Vilka växter käkar inte elefantsnäckor loss?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScubaIsabel
    • August 2015
    • 93

    Vilka växter käkar inte elefantsnäckor loss?!

    Hej!

    Har blivit alldeles kär i mina elefantsnäckor. Men tyvärr så har de ju en tendens att käka loss växterna från roten. De går helst på polisperman och valisnerian som jag har. Däremot har de inte rört mina anubias var nana eller mossan. Känner att jag behöver köpa till nya växter, som är hållbara och som de inte ger sig på. Har ni några tips, erfarenhet av detta? Ska jag bara köpa fler anubias och plantera på stenar som jag gjort hittills? Eller finns det någon snabbväxande växt som ni tror klara sig? Eventuellt: har ni tips på växter (förutom mossa) som trivs på rötter? Kommer snart ha en större rot upp och ned i övre delen av karet, så det hade ju passat bra i så fall.

    Tacksam för tips! Tänkte köpa fler växter på måndag då det även ska inhandlas amanoräkor....

    Isabel
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Mina elefanter åt det mesta jag planterade, så mitt råd är att fortsätta med dina säkra kort.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1025

      #3
      Javaormbunkar trivs på rötter

      Kommentar

      • ScubaIsabel
        • August 2015
        • 93

        #4
        Ok, tack! Javaormbunke på rötterna och på ett par stenar borde bli läckert. Synd bara med de snabbväxande växterna jag har (som elefantsnäckorna tycks älska) eftersom jag börjat få alger... Känns ju viktigt att växterna tar sig bättre då.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          En del Cryptocoryne kan funka med, testa om du har och det inte är hela världen om den blir borta...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Om du behöver snabbväxande för att hämma alger så testa flytväxter
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            Arbetssätt...