiskarna och omvandlar det till syre, och har även en massa andra nyttigheter för sig. Läs "Att starta akvarium" och "Inredning" i den högra menyraden, det är okomplicerat och bra skrivet och ger grunderna. Eller låna en akvariebok på bibblan. Lycka till!
            ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

            Kommentar

            • klara
              • September 2002
              • 1112

              #7
              Hej Linn...
              65 liter är inte mycket. Ska du ha ett sällskapskar med ungfödare så lär det snart bli yngel och vips så är karet överfullt.
              1. Slopa neontetrorna till att börja med, de ska ha ett helt annat vatten än ungfödarna.
              2. Vissa kampfiskhanar avskyr långfenade guppyhanar, ingen bra kombination med andra ord. Välj antingen eller...
              3. Svärdbärare behöver större kar än du ska starta, slopa dem.
              4. En ancistrus går bra om du inte vill ha ett stim otocinclus. Köp en rot om du ska ha ancistrus, de behöver cellulosa för matsmältningen.
              5. En rot, 2-3 stenar som inredning. Grus 1-2mm gillar växterna bäst. Vallisneria blir för stor såvida du inte köper den minsta arten. Satsa på Limnophila sessiliflora och hornsärv till bakre hörnen (att gömma pump och värmare bakom), Hygrophila polysperma är ett alternativ. Någon javaormbunke att binda fast på roten, dvärganubias till en eller flera av stenarna och någon lägre plantsort till främre delen. Javamossa är bra att antingen ha flytande eller fastsatt på rot/sten och där kan ynglen gömma sig. En mellanstor art av Echinodorus som "tittobjekt" är fint också. Titta in på http://www.hjortgatanszoo.se där är mycket att välja på i växtväg.

              Lycka till med din uppstart!
              /Klara
              ------------------------
              Min hemsida
              Min zoon

              Kommentar

              • Blunder90
                • July 2003
                • 155

                #8
                Hejsan.....
                Jag vill så hjärna ha platys....
                Jag tänkte att jag skulle ha så här
                1 kampfiskhane
                5 guppys
                3 platys
                2 klogrodor
                och någon sorts mal,kanske den där khulli malen som ser ut som en larv och kanske 1-2 räkor...
                Inredningen tänkte jag så här om det går bra:
                En stor sten i ena kanten, någon stock eller rot i andra hörnan, lite olika växter som är bra för bakgrund och som man kan ha i mitten och fram vad det nu finns för växter till det och en lerkruka som en grotta...
                Blir det bra...
                Kjamisar Linn//=)
                Mitt namn är Linn och jag är 15år

                Ska snart starta upp ett 130liters kar, hade jag tänkt.

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  Men som dom sa innan...kampfisken kommer käka guppysarna till lunch... ta antingen eller..
                  och neonerna fixar vilken vatten som helst typ... så de funkar fint med ungfödarna!
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...