snäckorna växer så det knakar.. och beter sig underligt... men vad är det för någe ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    snäckorna växer så det knakar.. och beter sig underligt... men vad är det för någe ?

    Jag är ju inne på mitt andra akvarium, men det är runda tal 7 år sedan jag hade det på 110l uppe och numer är det kasserat..
    så jag tar mig friheten att ställa mina nybörjarfrågor här inne

    som jag undrar över nu är ju det att mina snäckor som följde med plantorna har börjat växa en del, är prickiga guld svart genomskinligt...

    Dom har för mig ett underligt beteende med, dom klättrar upp på den största som inte vill ha dom där .. å sedan ser det ut som dom fightas, varav när dom väl särar på sig så ligger dom som helt utkörda vit ytan, som om dom håller på att dö...eller håller sig fast på nå grässtrå...

    här spå har dom precis särat på sig http://www.ladda-upp.se/bilder/loimbdcfvelc/ man ser ju även hur prickig den är den större av dom

    här ser man hur dom liksom sitter på den större...

    http://www.ladda-upp.se/bilder/mjyxfzhyarnhtm/

    alltid kul att veta vad dom har för sig.---- varför blir det så här... det brukar ju sluta efter.. hmmm


    /eva
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Tycker det ser ut som en physa. Men jag har aldrig sett prickiga.
    Beteendet har jag tyvärr inget svar på.

    Kommentar

    • Axman
      • January 2013
      • 188

      #3
      Ser ut som de physa jag haft. Borde det kanske vara parning på gång när de sitter på varandra så? Mina äpplen brukar ligga i en stor hög med dödsgrepp kring varandra på botten. Och ju fler ju roligare tydligen...

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        #4
        ormgrop har man ju hört talas om.... *flin*... hm kanske den vita klumpen på stjälken till ett blad kan vara nått... som har med saken att göra..hade för mig det *löddrade* om snäckor när dom gjorde fler av sig själva men jag kan ju ha fel...

        frågan är ju dom verkar ju ha en tillväxt av självaste så frågan är hur man håller dom i schack...

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          #5
          man kanske skulle hyra in någons snäck-ätar .. fisk.. men då stryker väl mina minifiskar med =P

          Kommentar

          • Axman
            • January 2013
            • 188

            #6
            Jag höll dem i schakt med hjälp av sniglar jag ville ha. sandsnäckor och äppelsnäckor. då fanns det inte mat nog för dem att bli många. Guldfiskarna jag har nu äter helt enkelt upp alla snäckor som är små nog att få in i munnen så suger de ur dem ur skalet verkar det som.

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              #7
              äpplesnäckor vill jag inte ha sedan jag är så förbenat laglydig =P... får väl skaffa mig en riktig posthoorn då... som är större från början... dom får ju barn med sig själva...

              hmm klonar dom sig då... för annars blir det ju inavel å det är ju aldrig bra.,..

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13124

                #8
                Ursprungligen postat av tanteva

                frågan är ju dom verkar ju ha en tillväxt av självaste så frågan är hur man håller dom i schack...
                Jo det är så himla enkelt, bara mata vad dina fiskar ska ha Ökar snäckorna i antal så betyder det att du övermatar akvariet, eller har en algodling och då är det bra att de blir fler
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  #9
                  som det är nu får dom mat varanandag.. dom har mat som försvinner på ca 30 sek... mer får dom inte...alger har jag inga som ögat kan uppfatta.... altså dom får en flinga mat som jag knackar sönder i små bitar.... eller ett knviskrap frusen artemia... det kan inte vara för mycket...
                  tycker ialf jag =P

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13124

                    #10
                    Ursprungligen postat av tanteva
                    som det är nu får dom mat varanandag.. dom har mat som försvinner på ca 30 sek... mer får dom inte...alger har jag inga som ögat kan uppfatta.... altså dom får en flinga mat som jag knackar sönder i små bitar.... eller ett knviskrap frusen artemia... det kan inte vara för mycket...
                    tycker ialf jag =P
                    Ok då kommer de minska i antal och gör de inte det så är det för mycket föda
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      #11
                      Åheim, det är nystartat det är därför dom får så lite =) snäckorna kom med växterna, så jag har nog många som jag inte ser för dom är så små.. men idag tog jag livet av några.... jag skall skaffa porthorn ist som får tränga ut dom... =)

                      /eva

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13124

                        #12
                        Nej ta inte död på dem..... de är jättebra och nyttiga små liv i akvariet, speciellt i nystartade akvarier!!!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          #13
                          men dom är för många =/ men jag hoppas att posthornet som kommer med hem i morrn skall hålla dom nere, skall se om det räcker med en sådan eller om jag skall ha 2... =)

                          Kommentar

                          • ullo
                            • February 2015
                            • 181

                            #14
                            Posthorn kommer inte att ta död på några andra snäckor. Eventuellt kan de tränga ut dem ifall de blir många nog (och en eller två posthorn kan kvitta då de kan föröka sig på egen hand).

                            Om du vill ha snäckätande snäckor så är det Helena du ska satsa på.

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              #15
                              men jag är nöjd om dom tränger ut dom, så posthorn har jag sikte på och får gratis det får duga =D
                              men tack för informationen =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...