Det balanserade akvariumet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hgus
    • July 2003
    • 221

    Det balanserade akvariumet?

    Hej

    Jag har blivit sugen på att skaffa ett växt- och fiskakvarium. Min sköldpadda Kajsa är nämligen tokig i att äta vattenpest, så jag tänkte odla lite och vips så har man en utmärkt ursäkt att försöka ha ett litet akvarium med balans mellan fisk och växter, utan filter och pump alltså.

    -På växtfronten tänkte jag ha vattenpest och exempelvis javamossa och kanske något mer. Kan det vara lagom om omkring 60% av vattenvolymen utgörs av växter? Mycket ljus ska det väl vara (fast bara 10-12 timmar / dygn, jag har läst på lite). Är det lämpligt om akvariumet står i fönstret (framför skrivbordet så jag ser det)?

    -Till detta passar kanske ett mindre gäng färgglada Guppys? Eller Kardinalfiskar, eller vad? Färgglada Guppys har ju fördelen att synas väl.

    Det blir väl mer jobb med ett sådant här akvarium, men har man klarat att byta 100liter vatten varannan vecka i 15 år åt sin sköldpadda har jag svårt att se hur det kan bli värre...

    -Hur litet akvarium är lämpligt? Jag klurar i storleksordningen 30-40 liter. Nej, ytterligare ett stort akvarium är inte aktuellt, det är det lilla, annars får det vara.


    Låter det rimligt?
  • JohanP
    • January 2002
    • 59

    #2
    Jag hade nog satsat på ett lite större akvarium, ca 100l. Detta därför att det är lättare att få en bra balans. I ett litet akvarium händer ofta saker så fort att man inte hinner reagera innan det har blivit katastrof.
    Vad det gäller fiskvalet hade jag inte tagit guppi. Detta pga att dom tyvärr är välldigt känsliga och dör lätt. Skulle man få dom att trivas förökar dom sig välldigt snabbt. Detta borde bli att problem om du vill ha balans mellan växter och fisk. Jag föreslår istället ett stim kardinaltetror eller andra tetror.

    /Johan

    Kommentar

    • morbid
      • July 2003
      • 126

      #3
      Jag håller med johan.. Ska du lyckas få en bra balans utan pumpar och doningar så krävs ett större akvarie..
      Ställ inte akvariet i fönstret! då har du snart ett grönt akvarie.(alger) stoppa i en mal med som kan käka all skit som blir
      Fiskvalet beror lite på tycke o smak.. jag har guramis o scalarer i ett akvarie utan varken pump eller doppvärmare. (ca 24 grader i rummet) och dom trivs som handen i handsken. (har lekt flera ggr)
      Har svärdplantor o lite gräs i det och det är på 250 liter.

      ha det
      375 Liter: Bakgrund klar
      390 Liter: TOMT
      275 Liter: Lite fina ciklider
      2 x 270 Liter: Scalarer i ett och växter i ett annat
      60 Liter helglas:Kampfisk odling
      25 Liter: TOMT
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=97678

      Kommentar

      • Alva
        • May 2003
        • 434

        #4
        Jag har ett akvarie på 37 l där man inte ser skymten av tillbehör, som innnehåller 9 fiskar, alla under 5 cm och där är det bra balans, jag behöver nästan aldrig byta vatten osv. men ett tips är att ha labyrint fiskar som kampfisk (syns ju bra dom också) efter som det kan bli lite syre i vattnet.
        <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

        Kommentar

        • Alva
          • May 2003
          • 434

          #5
          och så har jag inga växter häller!
          <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

          Kommentar

          • klara
            • September 2002
            • 1112

            #6
            Alva: nu blir jag nyfiken... hur har du gömt tillbehören utan att ha växter i ett så litet kar? Korkbark? Rötter? Stenrösen?
            Men hörrö - delvattenbyten är ju jätteviktiga i ett så litet kar!
            /Klara
            ------------------------
            Min hemsida
            Min zoon

            Kommentar

            • klara
              • September 2002
              • 1112

              #7
              hgus: Ett litet kar på 40 liter med mycket växter varav någon snabbväxande sort och kardinalfiskar = jättesnyggt. Har du normal rumstemp inomhus behövs ingen värmare. Två mindre vattenbyten i veckan så mår firrarna som prinsar o prinsessor. Fast jag är en fegis o kör Fluval1+ i mitt 40 liters ;O)
              /Klara
              ------------------------
              Min hemsida
              Min zoon

              Kommentar

              • alie
                • February 2003
                • 427

                #8
                En annan anledning att inte ställa akvariet i ett fönster är att vattnet blir hett när solen ligger på!

                Kommentar

                • hgus
                  • July 2003
                  • 221

                  #9
                  Ursprungligen skickat av klara
                  hgus: Ett litet kar på 40 liter med mycket växter varav någon snabbväxande sort och kardinalfiskar = jättesnyggt. Har du normal rumstemp inomhus behövs ingen värmare. Två mindre vattenbyten i veckan så mår firrarna som prinsar o prinsessor. Fast jag är en fegis o kör Fluval1+ i mitt 40 liters ;O)
                  (Ähum...) Vad är Fluval 1+? Kör du utan pump och rening? Jag har iofs en luftpump liggande. Finns det något bra sätt att veta om syre/ koldioxid halten i vattnet är lagom för både växter och fiskar?

                  Kommentar

                  • klara
                    • September 2002
                    • 1112

                    #10
                    Fluval 1+ är ett litet innerfilter, alltså pump o rening ja. Beror på att jag har det lilla karet till uppfödning av guppyyngel och småampularior + tillväxtkar för växter.

                    Sista frågan får någon annan svara på - jag har innerfilter + massor av växter i alla kar. Fast vänta - jag läste någonstans att ca 5 växter per fisk gör att det finns tillräckligt syre i karet. Vet inte om det stämmer...
                    /Klara
                    ------------------------
                    Min hemsida
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Muggen
                      • July 2003
                      • 13

                      #11
                      Luftpump är inget vidare för växtakvarium då de tar med sig vissa ämnen upp ur akvariet som växaterna gillar.. kommer inte ihåg vart jag läste det dock..

                      Kommentar

                      Arbetssätt...