Funderar på fler fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sött_surt
    • August 2015
    • 36

    Funderar på fler fiskar?

    Hej jag är en total nybörjare som startade upp ett helt nytt akvarium för ca 3 veckor sedan. Karet ligger på 140 liter och innehåller för tillfället 10 Neontetror och 1otocinclus i fiskväg men även ett gäng växter, ett par stenar och en rot. Vill gärna ha förslag på vad och om jag kan öka med i framtiden. ska väl ner med ett par stycken till otocinclus då den ena jag köpte dog under första natten och såg slö ut redan när jag släppt ner den (antagligen gjorde jag något fel under transporten).

    Några förslag på fiskar som kan gå ihop med mina pigga Neoner och min otocinclus eller bör jag nöja mig med det antalet fiskar? Den otocinclus jag har kvar mår vad jag kan se bra, jobbar på att få i den mat och inte bara lite alger jag tyvärr skaffade mig genom att övermata i början, slutat med det och minskat på maten till Neonerna vilket verkar ge resultat då det minskat på algtillväxten.

    Tacksam för svar
    Love the life you live or live the life you love. inte mina ord men ändå
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej och välkommen till zoopet!

    Du kan lätt slänga ner 20 st neoner om du vill och du bör utöka antalet ottosar med minst 2 st till.
    "Ovanpå det" så kan du ha i två par fjärilar om du vill eller ett par av någon apistogramma (om akvariet är väl planterat så kan du nog köra på en trio) och en grupp corydoras.
    Dock inte allt på en gång.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • sött_surt
      • August 2015
      • 36

      #3
      Tack för förslaget och jag ska absolut fundera på saken. Har funderat en del på glödbandstetra och bara ha dom tre arterna, små fiskar men flera av dom istället vilket jag tror kan bli bra. Mixa tetror med varandra som är små lär väl funka hoppas jag. femton av varje med tetrorna ungefär var min fundering Har gärna färre fiskar än vad som ska få plats. Det kan i för sig vara lite kul med någon lite större art som står ut emot (småttingarna) men då ingen som äter upp dom istället Fler ottosar får bli först på inköpslistan.
      Love the life you live or live the life you love. inte mina ord men ändå

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Vänta med Otocinclus då du har för lite alger att äta för dom,sedan ha gärna upp till 10 st då dom gillar att vara många.

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Jadå, det ska inte vara några som helst problem att ha två olika tetror om man känner att det blir snyggt.
          Du får räkna med att de lär stimma med varandra.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • sött_surt
            • August 2015
            • 36

            #6
            Gällande min otocinclus lite snabbt, nog kan jag ha kvar den jag redan har eller blir den bara att må dåligt ensam, har inte sett tecken på att den skulle må dåligt eller nått utom möjligtvis att den totaltvägrar äta både algtabletter, gurka och gröna ärtor utan går på algerna istället som huvudföda. kan ju tyvärr inte lägga upp bilder vad jag förstår på hur det ser ut för tillfället med alger och annat. lite på rutorna och lite på roten. två Ottosar bara för att muntra upp den jag redan har lär inte skada antar jag, som sagt en nybörjare men vill väldigt gärna lära mig. Min nuvarande har varit ensam i en vecka nu
            Love the life you live or live the life you love. inte mina ord men ändå

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Att han inte äter något annat än algerna är för att han är nöjd med det och är han inte hungrig när du ger gurka eller annat så kommer han inte äta heller.
              Sålänge som du har alger i burken så kommer den inte att röra maten du ger den.
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • sött_surt
                • August 2015
                • 36

                #8
                Okej då är jag med, Tack
                Love the life you live or live the life you love. inte mina ord men ändå

                Kommentar

                Arbetssätt...