Cyano?? Hur få bort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScubaIsabel
    • August 2015
    • 93

    Cyano?? Hur få bort?

    Hej!

    Mitt akvarie har varit igång nu med drottningrasboror och snäckor i drygt 3 veckor. Alla mår bra...
    Här om dagen uppkom dock detta på sanden. Det gick rätt fort, efter ett par dagar ser det ut så här, lite fläckar av brun/grönt. Tänkte först att det borde vara alger - men jag kan inte se skillnaden på det eller cyano... Det är tunt på ytan av sanden. Ser cyano ut så här? I så fall - hur gör jag nu? Tänkte slammsuga imorgon vid vattenbytet. Räcker det eller måste man behandla på något vis? Tacksam för snabba svar... Bilderna bifogade, som av någon anledning vände på sig....

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2111.jpg
Visningar: 1
Storlek: 197,9 KB
ID: 2185515Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2110.jpg
Visningar: 1
Storlek: 205,4 KB
ID: 2185516
  • Axman
    • January 2013
    • 188

    #2
    Bara ta det lugnt, första tiden blir det alltid en massa alger. för mig så blir det oftast en massa bruna alger som täcker allt i början, men så släpper det och det blir färre sådan alger och jag behöver inte göra rent rutan lika mycket.

    Kommentar

    • ScubaIsabel
      • August 2015
      • 93

      #3
      Fast frågan är om det är vanliga alger eller cyanobakterier?

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av ScubaIsabel
        Hej!

        Mitt akvarie har varit igång nu med drottningrasboror och snäckor i drygt 3 veckor. Alla mår bra...
        Här om dagen uppkom dock detta på sanden. Det gick rätt fort, efter ett par dagar ser det ut så här, lite fläckar av brun/grönt. Tänkte först att det borde vara alger - men jag kan inte se skillnaden på det eller cyano... Det är tunt på ytan av sanden. Ser cyano ut så här? I så fall - hur gör jag nu? Tänkte slammsuga imorgon vid vattenbytet. Räcker det eller måste man behandla på något vis? Tacksam för snabba svar... Bilderna bifogade, som av någon anledning vände på sig....

        [ATTACH=CONFIG]77235[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77236[/ATTACH]
        Hejsan!

        Sug upp det du kan av cyanon, sedan mörkägg karet i tre-fyra dagar med dubbla sopsäckar (inget ljus får komma in och inget gluttande), då brukar cyanon ge upp. Ingen mat heller under dessa dagar.
        Lycka till,

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • ScubaIsabel
          • August 2015
          • 93

          #5
          Okej, tack! Då gör vi så. Inga risker för fiskarna när det är mörklagt så i några dagar?

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av ScubaIsabel
            Okej, tack! Då gör vi så. Inga risker för fiskarna när det är mörklagt så i några dagar?
            Nej, ingen risk alls .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • ScubaIsabel
              • August 2015
              • 93

              #7
              Dock undrar jag fortfarande - är ni säkra på att det är cyano och inte bara vanliga alger?

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #8
                Tycker inte att det helt klart ser ut som cyano ,hur ser övrig inredning ut,är det mer blågröna alger där så är det nog cyano.

                Kommentar

                • ScubaIsabel
                  • August 2015
                  • 93

                  #9
                  Hej, är inga blågröna alger någonstans. Bara något som ser ut som början till lite trådalger på vissa av växterna (anubias var nana som ju är rätt långsamt-växande). Men det käkar snäckorna upp. Det är bara sanden som fått dessa fläckar, och det är brunt och grönt. Kanske bara vanliga alger helt enkelt? Får väl avvakta och se hur det utvecklas. Men ska nog slamsuga det och försöka få bort lite lätt imorgon i alla fall....

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #10
                    Att det är brunt är helt normalt och kommer att försvinna,sug bort det gröna/brunt i sanden så blir det nog bra

                    Kommentar

                    • ScubaIsabel
                      • August 2015
                      • 93

                      #11
                      Ok! Tack för svaren.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #12
                        Jag tror att det är kiselalger, det brukar komma i ett nystartat kar och försvinner självt om ett tag. Dra gärna ner på ljustiden lite.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • ScubaIsabel
                          • August 2015
                          • 93

                          #13
                          Ja, verkar som det. Tack PiaJo! Har bara tänt 8 timmar om dagen. Bör det vara ännu minder än så?

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #14
                            ja, testa att dra ner till 6-7 timmar
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              #15
                              Eller skit i det och vänta. Funkar det med!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...