Akvariumet går mig på nerverna....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApAd
    • June 2013
    • 74

    Akvariumet går mig på nerverna....

    Hej
    Jag har så många problem med mitt akvarium att jag inte riktigt vet varst jag ska börja…. Behöver verkligen hjälp med att få ordning på det här. Säg gärna till om jag ska flytta inlägg till andra delar av forumet men gissar att några av problemen hör ihop och är fortfarande väldigt mycket nybörjare.
    Alla värden är bra och jag ser inga symptomer direkt på fiskar eller växter men endå verkar akvariumet ”sjukt”.

    Första är att jag har extremt mycket brunalger. Jag vet att det kan vara problem i nystartade akvarium men mitt är mer än ett halvår gamalt och jag har tänt under hela min vakna tid men det blir inte bättre. T.o.m mina plastflytväxter som ligger närmast lampan är fulla med alger efter en vecka! Funderar på att kanske köpa någon algätare men är lite orolig för att stoppa i mer fiskar. Min budget är inte så öppen för misslyckade insättningar…

    Sen är det växterna. Har total 4 växter i akvariumet och blev tillsagd i affären att de skulle växa sig så höga så de räckte ända upp till toppen av akvariumet och ge bra gömställen för yngel. Växterna är Anublas barteri, limonophila sessiliflora och cobomba caeoliniana (med reservation för stavning). Endast en av växterna har växt till sig en bra bit (tror den sistnämnda men svårt att se skillnad) men har under senaste tiden bara stått helt stilla. Den andra finbladiga (den som är mer barrig) verkar nästan ha gett upp helt och det kommer rötter ifrån toppen av växten. Den var lika lång som den första vid inköpet men nu är den bara 1/3 så hög.
    Den mer tjockbladiga växer Har växt en del men verkar inge bilda några nya blad och den verkar inte heller få fäste i gruset så den alltid flyter upp när jag städar. Just nu har jag ställt stora stenar på den av ren frustration för att hålla den nere. Varför växer de inte mer?

    Mitt andra problem är såklart fiskarna. Har numera bara 6 platy kvar (en låg livlös på botten igår, en annan hoppade in i pumpen, en klämd under en sten och en hoppade ur när jag hade rampen öppen)
    Fortfarande efter ett halvår håller några av dem på att klia sig mot min tjockbladiga växt och fick i början höra att det kunde va parasiter men då skulle gälarna se irriterade ut och de gör de inte alls. Har i någon form av akvarie salt för parasiter som jag köpte i djuraffären (ektozon eller liknande) när jag städar och har en gång kört en behandling men det hjälper inte överhuvudtaget. Är det något jag bör oroa mig för eller gör fiskar bara så emellanåt som för att ”putsa sig”? Vad kan det annars vara?

    De är även fortfarande väldigt små och smala. Bara mina 2 oranga honom har växt på sig lite och en av dem ser ut som de platysar man ser när man googlar = stor och rund. De andra är väldigt smala och mycket mindre än mina oranga. Mina 2 kvarvarande hanar är kanske en halv centimeter kortare än den fina och i allmänhet mycket mindre.
    Mina vita hona är precis lika liten som killarna och nästan ännu smalar, ser nästan ut som större neontetror i formen.
    Min svarta hona har en konstig vit fläck på huvudet som hon haft sen jag köpte henne. Har försökt inspektera henne många gånger men kan inte förstå vad det är! Först trodde jag hon hade ett hål i huvudet men så var det inte. Sen trodde jag bara hon skavt av lite fjäll men fläcken blir varken större eller mindre eller sprider sig och hon är piggast efter de oranga.
    Inte heller verkar hanarna vara så intreserad av honorna. Vad tusan kan vara fel på dem?
    Trodde först det mesta berodde på ålder men de har gått ett halvår sen jag köpte dem nu, något borde väl ha hänt? Jag har foöljt alla regler och städare och gör vattenbyte en gång i veckan, varför så mycket strul!

    Förlåt för det långa inlägget, svårare med fiskar än jag trodde. Ger snart upp och skaffar 2 sjöjstjärtar istället...
  • plusskenford
    • August 2011
    • 252

    #2
    Storlek på akvarium ??? Villken pump har du ??? Hur länge har du tänt exakt i timmar vs mörkt ??
    vi börjar där 😀

    Kommentar

    • ApAd
      • June 2013
      • 74

      #3
      Ett Lido 120l med medföljande pump. Har bytt 1a filtret två gånger då det var helt brunt pga algerna Har tänt ungefär mellan 7/8 till 21/22 ungefär. 13 h minst om jag räknar rätt.

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        #4
        Det här ska vi absolut klara att lösa ska du se. Men det kan ta lite tid, det är ingen quick fix. Hade det varit mitt akvarium hade jag gjort så här:

        1. Sänk ljustiden. 8 timmar är lagom. Jag tänder 15 och släcker 23.
        2. När du får råd köp Juwels reflektorer till lysrören http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1737&page=1
        3. Om du inte har någon rot, köp en lite hög rot. På den kan du fästa växter av typen ormbunke, anubias. de hamnar då nära ljuset och växer fort och ger bra gömstället lite högt upp.
        4. Köp en eller ett par Ancistrusmalar
        5. Byt 50% vatten varannan vecka, inte mer inte mindre.
        6. Mata sparsamt och se att fisken äter upp maten, dvs en flinga i taget under ett par minuter.
        7. Den veckan du inte byter vatten kramar du ur den översta filterkuben under vatten. Resten gör du bara ret om du märker att draget minskar i pumpen.
        8. När du får råd köp några nya växter som är ur serien Easy från Tropica. Sätt en gödningkula vid roten vid plantering.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • ApAd
          • June 2013
          • 74

          #5
          Tack HWH!
          Behöver bara lite förtydliganden och lite svar på varför (nybörjare som sagt)
          1) men är det inte så att man får brunalger pga för lite ljus?
          3) Jag har 2 stora plastväxt plattor som flyter på ytan som jag köpte för att snabbt kunna rädda några yngel (vilket inte gick) så gömställen högt upp har jag .
          Men hur fäster jag växterna på en rot? de vill inte ens stanna kvar i gruset...
          4) läste att de malarna inte gillar brunalger? Har jag superfel?
          5) Byter just nu ca 1/3 (så mycket jag orkar bära) av vattnet varje vecka, som många rekomenderar. Varför är det bättre att byta 50% varannan vecka? Är rädd att brunalgerna tar över helt under den tiden...
          7) har hört att man helst inte ska röra filtret alls pga att man vill hålla kvar de nyttiga bakterierna? Utan kanske byta/fixa en gång i halvåret (vilket jag ska göra innan jul hade jag tänkt)
          8) är väldigt osäker på om min djuraffär har de växtrena . r det någon speciell egenskap de växterna har som jag kan leta efter istället.

          Som sagt, tack så hemskt mycket för hjälpen och menar inte att kritisera men vill veta lite varför så jag förstår vad jag ska leta för förändringar i akvariumet.

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #6
            1. Alger hör hemma i ett akvarium, det är en del av balansen. Men de tar överhanden om det finns för mycket näring i akvariet som inte växterna använder. Och poängen med att optimera ljusstyrkan under en kortare tid är att ge växterna bättre förutsättningar. När växer växterna bra, tränger de undan algerna genom att sno näringen i vattnet.
            3. Plast är aldrig lika bra som växter, för att de inte tillför något til ekosystemet. Och fisken gillar riktiga växter bättre. Då är rötter 1000 gånger bättre då de dessutom hjälper till att stabilisera näringsämnena i vattnet. Jag sätter fast växter i små ojämnheter i rötterna, binder fast dem med fiskelina eller det absolut bästa tycker jag är att stifta fast dem med en bygghäftpistol. Stiften rostar dessutom och ger växterna ett välbehövligt tillskott av järn.
            4. Ancistrus gnager på det mesta.
            5. Byta 30% varje vecka är samma som 50% varannan vecka. Fast färre vattenbyten ger i mitt tycke stabilare värden och mindre alger.
            7. Den översta filterkuben där växtdelar och annat ligger och ruttnar är bra att göra rent ofta. Det ger bara en massa onödig gödning till vattnet och minskar flödet.
            8. http://tropica.com/en/plants/ här är en lista över de lättaste akvarieväxterna. Där väljer du de du gillar och butiken har.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #7
              Har du sett den här: https://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • plusskenford
                • August 2011
                • 252

                #8
                Ser att att du fått hjälp, jag instämmer bara med föregående talare 😃[QUOTE][/QUOTE

                Kommentar

                • ApAd
                  • June 2013
                  • 74

                  #9
                  Okej, tack! Jag får försöka ordna skjuts till djuraffären för att köpa lite nya saker.
                  Tror ni det är någon fara att köpa fler platisar när jag ändå är där? Eller vad kan vara delet på dem? De kan inte ha något som smittar malarna

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    #10
                    Visst kan du det, men du behöver inte. De kommer bli fler ska du se
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • ApAd
                      • June 2013
                      • 74

                      #11
                      Plasten tillkom mest för att det gick snabbt att stoppa i min panik att rädda ynglen. Vilket inte gick så bra.
                      Såg precis en mask i akvariumet!
                      Har aldrig sett sånna förut, den var tun liten och såg mest ut som en tråd. Vad är det?
                      Jag tycker jag matar völdigt väldigt sparsamt och har lördagar som matfria. Maten försvinner på en minut.

                      Kommentar

                      • ApAd
                        • June 2013
                        • 74

                        #12
                        Fisken åt upp den... Verkar inte ha kommit ifrån själva fiskarna från början.

                        Kommentar

                        • ApAd
                          • June 2013
                          • 74

                          #13
                          Mina platisar verkar helt ointreserade av att göra småfiskar med varandra... Tror hon som faktiskt får yngel är gravid från affären.

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            #14
                            Ge det tid. Hur många hade du från början?
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • ApAd
                              • June 2013
                              • 74

                              #15
                              Hade från början 6st men en dog och då köpte jag till 3. Nu är de totalt 6st kvar efter fler dödsfall.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...