nybörjar Ph grejer..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    nybörjar Ph grejer..

    Tjena igen
    Detta med Ph är lite snurrigt för mig... dessa mörka rötter gör nått med PH och kalkrikt grus gör någe, det enda jag mins från skoltiden är detta som hette nått som lackmuspapper... eller hur det nu hette.. som blev nån färg när ja ni vet..

    kan nån hjälpa mig reda ut detta lite enkelt =D

    ja jag är lat för jag orkade inte läsa i trådar som är lagda för flera år sedan...
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Tänk inte för mycket på pH-värden. Om du absolut vill veta hur det ligger är det dropptester med reagensvätska som är att rekommendera.
    Kalk höjer och ved sänker värdet, men inte speciellt våldsamt...

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      #3
      Tack för svar =) har för mig nu när hjärnan lekt med tanken lite att ph7 är mitten neutralt.. sedan är det ner eller upp... ahh nu slog det mig att de flesta fiskar jag tittat på vill ha det runt 7... =) fint som snus ... snurrat in på vissa killifiskar och regnbågsfiskar...
      /eva

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Det är vanligtvis inte så känsligt med ph, får fiskarna bara vänja sig fungerar det oftast ändå.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Det enda man behöver tänka på är väl att om man skall ha fisk från de stora sjöarna i Afrika, så är det lite högre pH-värde som gäller!

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            #6
            ja ciklider i all ära men än är jag inte där, dessutom är det inte många sorter jag kan ha med 54l men men det kommer bli större så småningom men inte här där jag bor nu, tills dess hinner jag nog lära mig lite mer =D

            då kan jag lugna mig med ph å simma lugnt då =D...
            /eva
            ps jag hittade invånare i mitt *kalla* akvarium var ialf 22 grader utan doppvärmre, men ialf så hittade jag snäckr.. får hoppas det är posthorn och inte sådana jag inte ville ha ...ds

            Kommentar

            Arbetssätt...