Små skalarer: fara för mina yngel/småfirrar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tigersoul
    • March 2015
    • 34

    Små skalarer: fara för mina yngel/småfirrar?

    Är inte jätteinsatt direkt på fiskarter o kombinationer så förlitar mig, på gott o ont, på säljarna. De små skalarer vi skaffade idag ska enl dem inte vara någon fara för våra yngel i akvariet. När jag läser på faktasidor står det snarare att yngel är det smarrigaste som finns för dem. Vad gäller Dessa är som sagt två små skalarer, kanske 4 cm långa. Kommer de börja jaga yngel eller är det en risk först när de blir större? Neontetror antar jag inte är något tänkbart byte för dem än på ett tag iaf.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Allt som går in i munnen lever farligt.

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Ursprungligen postat av stefanr72
      Allt som går in i munnen lever farligt.
      Plus ett och annat som går att ta i 2-3 munsbitar... Scalarer är ofta rätt aggressiva. Fast 4 cm låter som väldigt små, så det går kanske bra med dina yngel, om de inte är alltför pyttiga.

      Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • tigersoul
        • March 2015
        • 34

        #4
        Tycker inte munnen ser så särskilt stor ut. Inte värre än mina vuxna platy i alla fall men platynas intresse för ynglen är obefintligt hur ätbart små de än tycks vara och riktigt så snälla kanske inte skalarerna kommer vara. Jag får väl se hur läget utvecklar sig. Börjar de minsta försvinna spårlöst får jag tänka om. Tycker de verkar väldigt långsamma för att vara en rovfisk som jagar levande föda.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Scalarer är snabbare än man kan tro. Och ofta så smyger de väl på bytet. Är det små, nyfödda yngel så kan nog scalarerna ta dem redan nu.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Vad är det för yngel?
            Vuxna neontetror tas i alla fall inte av 4 cm skalarer
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • tigersoul
              • March 2015
              • 34

              #7
              Mestadels yngel som hunnit bli iaf kanske 2cm drygt men finns några nykläckt också. Aha så det är så de jagar de jäklarna! Ja ynglen är ju inte precis försiktiga med var de simmar så då ligger de nog lite illa till.

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                #8
                Tror inte du behöver oroa dig för dina yngel nu, men unga skalarer behöver massor av mat och växer fort. Bör matas minst 4 gånger pr dag med mycket små mängder. Och så fort munnen är stor nog så ryker alla småfiskar. En liten grupp skalarer kan äta 100 tetror på en natt.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Det kommer nog att gå bra tills en dag....en liten scalar får sig en liten funderare....typ:

                  "hmmm....det där som simmar där borta....lite stort kanske...men va fan....jag provar"

                  Det lustiga jag tycker med scalarer är att de kan gå i flera år utan att få den tanken om de är uppfödda
                  på torrfoder / fryst.

                  Men de kan också få den tanken när de är väldigt tidigt......
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • tigersoul
                    • March 2015
                    • 34

                    #10
                    De vekar inte "fundera" något än så länge men man får nog vackert inse att skalarer inte var ett lämpligt köp till akvariets invånare i övrigt men det kanske funkar okej en tid nu medan de är små. Synd då de är "roliga" fiskar. Frågan är vad man gör sedan, kan ju inte gärna sälja tillbaka dem till affären Nåväl jag köpte som sagt bara två så det här är ingen stor ekonomisk förlust på något sätt.

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Nu är det ju så att just yngel är ett synnerligen utmärkt foder till scalarer.
                      Så i långa loppet blir de stora och glada.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • tigersoul
                        • March 2015
                        • 34

                        #12
                        Sant Ken, men nu tänkte väl jag lite så här att jag vll att ynglen växer till sig och blir vuxenfiskar så att jag får en bättre ekonomi i akvariet

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Tja, visst kan du byta tillbaka dem till butiken, om nu det är en av de butiker som tillåter det. Större butiker fokuserade på just fisk brukar väl göra det.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • tigersoul
                            • March 2015
                            • 34

                            #14
                            Jag har inte frågat men jag tvekar nog på att de gör något sådant här. Det är ett ganska blandat ställe främst fokuserat på tillbehör. Om jag inte minns fel står det t.o.m. på kvittot att de inte gör några återköp på djur el växter. Så de får väl vara tills de blir för stora varpå någon vänlig själ får ta över dem eller så.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Hur stort är karet?
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...