375 liter gurami + skalar + tetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Highlighted
    • December 2015
    • 5

    375 liter gurami + skalar + tetror

    Hej.

    Ny på sidan och då jag nyligen skaffat mig ett lite större akvarium, tänkte jag att jag kanske ska vara riktigt påläst innan jag gör något.

    Har ett kar på 375 liter 150x50x50 där jag planerar att ha gurami och skalar samt någon stimfisk ex större tetra.

    Jag har en bakgrunds dekor med möjlighet att placera pumpar filter mm bakom. Den tar cirka 25% av karets storlek.

    Jag har till detta kar olika utrusting att använda.

    Eheim ytterfilter 2215, förkar upp till 315l och cirkulerar cirka 510 l/h
    Eheim powerhead, cirka 1000 l/h
    Stor bit filtermatta.
    Doppvärmare Jäger 300-400 liter

    Tänker mig i detta akvarium ha skalar och gurami samt någon mindre stimfisk och algätare. Det ska vara så okomplicerat som möjligt dvs vill inte behöva tillsätta massa saker i vattnet för växterna och fiskarna , siktar på en bra naturlig balans om det går.

    Behöver tips vad gäller filtrering/placering
    vattencirkulation?
    bottenmaterial? Grus, sand jord lera, walstad?
    hur många fiskar man kan ha utan att det blir "trångt".
    Low tech?
    Kommer ha växter men det ska inte vara ett växtakvarium. Har ingen erfarenhet med akvarium riktigt så får gärna vara ett så okomplicerat kar som möjligt.


    Uppskattar alla svar

    Mvh
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #2
    Du borde ha ett ytterfilter som är minst dubbelt l/h.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Ursprungligen postat av Christer5
      Du borde ha ett ytterfilter som är minst dubbelt l/h.
      Vad jag förstår så skall det vara både ytterfilter och filtermatta med powerhead i bakgrunden, så det räcker kanske ändå?
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Välkommen hit High..!
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          OK,då räcker det nog

          Kommentar

          • Highlighted
            • December 2015
            • 5

            #6
            Hej tack för tips angående filter storleken. Jag tänkte att kombination av pumparna gör susen.
            Har fortfarande lite undringar om hur man förbereder en bra botten till dessa fiskar samt växter. Jag siktar på att låta akvariumet stå som det är en bra tid framöver så siktar kanske på ett mer naturligt system.

            En grej är att jag bor i Göteborg och i min del av stan verkar vattnet vara relativt mjukt men med högt ph. Jag hade tidigare använt en 7.2 ph buffert i karetmed mina tetror men insåg att detta var ju helt fel. Desutom låg det snäckskal i och dessa är nu utplockade och vattnet för tetrorna är bytt med 50%.
            Vill udvika att få problem med högt ph i nästa kar och undrar hur gör man för att skapa en bra ph 6-7.5 i vattnet och få det att hålla sig där utan att man häller i massa gojs osv

            EDIT

            Insåg att 7.2 buffert gör så att det håller sig på 7.2 varken upp eller ner, rätta mig om jag har fel.
            Senast redigerad av Highlighted; 09 December 2015, 21:07.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13127

              #7
              Du kan hålla vattnet stabilt genom att vara noga med vattenbyte men annars kan du lägga kalk i en strumpa i filtret som ser till att hålla ph uppe och vid ph 7,6 (om jag minns rätt) så slutar kalken att lösa upp sig i vatten, så det är ju en trygg och bra metod.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Highlighted
                • December 2015
                • 5

                #8
                Hej Har en till fråga.

                Jag har nu fyllt mitt 375liters kar med sand och sten och jag har sökt för säkra svar men hittar inget.

                Har en bakgrund i akvariet som skärmar av cirka 25% av karest bakre del. Resten är det lagt grus på cirka 15-20kilo samt stenar och rötter på cirka 15 kilo. Akvariet är aluminium ram och vilar på en ställning. Har inget under inget i karet. Miljon frågan innan jag får panik och tömmer allt och startar om är. Klarar glaset av vikten ? det e lite mer sten på visa ställen men verkligen inget överdrivet

                Kommentar

                Arbetssätt...