Vattenbyten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sött_surt
    • August 2015
    • 36

    Vattenbyten

    Hej Hej, kanske borde börja med ett ursäkta om vissa delar låter negativa, inte meningen att det ska vara så men kan uppfattas så.

    Jag har lite funderingar gällande vattenbyten eftersom jag verkar göra lite galet med dom. jag har ett 125 liters akvarium som nu har varit igång i ca 6 veckor, I det karet har jag något som butiken kallar för nanogrus/lergrus som tydligen inte ska sköljas och har heller inte gjort så. Varannan lördag har jag bytt ca 30-40 liter men närmare 30 då vilket är väldigt lite om jag förstått det hela rätt. Fiskar i form av 10 neontetror och 10 glödbandstetror (glödbandstetrorna flyttade in förra veckan) simmar där i just nu. Antagligen för tidigt för så många men alla mår bra vad jag kan se och har inte märkt några ändringar i deras beteende.
    Åter till vattenbyten då. ska jag gå efter butiken så ska jag inte byta mer vatten än så och enligt samma butik så har ett av deras akvarium som har samma grus aldrig bytt vatten på det sättet utan dom har bara sugit upp lite skräp på botten, såg inga alger i det karet. Min fråga blir om jag bör öka på vattenbytena i alla fall? fiskarna få mat varannan dag för tillfället, tänkte öka det till varje dag snart men ville inte orsaka en nitrittopp det första jag gör. då den jag pratat med i butiken är vän med en i familjen har jag svårt att tro att han skulle ge mig info som är felaktig men vem vet liksom. En sak som är lite positivt i alla fall är att den i butiken stoppade mig det första han gjorde när jag började rabbla fiskar ( kommit fram till att jag är nöjd med ungefär tre arter och sen får det vara bra) och sa ungefär att du ska börja med några av en art. verkar inte hända överallt nämligen även om jag bara rabblade dom jag ville ha när allt är klart. Hade ett akvarium som en del av en kurs i gymnasiet med ett par ja dom läste samma kurs men gick inte i min klass men kurskompisar kanske det heter då. det akvariet gick super trots att vi råkade glömma att byta vatten ett par gånger och hade lite brister i kommunikationen. det akvariet bytte vi ca 30-50 procent i. Lite tankar kring detta vore kul att få.

    oj blev lite längre än jag tänkt mig men bättre det än ingen info alls,

    Tacksam för svar och ha en underbar dag
    Senast redigerad av sött_surt; 21 September 2015, 04:43.
    Love the life you live or live the life you love. inte mina ord men ändå
  • sött_surt
    • August 2015
    • 36

    #2
    kom på att jag glömde det här med alger. har lite smått fått sånt men inga stora mängder. tänkte mest avvakta och se om det försvinner av sig självt eller om det ökar men just nu är det lite på rutorna och lite på ena roten. har växter och det filter som ingick i akvariepaketet, ett juvelfilter som jag har tyckt funkar bra vad jag kan se på fiskarna. Riktigt sociala fiskar, dom vill vara med på allt, simmar runt händerna och är även rätt bra med när jag byter vatten. kanske ska prova att klickerträna dom, undrar om det ens är möjligt.
    Love the life you live or live the life you love. inte mina ord men ändå

    Kommentar

    • Faltaren
      • July 2005
      • 1453

      #3
      Hur mycket du ska byta beror på hur du belastar. Tycker mat varannan dag och som du bytar nu låter bra som start. Gör så i en månad sen öka sakta.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

      Kommentar

      • sött_surt
        • August 2015
        • 36

        #4
        I så fall kör jag vidare på det Tack för svaret
        Love the life you live or live the life you love. inte mina ord men ändå

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Väkommen till Zoopet,jag byter 30 % vatten varje vecka det brukar räcka,ha inte för hög belastning av fisk bara

          Det kan vara bra att köpa en Nitrit och Nitrat dropptest för att hålla koll på värderna men är naturligtvis inte ett måste men bra.

          Kommentar

          Arbetssätt...