Lite hjälp på traven.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Deeola
    • July 2015
    • 9

    Lite hjälp på traven.

    Hej.
    Min bror har tröttnat på sitt 54L akvarium så nu är det min tur att pröva lyckan.
    Han hade det igång i kanske 2 år. Det funkade bra och han hade aldrig några problem med det.
    Det har dock stått tomt i kanske 1 år innan jag bestämde mig för att jag ville prova.

    Han tömde det bara på vatten så bottengruset, pumpen osv har ej varit rengjorda. Jag tvättade dock av all inredning med vatten innan jag körde igång. Skrapade av väggar och botten. Finns det någon bra flora kvar? Jag antar att det inte gör det? D.v.s jag får börja om som om det vore nytt?

    Jag utgick från det och fyllde det med vatten och tillsatte lite ämnen. Det blev jättefint och stod och puttrade i 2 dagar innan jag åkte till affären och införskaffade lite växter. 5 Vattenpest och 5 av något som liknar Hornsärv men jag är inte helt 100. De var inte hon på djuraffären heller (Ny på jobbet). Jag planterade dessa och köpte sedan 3 Zebrafiskar som piloter.

    Dessa har nu simmat där i 3 dagar och min tanke var att låta dem simma där själva någon vecka till innan det blir tillökning av ett par Zebror till.

    Jag har inte riktigt bestämt vad jag ska köra för fisk lite längre fram men jag funderar på att införskaffa mig en Siamesisk algätare som ska ta hand om alger. Räcker med en för 54 L? Läste att de gärna kommer i luven på varandra om de är för många på liten yta. Jag har funderat på eventuellt snäckor som kan ta hand om alger och bottenskit. Malajsisk Sandsnäcka kanske? Jag kör med grus och inte med sand i botten. Funkar de för dem ändå? Är mitt akvarie för litet för dessa snäckor?

    Jag har även funderat på räkor, kanske Körsbärsräka men jag vet inte om det funkar då de bör vara ett gäng om de ska trivas.

    Det finns så mycket fisk att välja på att jag vill ha det mesta, så jag kan inte bestämma mig! Jag undrar om det är någon som kan komma med något tips på en fisk som inte är så svår, men heller ej supervanlig. Som skulle trivas i ett 54L.

    Jag kör sötvatten.
    Jag har också en fråga om växter. Jag tänkte köra rätt så mycket växter då jag tycker det är fint och akvariet blir mysigt. Jag undrar om man kan slänga i mer växter nu när det är så pass nytt? Eller ska jag ta det lungt och göra som med fisken, att man tillsätter en och en annan efter ett par veckor, och sedan efter ytterligare veckor, några till?

    Tack
    /Jimmy
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2885

    #2
    Med växter är det precis tvärtom mot det som gäller för fisk. Alltså mycket växter direkt i början.

    Kommentar

    • Deeola
      • July 2015
      • 9

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Med växter är det precis tvärtom mot det som gäller för fisk. Alltså mycket växter direkt i början.
      Tack, då ska jag åka ned till affären i köpa ett gäng till

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Det blir nog lite trångt för en siamesisk algätare även om den är ensam, de kan bli över en dm. Otocinclus är ett alternativ.

        Lycka till

        Kommentar

        • Deeola
          • July 2015
          • 9

          #5
          Ursprungligen postat av Tyko
          Det blir nog lite trångt för en siamesisk algätare även om den är ensam, de kan bli över en dm. Otocinclus är ett alternativ.

          Lycka till
          Okej. Det var ju synd. Jag har kikat lite på ditt tips. Är de flera olika sorter? Sökte på namnet här och fann många olika. Är det ett samlingsnamn eller menar du en specifik sort?

          Tack
          /Jimmy

          Kommentar

          • Tyko
            • April 2015
            • 279

            #6
            Nej vad jag vet så är alla otocinclus bra algätare så det är bara att välja en lagom stor, tänk dock på att de behöver mycket alger i början innan de lärt sig äta annan mat.

            Kommentar

            • Deeola
              • July 2015
              • 9

              #7
              Ursprungligen postat av Tyko
              Nej vad jag vet så är alla otocinclus bra algätare så det är bara att välja en lagom stor, tänk dock på att de behöver mycket alger i början innan de lärt sig äta annan mat.
              Okej. Tack. Ja tanken är inte att den/de ska flytta in än på ett bra tag. Så det kär hinna bildas en hel del alger

              Kommentar

              • Tyko
                • April 2015
                • 279

                #8
                Då kommer det nog gå bra

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Jag tyckte aldrig ottisarna var speciellt effektiva.
                  Kan ju iof beror på individerna eller algsort.
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2885

                    #10
                    Nej, man får inte ha övertro på algätare och vad dom kan uträtta. Dom gör ju inte karet algfritt direkt, utan man får själv stå för det mesta av arbetet. Undantaget var ett gäng siamensis som rensade mitt kar på tofsalger, dom firrarna var värda varenda krona :-)

                    Kommentar

                    • Deeola
                      • July 2015
                      • 9

                      #11
                      Tack. Får väl kika vidare på algätare helt enkelt. Har ju lite tid på mig

                      Det blev 5 neontetror tillsvidare. Kanske inte helt igenomtänkt, då jag läste i efterhand att de gärna vill ha ett inkört kar.

                      En av dem har dessutom en vit liten böld vid munnen. Borde jag plocka bort den snarast eller ge den en chans att läka? En annan är väldigt tjock om magen. Ser smal ut i övrigt. Tecken på sjukdom? Kanske borde plocka bort dem båda så de inte sprider vidare något.

                      Jag antar att de fått åkommorna i affären då jag haft dem sen igår eller kan det gå över en natt? Jag var noga med att sakta sätta dem i mitt akvarie. Fick ligga på ytan ett bra tag. Ett par skopor av mitt vatten fick sedan komma in i påsen. Tillslut efter kanske 40 min så simmade de ned i karet.

                      Jag märkte inget förens idag på morgonen. Men jag kan ha missat det igår då jag inte kollade supernoga på dem.

                      Som sagt, vad göra?
                      Senast redigerad av Deeola; 02 August 2015, 21:18.

                      Kommentar

                      • Deeola
                        • July 2015
                        • 9

                        #12
                        Det har nu gått 1 månad sedan jag drog igång mitt kar. Allt flyter på. Ingen fisk som dött än iaf

                        Nu tänkte jag göra mitt första vattenbyte på 10 L. Jag tänker använda ett vattenberedningsmedel. Min fråga är tar man medlet i hinken med nytt vatten eller häller man i vattnet utan vattenberedningsmedel i karet först och sedan vattenberedningsmedlet i karet?

                        Tacksam för svar.
                        /Jimmy

                        Kommentar

                        • louiseh
                          • March 2015
                          • 37

                          #13
                          Jag har nog gjort på båda sätt och inte märkt någon skillnad om det ena är bättre eller sämre än det andra

                          /Louise

                          Kommentar

                          • addo
                            • January 2007
                            • 609

                            #14
                            Du kan skippa vattenberedningsmedlet, det går utmärkt utan.

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              #15
                              Jepp.. onödig kostnad om du inte bor någonstans där vattnet är flummigt av någon anledning..

                              Du vågar nog byta lite mer vatten sen när du har mer fiskar också.. var inte rädd att byta 30-50% en gång i veckan.. många mindre burkar har genomgående ganska dålig vattenkvalitet eftersom det inte krävs så mycket för att rubba balansen i såpass lite vatten..

                              De flesta nybörjarkrascher, typ "mina fiskar dör buhu" beror på taskigt vatten och att folk försöker middla mellan djuraffärens råd och råd online.. djuraffären är ofta inget att lita på eftersom många akvarieansvariga helt enkelt inte tycker att det är så jävla skoj med fisk.. det märker du oftast rätt fort vilka som är vettiga..

                              får du trubbel och fiskar börjar må dåligt så byt "alltid" vatten det första du gör.. vattnet är allt för en fisk, precis som luften är för oss.. om fisken är döende i den miljö den befinner sig i blir det inte bättre av att den är kvar i den.. rätt självklart.. låt inte heller någon lura i dig att du byter bort massa goda bakterier när du byter mycket vatten, dina bakterier ska sitta i filtret och till viss del i sanden, de ska inte glida runt i vattnet.. skaffa en slang som räcker till golvbrunnen och går att koppla till kranen så slipper du kånka hinkar..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...