vattenberedning - vilka tester?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imshee1
    • August 2003
    • 125

    vattenberedning - vilka tester?

    ph, kh, no2 och så vidare.
    köpte mitt 50 liters akvarium (sexkantigt)för ett halvårsedan men fick ingen information om olika vattentester och dylikt som jag läst om här! *chock*
    dom enda preparaten jag använder är någon sorts vattenberedning vid partiellt vattenbyte varannan vecka, tror det heter aquasafe, växtgödningsmedel från sera samt ektozon (säkert felstavat) - det är allt!

    har aldrig testat pH, KH, No2 och känner mig ganska vilsen...
    vad är det för tester som gäller? är det dom jag räknat upp, är det fler eller färre?
    vad är det för testpreparat man ska använda, märke, och ffa pris??

    hoppas verkligen på svar!
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Vad har du för fiskar? Är de känsliga är det bra med vattenberedningsmedel men annars är det inget krav när man byter 1/5-1/3 av vattnet. Ektozon kan du faktiskt skippa. Har dina fiskar mått bra utan fiskdöd och sjukdommar så behöver du nog inte köpa några tester. Har du drabbats av sjukdom ett par gånger eller att flera fiskar dött kan det vara bra att testa pH. Nitrit är bra att testa om fiskarna uppvisar förgiftningssymptom som att de kliar sig, ofta drabbs av sjukdommar eller fiskdöd, andas häftigt eller försöker gå upp till ytan väldigt ofta för att chippa efter luft. Ska du förändra pH i akvariet så ska du högst ändra en halv pH-grad i timmen, då är det också enklast om du testar KH för att kunna få fram exakt mängd preparat du behöver för att förändra pH. Har du kraftiga pH-svängningar är det också bra att testa KH då ett lågt KH kan orsaka detta.

    Lycka till!
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • imshee1
      • August 2003
      • 125

      #3


      jag har fem platy, tio kardinaltetror samt otocinclusar.
      jo, jag har haft problem med en del fiskdöd.
      hade neontetror innan och de fick vita pricksjukan och en del platy har också dött under tiden.
      nu har två platy dött på en månad så jag är lite konfunderad.

      varför är ektozon inte nödvändigt? (djuraffären insisterade på att jag skulle ha detta..*suck*)

      inga fiskar kippar efter luft vid ytan (det hade jag problem med förut men försvann när jag köpte ny pump!), kliar sig eller liknande.
      däremot är de inte så livskraftiga. har fått uppfattningen om att de en del långsamt 'tynar bort' så något fel måste det ju vara

      men vad är det för preparat jag ska använda? och vad talar vi om för kostnader? *fattig student ekonomi*

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        Medicinerade du mot Vita Prick? Med vad medicinerade du? Har du filtrerat bort alla medcinrester efter det? Medicinrester kan vara rätt giftiga om man satt i "fel" medicin. "Rätt" medicin är en som bryter ned sig själv, så att man slipper kolfilter och annat stök.

        För att snabbtesta ditt vatten, ta med en skvätt av ditt vatten till akvariebutiken och be dem testa det. Ibland är det gratis, ibland kostar det en tjuga eller så. Det finns tre värden som är viktiga.

        - Nitrit som verkar som ett gift på fiskarna
        - pH som berättar hur surt/basiskt ditt vatten är
        - kH som berättar hur stabilt ditt vatten är mot pH-förändringar.

        Skriv gärna resultatet på det testet här, så får vi börja spekulera lite i vad som är fel (om det är något fel).

        Swetrot

        Kommentar

        • imshee1
          • August 2003
          • 125

          #5


          japp, men det var för sex månader sedan och jag har bytt vatten många gånger sedan dess. kan medicinen vara kvar ändå?
          ska försöka komma ihåg vad den hette...protozin? dropparna var mörkt blå iallafall...

          så ph, nitrit och kh är inga tester man behöver ha som akvarieinnehavare? man ska alltså testa det i djuraffären?
          finns det inga egna tester man kan köpa? eller kostar det skjortan? eftersom det är fyra mil till närmsta djuraffär blir det ett hiskeligt körande fram och tillbaka varenda gång jag ska testa vatten
          hur ofta ska testerna göras?

          och sista frågan igen, varför är ektozon inte nödvändigt? (djuraffären påstod det motsatta)

          det är många frågor jag söker svar på

          Kommentar

          • skr
            • December 2002
            • 267

            #6
            Åtminstone enligt tillverkaren så bryts protozin ned i akvariet och behöver inte filtreras bort.
            Vattentester som pH, nitrit och KH brukar kosta strax under hundringen per styck. Har du fyra mil till affären tjänar du nog in det ganska snabbt, jämfört med att köra fram och tillbaka. Dessutom är det ju ganska behändigt att ha hemma.
            När man nyss har skaffat testerna kan det ju vara smart att testa ganska ofta i början, för att få en uppfattning om vad som händer i akvariet. Efter ett tag börjar man begripa sig på sitt akvarium lite bättre, och då kan man ju testa mer sällan.

            Kommentar

            • d-day
              • October 2002
              • 73

              #7
              Du kan ju även köpa en multitest typ "Aqua Vital Multitest" Det är "5 Test in 1" som testar: NO2,NO3,KH,GH och PH och en sån kostar ca:200kr är 25 mätstickor så det är inte så dyrt.Och det kan ju vara billigare nere i södra Sverige här uppe i norr (Östersund) är ju det mesta dyrare.

              Kommentar

              • imshee1
                • August 2003
                • 125

                #8

                multitest låter bra!!
                kan man köpa det över nätet? eller är det 'vanligt förekommande' i zooaffärer, som inte brukar har så brett sortiment?

                Kommentar

                • d-day
                  • October 2002
                  • 73

                  #9
                  Jag har köpt dom på dom två djuraffärer som säljer akvarietillbehör här i Östersund.Men dom finns även på nätet t.ex http://www.akvarieshopen.com/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...