Dödsfall och fylla på med fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApAd
    • June 2013
    • 74

    Dödsfall och fylla på med fiskar?

    Hej!
    Jag har nyligen startat upp ett 120l akvarium som jag stoppade 6 st platys i i förrgår.
    Idag har första dödsfallet inträffat då min ena hona hoppade ur akvariumet när jag inte var hemma.
    Hade lysrören borttagna för att få ner temperaturen i akvariumet, har lärt mig en läxa nu kan man säga...

    Detta gör att könsbalansen är lite väl skevt i akvariumet nu (har 3 hanar och 2 honor, blev fel i affären) så jag undrar när jag kan sätta in fler fiskar för att kompensera upp det hela.
    Har läst att man ska vänta 2 veckor innan man tillför fler fiskar men killen i affären sa att det inte beövs om man har samma sort då man endast behöver va försiktig med att tillföra nya arter då de ska revirsbestämmas i akvariumet då. Vilket han även sa va anledningen till varför jag kunde köpa 6 platys till att börja med då de var samma sort.

    Har hört mycket om att man inte ska lita på de i butiken så ville
    säkerhetskolla med er om hur länge man bör vänta. Tacksam för svar!
  • ApAd
    • June 2013
    • 74

    #2
    Jag balanserar mellan dödsfall pga att hanarna jagar ihjäl mina honom mot att jag stressar sönder akvariumet genom att fylla på med fiskar för fort...

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Vad det främst handlar om är att det inte skall bli för mycket mat i akvariet den första månaden och därför ju fler fiskar ju mer mat.
      Så det är bättre att vänta lite
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ApAd
        • June 2013
        • 74

        #4
        Tack!
        Du menar mat som fiskarna inte äter upp?
        Har matat mina för första gången igår och vad jag kan se blir det inga rester. Är orolig att jag matar för lite men har hört att det nästan är omöjligt. De verkar inte speciellt hungriga utan tar ett bra tag innan de upptäcker maten (för mig då som är van med att fiskarna blir galna så fort man lyfter på locket) När de väl upptäcker maten är allt borta efter 30sekunder.

        Tror du det räcker att vänta en vecka? Eller ska jag vänta 2 som var ursprungsplanen?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Både mat som fiskarna inte äter upp och avföring från fiskarna.

          Tycker du skall vänta minst 2 veckor
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...