Uppstart av 720.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kUrtov3h
    • August 2015
    • 5

    Uppstart av 720.

    Hej, som ny medlem här på forumet så skulle jag vilja passa på att presentera mig något.
    Mitt namn är Tomas, är 24år och jobbar som snickare.
    På fritiden umgås jag med min sambo och hund. Min enda fritidssysselsättning för närvarande är jakt och den är ju lite säsongsbaserad.
    Nu i somras så köpte jag och min sambo ett hus utanför Eksjö i Småland.
    Med husköpet så fick jag chansen att ta över ett akvarium av de förra ägarna, detta är på 200 liter och jag känner att det är en hobby som jag skulle vilja satsa mer på, då jag tycker det är väldigt intressant och roligt.

    Saken är den att jag är ju ändå nybörjare, så det kanske är dumt att starta upp ett 720 liters?
    Dock så har jag redan hämtat det och har ju stor vilja i att få igång det inom en rätt snar framtid, men ändå inte stressa igång det.
    Så det jag funderar på mest är ju filter, fick med ett http://www.akvarieshopen.com/sv/akva...assic-600-p-38 med lite skavanker plus att det knackar lite om det. Sen fick jag också med två stycken Fluval 4plus, hittar inte någon länk till exakt det jag har.

    Så eftersom ytterfiltret knackar lite och inte verkar i toppskick så funderar jag på att inskaffa mig ett av dessa http://www.akvarieshopen.com/sv/akva...00-l-h-p-28618
    Undrar då om jag fortfarande behöver innerfiltren i karet? Eftersom dessa heller inte var i toppskick så funderar jag på att skaffa något nytt innerfilter också.

    Tanken är också att jag tänkt ha ett bräckvattenakvarium, dock verkar det inte som det är så vanligt och är därför svårt att läsa sig till vad som passar bra i ett sådant, växter och fiskar etc. Om det är något annat filter av något slag som behövs när det är bräckt eller dylikt.

    Sen medföljde också 4 stycken lysrörsarmaturer som inte är något vidare snygga och tänkte därför uppgradera dessa med, men det får vänta en stund tills man får in lite mer pengar. Men tips på någon schyst belysning som passar till ett akvarium som är 200cm långt vore också välkommet!

    Tack på förhand /Tomas.
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    #2
    Köp så stort du kan direkt. Du vill ha större inom en månad. Dvs ska du nöja dig med 720?😉
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

    Kommentar

    • kUrtov3h
      • August 2015
      • 5

      #3
      Haha, jag tror nog det får räcka för tillfället, annars måste jag nog bygga ut huset, tjejen ska ju få plats med sina prylar med

      Kommentar

      • Faltaren
        • July 2005
        • 1453

        #4
        Ursprungligen postat av kUrtov3h
        Haha, jag tror nog det får räcka för tillfället, annars måste jag nog bygga ut huset, tjejen ska ju få plats med sina prylar med
        Äh några kvadrat kan du få. 1000 liter jämt 😄
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Haha.. gillar hur du tänker.. snickare är vanligtvis mycket ambitiösa akvarister..

          Kör fx6.. skit i att köpa innerfilter, lägg hellre slanten på streamers eller ett mindre ytterfilter tilm för mekanisk filtrering..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • kUrtov3h
              • August 2015
              • 5

              #7
              Okej, då får det nog bli att beställa ett sådant filter direkt. Streamers aka cirkulationspump antar jag? Ifall det stämmer så hur många liter/h borde den ligga på? Kanske har att göra med vad för fisk man ska ha i och hur strömt de vill ha? Angående ett mindre ytterfilter med mekanisk filtrering.. Jag vet inte riktigt vad som menas med mekanisk filtrering så vore bra med en liten förklaring

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #8
                Trevligt med en Eksjöbo på forumet! Själv bor jag i Nässjö.

                Välkommen hit!

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Ursprungligen postat av kUrtov3h
                  Okej, då får det nog bli att beställa ett sådant filter direkt. Streamers aka cirkulationspump antar jag? Ifall det stämmer så hur många liter/h borde den ligga på? Kanske har att göra med vad för fisk man ska ha i och hur strömt de vill ha? Angående ett mindre ytterfilter med mekanisk filtrering.. Jag vet inte riktigt vad som menas med mekanisk filtrering så vore bra med en liten förklaring
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • kUrtov3h
                    • August 2015
                    • 5

                    #10
                    Tack så mycket Jesper! Jag har faktiskt kollat in din tråd rätt mycket, riktigt fin läsning!
                    Tack till dig med ettfettbranamn, bra läsning där också. ;en funderade lite, borde fx6an ha enbart biologisk filtrering och sen skaffa ett mindre filter för den mekaniska?

                    Kommentar

                    • kUrtov3h
                      • August 2015
                      • 5

                      #11
                      Jag tänkte börja fylla mitt akvarium nu och har köpt cellplast till botten med tanke på vikten på stenar och dylikt. Har dock läst i efterhand att cellplast tar in vatten med tiden och att det stillastående vattnet kan bidra till dåliga bakterier i akvariet, så min fundering är ifall det fungerar med cellplast, om man ska ha något annat material eller om man ska slopa det helt? Tacksam för svar!

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        Jag hade skippat det om du nu inte tänkte försöka dig på något arkitektiskt mästerverk med torn och grejer..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Helene&Andreas
                          • January 2009
                          • 1336

                          #13
                          Håller med föregående talare... Hade skippat det!

                          Kommentar

                          • BrigTSD
                            • February 2015
                            • 131

                            #14
                            Ursprungligen postat av kUrtov3h
                            Jag tänkte börja fylla mitt akvarium nu och har köpt cellplast till botten med tanke på vikten på stenar och dylikt. Har dock läst i efterhand att cellplast tar in vatten med tiden och att det stillastående vattnet kan bidra till dåliga bakterier i akvariet, så min fundering är ifall det fungerar med cellplast, om man ska ha något annat material eller om man ska slopa det helt? Tacksam för svar!
                            Du behöver bara ha cellplast emellan om du lägger stenarna direkt på bottenglaset och täcker med sand runt. Det är nödvändigt om du ska bygga på höjden och/eller om du har grävande fiskar. Ska du bara ha enstaka stenar utspridda och har fiskar som inte gräver så kan du lägga stenarna på sanden.

                            Cellplasten (eller vad man nu föredrar) är till för att ta bort punktlaster. Själva totalvikten är inga problem.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...