Mer fisk? ..vilken isf?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LightDisciple
    • April 2015
    • 162

    Mer fisk? ..vilken isf?

    Hej!

    Jag har haft ett 160l igång sedan 16/7-15. Den 4/8 fick första fisken flytta hem. 2 hanar+5 honor Endlers guppy, var. 'Tiger'.

    Det är mitt första akvarium och jag älskar min nya vänner bakom glaset!!!
    ...och de verkar trivas jättebra.

    Jag undrar nu: Måste jag ha mer fisk...för vattenbalans eller så? Har mycket växter, rötter, kokosnötsskal, sjösten (2-3mm i diameter) på jordbotten från Tropica. Håller 24 grader. dKh 6. dGh 7. No3 0. No2 0. Cl2 0. Ph mellan 6,8-7,2...dvs 7? Mätt på teststicka. Jag har mycket indirekt ljus från fönstren från två håll och trötta ljusrör som ändå lyckas göra den rosanerviga polysperman alldeles underbart rosa i topparna. En del vallisneria, najas och polysperma flyter på ytan. Har några snäckor som jag gärna vill ska få leva. ...så inga snäckätare mao.

    De fiskar jag har är otroligt harmoniska och utforskar hela akvariet så fridfullt. Jag vill inte störa harmonin. Tycker också mycket om att kunna skilja på alla individerna. De har nu även fått namn.

    Om mer fisk ska i: Vilka skulle passa bra?
    ...eller kan man ha i lite räkor som tar bort lite skräp och alger istället för mer fisk?

    Ja, kom gärna med lite uppslag, tankar och idéer!

    /Glad nybörjare som gillar lugnet i akvariet.
  • Pixiu
    • April 2014
    • 15

    #2
    Hejsan! Jag är newbie i akvariehobbyn så kanske inte har några erfarna tips direkt.. men ändå!

    Det låter jättebra, i mitt tycke och med min lilla kunskap, men kanske ett par malar kan vara något? Eller räkor :') det finns inget måste ang mängd fisk, vad jag förstått det som så brukar man säga.. hellre för få än för många.

    Så det finns inget tvång att ha fler fiskar, utan det är väl mer vad du vill ha? Kanske tetror eller pansarmalar? ^_^

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Dilemmat är väl att det finns så många att välja mellan (säkert mer än 1000 arter).
      Används Sökguiden i Zoopets artregister för att hitta lämpliga arter
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • simpson
        • July 2012
        • 666

        #4
        Ursprungligen postat av LightDisciple
        Hej!

        Jag har haft ett 160l igång sedan 16/7-15. Den 4/8 fick första fisken flytta hem. 2 hanar+5 honor Endlers guppy, var. 'Tiger'.

        Det är mitt första akvarium och jag älskar min nya vänner bakom glaset!!!
        ...och de verkar trivas jättebra.

        Jag undrar nu: Måste jag ha mer fisk...för vattenbalans eller så? Har mycket växter, rötter, kokosnötsskal, sjösten (2-3mm i diameter) på jordbotten från Tropica. Håller 24 grader. dKh 6. dGh 7. No3 0. No2 0. Cl2 0. Ph mellan 6,8-7,2...dvs 7? Mätt på teststicka. Jag har mycket indirekt ljus från fönstren från två håll och trötta ljusrör som ändå lyckas göra den rosanerviga polysperman alldeles underbart rosa i topparna. En del vallisneria, najas och polysperma flyter på ytan. Har några snäckor som jag gärna vill ska få leva. ...så inga snäckätare mao.

        De fiskar jag har är otroligt harmoniska och utforskar hela akvariet så fridfullt. Jag vill inte störa harmonin. Tycker också mycket om att kunna skilja på alla individerna. De har nu även fått namn.

        Om mer fisk ska i: Vilka skulle passa bra?
        ...eller kan man ha i lite räkor som tar bort lite skräp och alger istället för mer fisk?

        Ja, kom gärna med lite uppslag, tankar och idéer!

        /Glad nybörjare som gillar lugnet i akvariet.
        Nej, låt det vara med fisk. Dels kommer guppi yngla av sig, du kanske senare kommer vilja ha en 'yngelätande' sort men ge det några veckor och lär känna dina fiskar. Du kommer säkert under denna tid få en känsla om du vill fortsätta med ett rent guppiakvarium (stort och fint för så så individer) eller hur du vill fortsätta. Jäkta inte.

        Kommentar

        • LightDisciple
          • April 2015
          • 162

          #5
          Ursprungligen postat av simpson
          Nej, låt det vara med fisk. Dels kommer guppi yngla av sig, du kanske senare kommer vilja ha en 'yngelätande' sort men ge det några veckor och lär känna dina fiskar. Du kommer säkert under denna tid få en känsla om du vill fortsätta med ett rent guppiakvarium (stort och fint för så så individer) eller hur du vill fortsätta. Jäkta inte.
          Åh, vad skönt!!!
          Ska njuta av dessa härliga firrar hur mycket som helst!!!
          ...så får vi se om(/när) dagen kommer då det skulle kännas ännu bättre med något mer. <3

          Kommentar

          • LightDisciple
            • April 2015
            • 162

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Dilemmat är väl att det finns så många att välja mellan (säkert mer än 1000 arter).
            Används Sökguiden i Zoopets artregister för att hitta lämpliga arter
            Har sett ut MASSOR av superfina fiskar! ...inte minst från din bok om nano! Tycker om det lilla!
            ...men jag blir så glad av att det är så lugnt och fridfullt i akvariet. Det är en känsla av att ha släppt ut fisken. (I affären var de med massor av andra Endlers i en kub på kanske 20X20X20cm.)
            Om det ska i något mer får det inte störa ron och harmonin...eller göra att det känns trångt.
            Kanske räkor är bättre än fisk?
            Senast redigerad av LightDisciple; 16 August 2015, 23:54.

            Kommentar

            • LightDisciple
              • April 2015
              • 162

              #7
              Ursprungligen postat av Pixiu
              Hejsan! Jag är newbie i akvariehobbyn så kanske inte har några erfarna tips direkt.. men ändå!

              Det låter jättebra, i mitt tycke och med min lilla kunskap, men kanske ett par malar kan vara något? Eller räkor :') det finns inget måste ang mängd fisk, vad jag förstått det som så brukar man säga.. hellre för få än för många.

              Så det finns inget tvång att ha fler fiskar, utan det är väl mer vad du vill ha? Kanske tetror eller pansarmalar? ^_^
              Tack för ditt svar Pixiu!
              Andas ut lite över att inte 'måsta' ha mer fiskar!
              Har kollat en del på en gul variant av ancistrus med svarta ögon som jag tyckte var fin (L144). ...men den skulle kanske äta upp alla eventuella framtida räkor/räklingar?? ...så jag vet inte om jag törs. Har inte några alger riktigt att tala om heller. ...men sånt kan ju ändras.
              Många fina tetror finns det ju...men har läst att de kan vara lite bitiga och kanske inte håller harmonin och lugnet i akvariet? ...lite svårt att kunna se framför mig hur en förändring skulle bli, bara på att ha läst och sett på bilder!
              Är så glad för lite förslag och synpunkter!

              Kommentar

              • LightDisciple
                • April 2015
                • 162

                #8
                Ursprungligen postat av LightDisciple
                Åh, vad skönt!!!
                Ska njuta av dessa härliga firrar hur mycket som helst!!!
                ...så får vi se om(/när) dagen kommer då det skulle kännas ännu bättre med något mer. <3
                ...räkor kanske?
                De borde inte störa lugnet? Någon som vet en lämplig, gärna gul eller blå lättare räksort för nybörjare som skulle kunna passa?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ja räkor är mycket trevliga men det krävs många. Så jag skulle nog välja red crystal eller körsbärsräkor eftersom de är både tåliga, produktiva och vackra. Dock så är de ju vare sig gula eller blå
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11215

                    #10
                    Jag tror några Amanoräkor skulle funka. De är bra på att äta alger och blir ganska stora. Däremot så färglösa de kan bli, dvs genomskinliga.

                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • LightDisciple
                      • April 2015
                      • 162

                      #11
                      Tack Kjell och Christian!

                      Ja, det får nog bli Amano och Körsbär, trots att de inte är varken blå eller gula.
                      Det är ju viktigare att de mår bra hos mig än att utseendemässiga preferenser tillfredsställs!

                      Kommentar

                      • LightDisciple
                        • April 2015
                        • 162

                        #12
                        Hmm...
                        Ancistrus...en sån där gul... Kan den leva i samma akvarium som räkorna? ...eller blir räkorna istället för en (eller tre) ancistrus?
                        (Ledsen att det blir så mycket frågor, med det står inte riktigt hur väl de samlever i artbeskrivningarna...)

                        Kommentar

                        • pikachu

                          • December 2007
                          • 1189

                          #13
                          Ancistrus och räkor brukar inte vara några problem.

                          Ancistrusar äter varken räkorna eller deras yngel, det gör däremot guppys så om du vill ha räklingar så bör du ha mycket växter.
                          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                          Kommentar

                          • LightDisciple
                            • April 2015
                            • 162

                            #14
                            Ursprungligen postat av pikachu
                            Ancistrus och räkor brukar inte vara några problem.

                            Ancistrusar äter varken räkorna eller deras yngel, det gör däremot guppys så om du vill ha räklingar så bör du ha mycket växter.
                            Vad glad jag blir!
                            Tusen tack!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...