Första Akvarium - Tips på ny fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stellan77
    • August 2015
    • 4

    Första Akvarium - Tips på ny fisk

    Hej Alla,

    Min lillgrabb (5 år) och jag har skaffat oss ett akvarium för lite pappa-son sysslor tillsammans.
    Ett st 54L som startades 5 Aug, beredningsmedel, en rot och 3 växter.

    13 AUG släppte vi i 10st kardinaltetror och en ancistrus. Allt har funkat perfekt, jätteskoj och fiskarna mår bra.
    Följande tips skulle varmt uppskattas:
    *NÄR kan man släppa på mer fisk?
    * HUR många fiskar till kan man få plats med?
    * VAD skulle man kunna utöka med? Grabben älskar tetrorna som är fina, snabba och roliga att titta på. Malen är spännande, men liiiiiite tråkig för en 5 åring. Helst av allt skulle vi ville ha 1 eller flera lite större, fina fiskar som inte äter tetror.


    Några förslag?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Med ett så pass litet kar är man ju lite begränsad vad det gäller fiskval, men varför inte nå'n dvärgciklid?

    T.ex fjärilsciklid: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194&SOK=1 Visserligen lite känslig, och inte särskilt långlivad, men en vacker och intressant liten fisk. Även cikliderna i släktet Apistogramma är värda att kolla upp.

    Ett stim med nå'n av de mindre pansarmalsarterna skulle kunna vara ett bra komplement, för att få botten att se mer bebodd ut, och de äter mat som hamnar på botten. Pansarmalar bör dock helst hållas i kar med fin sand. Ett exempel: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=310&SOK=1

    Hur många beror på vilka arter, storlek, och beteende. I ett 54-liters tror jag det är rätt lagom med de fiskar ni har, plus de exempel jag har räknat upp.
    Senast redigerad av Shepard; 19 August 2015, 16:30.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Du bör vänta åtminstone 4-5 veckor innan du släpper ner fler fiskar.
      I övrigt håller jag med shepard
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Eller varför inte någon levandefödare ?

        Kan lätt se 4-5 knallröda platys, säg 2 hanar + 3 honor.

        Dels så rör de på sig normalt ganska mycket.

        De släpper ifrån sig yngel hela tiden. Vilket i sin tur ger "levandefoder" till tetrorna.

        Har ni lite tur, och har lite blommor och andra gömställen, så överlever ett och annat yngel, vilket kan vara kul att se för den lille.

        Vill ni, så går det att köpa på sig en yngelkasse, och låta en hona föda där, vilket resulterar i 10-50 nya yngel som man kan studera.

        Dock skall man nog ha det klart för sig att OM man skaffar sig så många yngel, så kan de i slutändan inte släppas ut i karet.
        Det blir lite överfullt då.


        Men det är ju inget som hindrar att man skaffar ett kar till då......
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Stellan77
          • August 2015
          • 4

          #5
          Tack för tipsen. Mycket att fundera på, det enda jag vet med säkerhet är att jag behöver ett mycket mycket större kar, och gärna snabbt som f-n 😀

          Kommentar

          Arbetssätt...