Vad har jag på botten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Reckan
    • August 2015
    • 10

    Vad har jag på botten?

    Hej,

    Startade för 2 veckor och 2 dagar sedan mitt första akvarium. 125liters juwel rio.

    Jag fyllde botten med finkornig svart sand och la ovanpå lite grövre grus. Planterade lite växter och fyllde på med vatten. Därefter hällde jag i flytande filter media, väntade några timmar och sedan i med växtnäring.

    Dag 4 inhandlades 10 neon tetror som jag tänkte skulle få gå i karet ett bra tag, dock fick de sällskap av ytterligare 6 stycken dag 7 som inte hade någonstans att bo.

    Dag 14 hälldes mer växtnäring i enligt instruktioner på flaskan.

    Allting har gått väldigt bra hittills och fiskarna ser ut som att trivas riktigt bra. Växterna däremot är inte lika lyckliga och börjar se mer bruna ut. Även gruset är brun/gult/grönt prickigt. Vad är det för något? Är det någon form av alger? Hur blir jag isåfall av med dessa?

    Se bild! <----------

    Stort tack på förhand!

    mvh
    Reckan
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2885

    #2
    Jepp, det är alger. Man kan aldrig bli av med alger helt men några otocinclus kan vara läge att skaffa, när karet varit igång lite längre. Sen är det vettigt att göra ett delvattenbyte ev. var fjortonde dag innan man tillsätter växtnäring.

    Kommentar

    • Axman
      • January 2013
      • 188

      #3
      Helt naturligt i uppstarten av akvariet. Snäckor älskar att käka upp det så köp några sådana. Military helmet tog rätt bra hos mig, men posthorn rensade nog bäst (de förökar sig dock som flugor)

      Kommentar

      • Reckan
        • August 2015
        • 10

        #4
        Ok vad bra att det är helt normalt Då vet jag inför framtiden hur jag skall göra, tror det kommer bli några otocinclus och någon ancistrus kanske!
        Tack för svar!

        Kommentar

        Arbetssätt...