Mitt 10 veckor gamla akvarium har extremt mycket alger, snälla hjälp mig!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NanoCry
    • July 2015
    • 10

    Mitt 10 veckor gamla akvarium har extremt mycket alger, snälla hjälp mig!

    Sedan uppstarten har jag haft massor av alger. Redan efter några dagar så kom det brun alger på sanden och inredningen. Det försvann för några dagar sedan som tur var. Men cirka 4 veckor efter uppstarten så fick jag grön alger i vattnet, så pass mycket att jag knappt såg fiskarna. Samtidigt fick jag gröna prickiga alger på växterna. Grön algerna i vattnet försvann efter två veckor, men dem gröna prickiga algerna är fortfarande kvar. Då var det 6 veckor sedan dem uppstod.

    Men nu till det allra värsta problemet, nämligen någon sorts alger som jag har haft väldigt svårt att identifiera.
    Det uppstod Cirka två veckor efter uppstarten. Och det började då med att det bildades ett tunt lager grönt damm på alla rutorna. Jag fick i början ta rutorna med en trasa och det gick bort ganska enkelt. Men redan efter en dag så såg jag att det kom tillbaka och jag fick då torka rutorna var tredje dag i 7 veckor. Det är ett 450 liters akvarium så det ganska mycket jobb. Allt eftersom så satt algerna hårdare och hårdare för varje gång jag torkade, så dem 3 senaste veckorna har jag får skrapa rutorna med en bilskrapa väldigt hårt, samt flera gånger fram och tillbaka för att det skulle försvinna.

    Problemet med rutorna började redan två veckor efter uppstarten och efter ytterligare 4 veckor så kom det samma eller liknande alger på all dekoration och alla växter. Det som är extra jobbigt är att det inte går att skrapa bort det från dekorationen eller växterna för att det sitter som det är fastlimmat. Dem senaste 4 veckorna har akvariet sett ut som rent skit och jag har fått stått ut med minst fyra olika sorters alger, men nu börjar det bli så pass jobbigt att jag inte ens kan sova på nätterna. Det enda jag tänker på varje dag är dem förbannade algerna. Jag har lagt ut närmare 16 000 kr på akvariet och det enda man vill göra är att gömma akvariet känns det som.

    Jag lägger upp några bilder så att ni kan hjälpa mig så bra som möjligt. Tack på förhand!













  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #2
    Tänk så här kring alger istället... det finns ett överskott av näringsämnen i ditt vatten och detta utnyttjar algerna och de börjar då växa till och så förbrukar de överskottet som finns och skapar med tiden en bättre balans mellan näringsämnena och algerna drar sig med tiden undan och försvinner mer eller mindre
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Hur länge har du ljuset igång per dag? Matar du kanske för mycket så allt inte äts upp? Dessa 2 saker kan också göra att algerna får extra bra fart och fäste.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • NanoCry
        • July 2015
        • 10

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Tänk så här kring alger istället... det finns ett överskott av näringsämnen i ditt vatten och detta utnyttjar algerna och de börjar då växa till och så förbrukar de överskottet som finns och skapar med tiden en bättre balans mellan näringsämnena och algerna drar sig med tiden undan och försvinner mer eller mindre
        Har du tagit dig en titt på bilderna? Försvinner alltså algerna med tiden utan att man behöver göra något speciellt?

        Kommentar

        • NanoCry
          • July 2015
          • 10

          #5
          Ursprungligen postat av Webo
          Hur länge har du ljuset igång per dag? Matar du kanske för mycket så allt inte äts upp? Dessa 2 saker kan också göra att algerna får extra bra fart och fäste.
          Jag matar väldigt sparsamt och endast en gång per dag, och jag har haft lyset tänt i cirka 11-12 timmar per dag.
          Bör jag sänka tiden en aning?

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #6
            Ha max 8 timmer ljus igång 11-12 tim kan göra att du får mycket alger. Det gör inget om du har en timer ich har det tänt på morgenen och sedan tänder den igen när du kommer hem från jobbet och tills du lägger dig. Jag har t.ex. tänk från 6:30 till 7:30 och sedan från 16:30 till 23:00.

            Växter har också bra av att få en paus mellan tiderna har jag läst, även om det i mitt fall inte gör någon skillnad eftersom det bara är 1 tim på morgonen som jag har tänt och sen paus. Nog mera om man har några timmer och sen paus och sen några timmer till.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Apistojohan
              • January 2014
              • 262

              #7
              Korta ljustiden är som nämnts ett bra starttips. Sedan kan du fylla på med mer snabbväxande växter. Nu är det ju auktionssäsong, så bor du i närheten av en sådan kan det vara värt en utflykt. Vad har du btw för belysning? (Jag är lite småimpad av grönalgerna på botten.) Algätare, t ex Otocinclus, skulle nog bli nöjda hos dig.
              Haninge akvarieförening

              Kommentar

              • BrigTSD
                • February 2015
                • 131

                #8
                Jag tycker inte att det ser så anmärkningsvärt illa ut med tanke på att det är en relativt nystartad tank. Det kommer att lugna ner sig på sikt om du fortsätter vara noga med foderdoseringen och dina vattenbyten. Ljustiden håller jag med om att du borde justera ner till runt 8 h.

                Men glaset vill man ju gärna hålla rent under tiden. En algmagnet är det bekvämaste verktyget för att få bort det värsta. Sen finns det rakbladsskrapor med långa skaft som man kan använda på det som sitter hårdare samt närmast sanden där algmagneten inte kommer åt.

                Kommentar

                • H..
                  • March 2009
                  • 195

                  #9
                  Du skriver inget om hur du sköter karet. Vattenbyten? Vad gör du för att få växterna ska trivas? Antal watt och vad för ljus, Kelvintal. Algätande djur?Gräver cikliderna upp rötter?

                  Bara närbilderna ger intryck av hur algerna mår, men ingen helhetsbild. Då kan man se vad för växter du har i och hur dessa ser ut.

                  8-10 timmar ljus är lämpligt, men att ha mörkt en stund över dagen löser inte dina problem. Jag gissar att du ligger högt på några näringsämnen och lågt på någon.

                  Prio ett är att få tillväxt på växterna, men behöver lite info om hur du sköter karet.

                  H.
                  Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

                  Kommentar

                  • NanoCry
                    • July 2015
                    • 10

                    #10
                    Ursprungligen postat av Webo
                    Ha max 8 timmer ljus igång 11-12 tim kan göra att du får mycket alger. Det gör inget om du har en timer ich har det tänt på morgenen och sedan tänder den igen när du kommer hem från jobbet och tills du lägger dig. Jag har t.ex. tänk från 6:30 till 7:30 och sedan från 16:30 till 23:00.

                    Växter har också bra av att få en paus mellan tiderna har jag läst, även om det i mitt fall inte gör någon skillnad eftersom det bara är 1 tim på morgonen som jag har tänt och sen paus. Nog mera om man har några timmer och sen paus och sen några timmer till.
                    Tack för tipsen, jag ska dra ner på tiden som jag har tänt till 8 timmar.
                    Senast redigerad av NanoCry; 14 October 2015, 01:43.

                    Kommentar

                    • NanoCry
                      • July 2015
                      • 10

                      #11
                      Ursprungligen postat av Apistojohan
                      Korta ljustiden är som nämnts ett bra starttips. Sedan kan du fylla på med mer snabbväxande växter. Nu är det ju auktionssäsong, så bor du i närheten av en sådan kan det vara värt en utflykt. Vad har du btw för belysning? (Jag är lite småimpad av grönalgerna på botten.) Algätare, t ex Otocinclus, skulle nog bli nöjda hos dig.
                      Jag har 10 stycken Otocinclus som ser väldigt nöjda ut faktiskt.
                      Tack för tipset om växterna.

                      Kommentar

                      • NanoCry
                        • July 2015
                        • 10

                        #12
                        Ursprungligen postat av BrigTSD
                        Jag tycker inte att det ser så anmärkningsvärt illa ut med tanke på att det är en relativt nystartad tank. Det kommer att lugna ner sig på sikt om du fortsätter vara noga med foderdoseringen och dina vattenbyten. Ljustiden håller jag med om att du borde justera ner till runt 8 h.

                        Men glaset vill man ju gärna hålla rent under tiden. En algmagnet är det bekvämaste verktyget för att få bort det värsta. Sen finns det rakbladsskrapor med långa skaft som man kan använda på det som sitter hårdare samt närmast sanden där algmagneten inte kommer åt.
                        Ska nog köpa en rakbladsskrapa med långt skaft så att jag kommer åt ordentligt. Tack för att du tog dig tid att svara.

                        Kommentar

                        • NanoCry
                          • July 2015
                          • 10

                          #13
                          Ursprungligen postat av H..
                          Du skriver inget om hur du sköter karet. Vattenbyten? Vad gör du för att få växterna ska trivas? Antal watt och vad för ljus, Kelvintal. Algätande djur?Gräver cikliderna upp rötter?

                          Bara närbilderna ger intryck av hur algerna mår, men ingen helhetsbild. Då kan man se vad för växter du har i och hur dessa ser ut.
                          QUOTE=H..;1747173]Du skriver inget om hur du sköter karet. Vattenbyten? Vad gör du för att få växterna ska trivas? Antal watt och vad för ljus, Kelvintal. Algätande djur?Gräver cikliderna upp rötter?

                          Bara närbilderna ger intryck av hur algerna mår, men ingen helhetsbild. Då kan man se vad för växter du har i och hur dessa ser ut.

                          8-10 timmar ljus är lämpligt, men att ha mörkt en stund över dagen löser inte dina problem. Jag gissar att du ligger högt på några näringsämnen och lågt på någon.

                          Prio ett är att få tillväxt på växterna, men behöver lite info om hur du sköter karet.

                          H.
                          Jag har gjort 2-3 vattenbyten i veckan på mellan 20-40% dem första 9 veckorna och när sedan ammoniak och nitrit gick ner på noll så har jag börjat med ett vattenbyte i veckan på 30%. Jag planterade gödningskulor JBL Kugeln Balls som ska ligga vid rötterna och som ska ge näring till växterna. Dem ska hålla ett år enligt beskrivningen. Dem första veckorna doserade jag även med JBL Ferrapol.
                          Jag har 7 stycken svärdplantor, 2 st anubia och 3 st bacopa. Svärdsplantorna vissnar och blir dåliga väldigt fort, bara efter några dagar så får jag rensa dåliga blad, vilket är väldigt tråkigt. Anubia och bacopa trivs väldigt bra.


                          Varför trivs inte svärdsplantorna tror du?


                          Jag har ett Juwel akvarium på 450 liter och till det har jag 4 st nästan nya T-5 lysrör. Varav 2 st är Juwel High Lite Color 54W 1200 mm med 6800 kelvin. Dem andra två är Juwel High Lite Day 54W 1200 mm med 9000 kelvin.

                          Jag har 10 st Otocinclus och 1 st Golden Nugget Pleco L-177.
                          Cikliderna gräver inte upp rötterna än så länge i alla fall.


                          Kommer skäggalgerna eller vad det nu är försvinna av sig självt om jag byter vatten en gång i veckan på 30% och matar sparsamt, samt fortsätter att städa rutorna? För det är omöjligt att ta bort algerna för hand, i alla fall från växterna. Eller finns det något sätt för att ta bort algerna från växterna som jag inte vet om?

                          Hoppas du eller någon annan har fått information som är tillräckligt för att hjälpa mig ytterligare med min bekämpning av dessa alger.

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            #14
                            Som Apistojohan har skrivit ovan så snabbväxande växter är bra (kolla auktioner när dig så kan blir det lite billigare) och sedan sänkt tid på ljuset. Fortsätt med dina vanliga vattenbyten varje vecka.

                            Börja med det och se om inte det hjälper. Alger försvinner ju tyvärr inte över en natt så ge det lite tid och återkom med resultatet så får vi hoppas det blir bättre.
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • H..
                              • March 2009
                              • 195

                              #15
                              Som sagt tidigare så är det viktigt att få igång tillväxten. Senare kan du plocka bort sämre algangripna blad.

                              Var noga med vattenbytet på 30 i veckan och ge då även micro(järn gödning ,(Fe)). Bra med snabbväxande stängelväxter tillexempel, dessa tar bort ammonium som bildas vid matningen och alger gillar det, ja även växterna föredrar ammonium.

                              Om du matar väldigt sparsamt kan du även ge kväve(N), det får du ur KNO3 som är en makrogödning.

                              Echinodorusen gillar näring som ges fr rötterna, och det har du ju dukat för.

                              Mängden eller dosen kan jag inte råda dig så mycket om just nu, då det beror på växtlasten och fisklasten men även andra faktorer.

                              Gott om ljus har du i alla fall, och hyggligt spektrum också. Borde växa bra på det. Viktigt att det FINNS näringsämnen om ljuset är starkt. och det ligger ju på ca 0,5watt per liter som är hyggligt. Om du vill prova dosera N, P och K separat så kan du prova det som kallas PMDD.

                              Helbild på karet vore lite hjälp.

                              H.
                              Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...