belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    belysning

    Jag mitt dumma nöt råkade ha lampan tänd i nästan 20 timmar.. och resultatet väntade ju inte
    tror jag fått en ytterst liten start av trådalger.Samma dag jag såg dessa (igår) så kom det 5 räkor i burken samt4-6 posthorn.
    Idag har jag inte haft själva lampan tänd ännu utan det har fått gå i det ljus som dagsljuset ger.

    frågan är törs jag har tänt mer än ca 4 timmar i kväll , eller vad tar växterna mest stryk av?

    Mörker 2 dagar sedan successivt öka antaltet timmar med början på kanske 6 timmar om kvällen... typ 6 till 12

    eller är jag ute å cyklar ?

    eller måste jag ha på några timmar var dag för det är ganska nytt ?

    man lär sig bra med egna misstag ialf =d
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kör på så som du tänkt dig från början med ljustiden, en gång med lite längre ljus är i normala omständigheter inga problem. Algerna får du ändå!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      #3
      ok då kör jag på då... fick för mig varken räkor eller snäckor äter sådana .. hoppas jag har fel... =P

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag är lite tveksam att det är tvådagars du fått så tidigt, det är inte grönalund? Men å andra sidan, man ska aldrig säga aldrig...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          #5
          grönalund.. hmm menar du dom åker karusell ? ha ha skall uppdatera bilder nu på andra tråden =D

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Gröna lund, jag älskar självstavningsprogram! Grönalger skulle det ju vara...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              #7
              det kan ju vara den där blyxan som som inte riktigt trivs men den var väldigt ljus då jag fick hem den... vill tro den brukar vara lite mer fyllig

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Blyxa är svår utan bra med ljus och co2, bara att gratulera om du fixar de ändå!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  #9
                  ha ha jag ler lite för han säger åt mig vilka som skall ha co2 mm såna är svåra såna är svåra men blyxa tyckte han var enkel, nu tycker iofs jag att jag har bra lyse ända ner för det bara är 30 cm högt...undrar vad han lurade på mig nu då växter som skulle trivas utan co2 ialf =P se andra tråden =P

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Ursprungligen postat av tanteva
                    ha ha jag ler lite för han säger åt mig vilka som skall ha co2 mm såna är svåra såna är svåra men blyxa tyckte han var enkel, nu tycker iofs jag att jag har bra lyse ända ner för det bara är 30 cm högt...undrar vad han lurade på mig nu då växter som skulle trivas utan co2 ialf =P se andra tråden =P
                    Jag har kört den i low tech utan problem men den förökar sig långsamt/ inget alls. Det är min paradväxt, jag kan inte ha ett akvarium utan den. Jag har en som blommar nu, det är fantastiskt trevligt.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      #11
                      Mina blommar hela tiden men de sitter också högt uppe i karet.
                      Jag använder ingen växtnäring eller Co2 och de sitter i hål i rötter med lite grus överst i hålet. De växer rätt bra och jag får ansa en del ibland.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1444418230780.jpg
Visningar: 1
Storlek: 208,7 KB
ID: 2172934
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        #12
                        min blyxa är ju miniformat och som jag misstänker väldigt blek, frågan är måste jag skalla pinnar som hänger ovan ifrån å binda blyxan högre.. ?... kunde man binda den på rötter ens är ju nästa fråga... lite förvirrad...

                        kanske jag skulle börja med att köpa fisk poo i flaska ...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...