Mitt 10 veckor gamla akvarium har extremt mycket alger, snälla hjälp mig!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #16
    Ursprungligen postat av åheim
    Tänk så här kring alger istället... det finns ett överskott av näringsämnen i ditt vatten och detta utnyttjar algerna och de börjar då växa till och så förbrukar de överskottet som finns och skapar med tiden en bättre balans mellan näringsämnena och algerna drar sig med tiden undan och försvinner mer eller mindre
    Det här är ju inte direkt korrekt. Jag ligger alltid på ett överskott men jag har inga alger, det är hela idén med EI-dosering. Oregelbundenheter i gödningen är problemet och generellt så vill jag påstå att ammonium är den största boven, detta tillförs via matningen. Lägger man ihop detta med en för lång belysningstid så får man alger. Förenklat men det är mer sant än att det ska vara överskottet av gödning som är problemet.

    Det här är empiriskt prövbart då jag bokstavligt talat öser i gödning varje vecka men jag har inga tunga alger, triggern är något annat.

    Men, när växterna börjar ta upp näringen ordentligt så hinner inte algerna med, det är väl nära en sanning i alla fall. Då gäller det att man är med på tåget och ser till att växterna har det de behöver.

    Jag hade sett över matning, vattenbyten och belysningen/belysningstiden. Där är boven, inte näringen i sig.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #17
      Är det bara matning som ger ammonium kan man inte göda sig till för hög ammomium ?

      Kommentar

      • H..
        • March 2009
        • 195

        #18
        Ursprungligen postat av Christer5
        Är det bara matning som ger ammonium kan man inte göda sig till för hög ammomium ?
        Växtdelar och fiskar som dör ruttnar och detta ger ammonium. Sen finns det vissa växtnärings preparat som delvis har ammonium som kvävekälla.

        H

        +1 på Mattias inlägg för övrigt.
        Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13117

          #19
          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Det här är ju inte direkt korrekt. Jag ligger alltid på ett överskott men jag har inga alger, det är hela idén med EI-dosering. Oregelbundenheter i gödningen är problemet och generellt så vill jag påstå att ammonium är den största boven, detta tillförs via matningen. Lägger man ihop detta med en för lång belysningstid så får man alger. Förenklat men det är mer sant än att det ska vara överskottet av gödning som är problemet.

          Det här är empiriskt prövbart då jag bokstavligt talat öser i gödning varje vecka men jag har inga tunga alger, triggern är något annat.

          Men, när växterna börjar ta upp näringen ordentligt så hinner inte algerna med, det är väl nära en sanning i alla fall. Då gäller det att man är med på tåget och ser till att växterna har det de behöver.

          Jag hade sett över matning, vattenbyten och belysningen/belysningstiden. Där är boven, inte näringen i sig.
          Jag tror nog du inte tänker i mina banor här riktigt... Det behöver inte bli alger om du har växter som istället tar hand om biffen MEN om man nu skulle få alger så tycker jag man ska låta dem vara och ta hand om överskott som finns och därmed få ner nivåerna i vattnet. Men man kan jgivetvis istället drösa ner mycket snabbväxare om man nu har ett bra ljus och gillar växtlighet Hörru jag pratar inte om gödning av karet (som jag förövrigt aldrig kommer ägna mig åt, den näring jag tillför är maten, punkt) utan alla ämnen som finns tillgängliga som tex ammonium och då är det ju bra om du får alger som hjälper till att få ner ammoniumnivåerna
          Senast redigerad av åheim; 14 October 2015, 20:05.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #20
            Det finns inget som jag sett kunnat visa på att det går att ha växter som trivs och samtidigt kunna näringsbegränsa alger.
            För att ha driv på växter krävs näring och driv på växter ger mindre med alger, det är något annat som bromsar algerna men frågan är vad..
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13117

              #21
              Ursprungligen postat av flygrc
              För att ha driv på växter krävs näring och driv på växter ger mindre med alger, det är något annat som bromsar algerna men frågan är vad..
              Ja men det är väl där ammoniumet kommer in... växterna som växer snabbt och mår bra håller ammoniumnivån på ett absolut minimum och det hämmar algerna.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #22
                Ursprungligen postat av flygrc
                Det finns inget som jag sett kunnat visa på att det går att ha växter som trivs och samtidigt kunna näringsbegränsa alger.
                För att ha driv på växter krävs näring och driv på växter ger mindre med alger, det är något annat som bromsar algerna men frågan är vad..
                I fallet Cladophora eller trådalger så är väl principen mer att man ansar ur det som är ansatt. På sikt har man ansat ur algerna och då är problemet löst. Dit kommer aldrig jag, jag rensar mekaniskt varje dag om jag får problem och det gillar inte trådalgerna något vidare.

                Jag tror inte att algerna gillar konkurrensen som uppstår, de hinner inte riktigt med och då låter de bli att blomma ut. Håller man nere ammoniummängden så försvinner triggern. Algsporerna finns alltid men de ligger i träda om akvariet fungerar. Ett akvarium behöver gå igenom sina faser, jag får alltid kiselalger i början, gda kommer när jag drar ut på vattenbyten.

                Jag skulle aldrig acceptera att ett akvarium fylls av alger för att näringsnivåerna skall dras rätt, jag accepterar att algerna kommer men jag vill inte ha dem så glada att de får ett bra fäste i akvariet. Det behöver inte gå till överdrift.

                Det är bättre att byta vatten och mata rätt under rätt belysning. Då har man generellt ett finare akvarium över tid. En hög halt av ammonium är ett tecken på att man matar för mycket samtidigt som man är lat. Gör man fel i det läget kan det bli så illa att man sanerar hela akvariet på allt levande.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13117

                  #23
                  Jag kör alltid effektiv filtrering och då är det bara nitratet jag behöver få bort med vattenbyte.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #24
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Jag kör alltid effektiv filtrering och då är det bara nitratet jag behöver få bort med vattenbyte.
                    Potato potato..
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    Arbetssätt...