Ärvt akavium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lekman
    • November 2015
    • 41

    Ärvt akavium

    Hej

    Är ny här på forumet,
    Har råkat bli med akvarium, min åttaåring har fått ta över det från släkten, så det finns i princip lite info att få från de tidigare ägarna men det blir ju ändå en massa frågor.

    Det är på ca 80 liter, snyggt med en välvd framruta, ungefär som en storTV. Doppvärmare, filter och luftpump från EHEIM finns också

    Vi har 10 Guppy, en ganska stor mal, en ål och två räkor och, en massa snäckor har det visat sej.

    Fiskarna, akvariet + grus o sten mm + ca 20 liter av det gamla vattnet transporterades ca fem timmar i bil. Det gick trots allt bra med färskt vatten där på kvällen. Fiskarna har nu överlvt i tre veckor, de flesta iaf.

    Mina fundeeringar är om Guppy, när man ser att de bajsar så sitter det kvar i baken ganska länge och ibland som korvskinn, att det blir tomt en bit i bajset. Är detta ett normalt utseende?

    Blir dom stressade om det går runt en katt o tittar in för mycket, man fattar ju vad den katten tänker, fattar fiskarna det också?

    Jag vet att vårt vatten är lite surt, naturligt från en källa på tomten, inga kommunala tillsatser, men lite surt. Eftersom jag misstänkte att fiskarna inte mådde helt bra, en låg på rygg o den fick jag ta bort, tex. Tja, eftersom att vattnet är lite surt så fick jag för mej att ha lite äggskal o iom det så blev det en väldig fart på räkorna, knallade runt en massa varv o nu har jag inte sett till dom på ett dygn. Ska man leta efter döda i akvariet eller bara ta det lugnt? Ålen ser man ju aldrig till o inte heller räkorna just nu. Hur länge är det lugnt? Det kan ju inte vara bra om akvariet är en begravningsplats?

    Tack på förhand för hjälpen/Lars
  • lekman
    • November 2015
    • 41

    #2
    Jo, det jag egentligen undrar är om jag riskerade att skada räkorna när jag hade i äggskalen, eller om det är osannolikt. Akvariet är fullt av gömställen och de kan gömma sej. Nu har ålen visat sej åtminstone, så den finns kvar hos oss iaf.
    Undrar också hur länge man ska ha is i magen innan det blir bråttom att leta, om dom faktiskt dog igår?

    Hälsningar/Lars

    Kommentar

    • fisheye
      • November 2010
      • 488

      #3
      Hej,
      Välkommen till forumet.
      1) Kattens intresse kan man nog strunta i. Det är många med katter och akvarium.
      2) Sniglar kommer ofta om man bjuder på lite för mycket mat. Med en åttaåring är det lätt hänt. Försök begränsa matningen.
      3) avföringen på guppyn. Vet inte riktigt. Men jag skulle nog inte oroa mig alltför mycket. Om det nu inte dör alldeles för många på en gång.
      4) Surt vatten är nog inga problem - om det inte finns andra problem med vattnet.
      5) några få räkor är inga problem för akvariet - så vitt jag vet.

      Tålamod är nyttigt när det kommer till akvarier.

      Fisheye

      Kommentar

      • lekman
        • November 2015
        • 41

        #4
        OK, Tack
        Nu har en av räkorna visat sej igen. Det ser nog ganska bra ut, kanske ändå.
        Det är nog mer jag som ska lära mej att vara försiktigare med maten än sonen. Han har alltid förespråkat väldigt små mängder när det varit dags för mat, han är förståndigare än jag...
        Nu ska vi bara komplettera med ett antal Guppy-honor för dom är alltför få, o sen normal skötsel med lagoma vattenbyten.

        Tack/Lars

        Kommentar

        • lekman
          • November 2015
          • 41

          #5
          Har dragit ner på maten och antalet sniglar gick ner av sej självt. Kanske är det vår mal som sköter om det?
          Nu ska jag snart ta hem ett antal nya guppyhonor och undrar om det är nåt speciellt att tänka på. har ju läst om att man ibland saltar vattnet för de nya fiskarna ett tag innan de får komma till det stora akvariet. (har tyvärr inte utrustning för att köra med ett karantänbad) Om man lägger till saltning av de nya, blir inte proceduren att flytta över dom extra tillkrånglad då?

          /Lars

          Kommentar

          • fisheye
            • November 2010
            • 488

            #6
            Hej igen,
            Jag brukar i varje fall aldrig saltbada. Om det är friska fiskar så koppar jag in dem, dvs under 1-2 timme lägger till en decilter vatten var 10-15 minuter i den påse eller bytta de kom i. Sedan flyttar jag bara över fiskarna.

            Kommentar

            • lekman
              • November 2015
              • 41

              #7
              De nya fiskarna är på plats, detta + att flera yngel verkar överleva den här gången gör att individtätheten ökar dramatiskt, Intressant att se hur mycket mer mat som behövs. Det går helt enkelt åt mer nu och de är väldigt glupska.
              En fråga, jag får algtillväxt över vattenlinjen. Det lunktar unket när jag torkar bort. Vad ska jag använda att torka med? vill ju inte ta nåt som är bkteriedödande, typ svamp från diskbänken

              /Lars

              Kommentar

              • addo
                • January 2007
                • 609

                #8
                Alger kan ofta lukta lite när man skrapar/torkar dom så det är i princip bara att acceptera, men om du kan öka ventiliationen i huven så så brukar det inte växa några alger ovanför ytan. Om du dessutom stänger av luftpumpen så kommer luftfuktigheten minska. Jag skrapar oftast alger med ett gammalt plast kort typ körkort, eller en flytande magnetskrapa.

                Kommentar

                • lekman
                  • November 2015
                  • 41

                  #9
                  Behövs inte luftpumpen, jag har hört flera säga så, att man kan skippa den..?

                  Kommentar

                  • lekman
                    • November 2015
                    • 41

                    #10
                    Hej

                    Har nu sett att vi börjar få grönalger i akvariet, oxå på växterna. Det följde med nån form av växtnärning, men jag har ignorerat växtnäringen hittills. Nu har jag läst att man kan
                    1 öka på matningen till fiskarna
                    2 minska på belysningstiden
                    3 ge näring till växterna
                    -för att minska på algtillväxten. Min flaska växtnäring heter PlantaMin. Ska man alltså kunna ge växtnäring trots att det bor fiskar där. Verkar lite konstigt, eller?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...